SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
OS - EBM (evidence based medicine) - DV01060
Title: VP - EBM (evidence based medicine)
Guaranteed by: Department of Epidemiology (13-472)
Faculty: Second Faculty of Medicine
Actual: from 2016
Semester: both
Points: 3
E-Credits: 3
Examination process:
Hours per week, examination: 0/20, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (12)
summer:unknown / unknown (12)
Min. number of students: 10
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. MUDr. Dana Göpfertová, CSc.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: PROCH (27.09.2015)
Kurz EBM bezprostředně navazuje na výuku obecné epidemiologie a kreativní formou usiluje o integraci znalostí, které získává student LF v různých dalších předmětech (např. informatika, biostatistika, klinické obory) a jejich využití pro pochopení postavení EBM v současném lékařství. Důrazem na povahu vědeckého důkazu, jeho validitu a klinickou relevanci pak problematiku rozšiřuje až k samostatné identifikaci chybějících dat a důkazů, tj. nových vědeckých otázek, které jsou přirozeným východiskem pro formulaci nových vědeckých cílů, a výběr nejvhodnějších vědeckých nástrojů, které mohou vést k hledaným odpovědím. Navržená forma předmětu s převážnou e-learningovou částí, umožňující absolvování užitečné a velmi potřebné výuky i v časově vytíženém curriculu vyšších ročníků lékařské fakulty, přinese absolventům časovou úsporu a komfort samostudia. Těžiště kurzu je nácvik formulace smysluplné klinické otázky, získání dovedností jak vyhledat „nejlepší“ dostupný vědecký důkaz, schopnost jeho kritického posouzení a aplikovatelnost získaných důkazů pro konkrétního pacienta. Výuka je podložena učebnicí autorů Šmerhovský, Göpfertová, Feberová: EBM z pohledu klinické epidemiologie, Karolinum 2007.
Aim of the course - Czech
Last update: PROCH (27.09.2015)

Cílem volitelného předmětu je moderní a přístupnou formou seznámit zainteresované studenty, kteří se připravují k vědecké dráze nebo o ní uvažují, s principy evidence-based medicine (EBM). Praktickým cílem je získat, na základě rozboru postupů používaných v EBM, dovednosti, které jsou základním předpokladem pro schopnost samostatné vědecké práce:

  • Samostatné vyhledání nejlepších dostupných vědeckých důkazů.
  • Kritické hodnocení validity vědeckých důkazů.
  • Agregace vědeckých důkazů - systematické review, metaanalýza, poolená analýza.
  • Hodnocení klinické relevance vědeckých důkazů.
  • Integrace vědeckého důkazu do klinického rozhodnutí.

Syllabus - Czech
Last update: Marie Havlová (04.10.2015)

EBM

Kombinovaný e-learning kurz a kontaktní výuka.

Určeno: Studentům 4., 5. a 6. ročníku (prerekvizitou je úspěšně absolvovaný předmět Epidemiologie).

Minimální počet studentů 10, maximální počet 12.

Termíny: Teoretická část - e-learningový kurz je dostupný prostřednictvím Moodle. Praktická dvoudenní cvičení v prvém lednovém týdnu, při naplnění další termín po dohodě s garantem předmětu.

Syllabus:

"Evidence-based medicine" je nové paradigma medicínského myšlení, které prostupuje všemi klinickými obory a které klade důraz na používání nejnovějších vědeckých důkazů v každodenní klinické praxi. Dnes se považuje tato dovednost za nutnou součást moderního medicínského vzdělání.

Ve výuce bude podán přehled o tom co medicína založená na důkazech je, jaké jsou na ní pohledy a jak se praktikuje. Těžištěm přitom bude výuka systematického vyhledávání "nejlepších" dostupných vědeckých důkazů, jejich posouzení z hlediska validity, biologické signifikance a klinické relevance, tj. jejich hodnocení z hlediska použitelnosti validního a relevantního důkazu pro konkrétního pacienta. Poznání základních principů, na kterých jsou tyto procesy postaveny je rozhodující k získání schopnosti nezávislého a kritického klinického myšlení. Součástí výuky bude i úvod do problematiky syntézy vědeckých důkazů a posuzovaní kvality přehledových článků a meta-analýz vědeckých prací. V průběhu výuky si účastníci své nově nabyté dovednosti budou ověřovat při praktických cvičeních zaměřených na využití informačních technologií - INTERNETu. Výuka bude podložena učebnicí autorů Šmerhovský, Göpfertová, Feberová: EBM z pohledu klinické epidemiologie, Karolinum 2007.

Program:

Přednášky

1. Definice, úvod. Co je a co není EBM (evidence based medicine). Vznik, kritika, názory zastánců a odpůrců. Vyhledávání důkazů. Formulace zodpověditelné klinické otázky, kritické hodnocení nalezeného důkazu.

2. Diagnóza

EBM v diagnostice.

3. Prognóza

EBM v hodnocení prognózy.

4. Terapie

Aplikace EBM při volbě nejvhodnější terapie.

5. Hierarchie důkazů

Vědecká váha jednotlivých designů používaných v klinickém výzkumu (kasuistika, observační, experimentální výzkum, systematické přehledy a metaanalýzy).

Praktické cvičení

Vyhledávání důkazů v elektronických zdrojích. Procvičení vyhledání důkazu ve volně dostupných zdrojích a zdrojích dostupných v síti Univerzity Karlovy.

Podmínky pro úspěšné absolvování kurzu EBM a získání zápočtu:

1) Úspěšné absolvování kurzu EBM předpokládá samostudium v podobě e-learningového kurzu EBM. Absolvování této části kurzu je doloženo závěrečný autotestem s úspěšností alespoň 80% (tj. max. 4 chybné odpovědi).

2) Druhou podmínkou je absolvování dvoudenní kontaktní výuky, jejímž cílem je nabytí schopnosti samostatně vyhledat potřebné důkazy v dostupných databázích a demonstrace této schopnosti v podobě vyhledání dostupných vědeckých prací k danému tématu. Úkol řeší studenti samostatně jako domácí studium a vyhledané vědecké práce (jejich citace) předloží závěrečný den kurzu.

3) Úspěšné absolvování kurzu dále předpokládá v poslední den kurzu demonstraci schopnosti kritického hodnocení validity předložené vědecké studie (klinického kontrolovaného pokusu), klinické relevance resp. aplikovatelnosti výsledků zadané vědecké práce, vyhodnocení velikosti účinku ve smyslu biologické i ve smyslu statistické signifikance, schopnosti vypočítat ukazatele typu ARR, RRR, RR, OR, incidence rate a kumulativní incidence ze zadaných klinických dat.

Kurz naleznete na adrese http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3511. Do Moodle se přihlašujte pomocí svých údajů z CAS UK. Klíč k zápisu do vlastního kurzu je ebmepidemiologie. V případě jakýchkoliv technických problémů s přihlášením do kurzu nebo s provozem kurzu se obracejte na adresu jitka.feberova@ruk.cuni.cz.

Kontaktní výuka :

7.1. V učebně Ústavu vědeckých informací, 14, 00 s dr. Feberovou,

8.1. V posluchárně Plechárna, 2S budova děkanátu, 14, 00 s dr. Šmerhovským

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html