SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Clinical Medicine II. - DA1106454
Title: Introduction to Clinical Medicine II.
Guaranteed by: Department of Internal Medicine (13-341)
Faculty: Second Faculty of Medicine
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 6
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/4, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 14 [weeks]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: prof. MUDr. Radan Keil, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Zdeněk Procházka (24.05.2023)
Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi základní teoretické předměty profilujícího základu. Cílem předmětu je získání klinických znalostí a dovedností v klinické propedeutice a jejich fixace, které vytvářejí základní předpoklady nezbytné pro úspěšný výkon zdravotnického povolání lékaře. V rámci předmětu student získá především následující znalosti, dovednosti a kompetence: - Odebrat kompletní a přesnou anamnézu ve standardizované formě, s ohledem na pacientova očekávání, priority, hodnoty a duchovní potřeby, orientovat se v obtížích pacientů všech věkových kategorií, přizpůsobit se jazykovým schopnostem a zdravotní gramotnosti pacienta, respektovat lékařské tajemství. - Zjistit očekávání a priority pacienta. - Vést cílený rozhovor založený na diferenciální diagnostice; být pozorní k verbální i nonverbální komunikaci pacienta, jeho návykům, resp. návykům jeho rodiny, k povaze onemocnění; ověřit, zda je třeba zajistit překladatele; přistupovat k pacientům celostně (holisticky), empaticky a bez předsudků. - Identifikovat a používat i jiné zdroje informací při získávání kompletní anamnézy, včetně rodinných příslušníků, praktických lékařů, případně personálu ubytovacího zařízení, lékárny, sociálních služeb a jiných zdravotnických organizací. - Zjistit, jaká byla dosavadní léčba pacienta, včetně doplňkových nebo alternativních postupů léčby. - Zjistit, zda a případně jaké psychoaktivní látky pacient užívá. - Použít klinickou rozvahu při získávání informací významných pro pacientovu léčbu. - Identifikovat problémy, které pacient nezmínil spontánně. - Rozpoznat sebepoškozování nebo násilí páchané na pacientovi, včetně napadení. - Odebrat pediatrickou anamnézu v závislosti na věku pacienta (včetně matky/otce a dítěte nebo adolescenta). - Získat sociálně-pracovní anamnézu s ohledem na ergonomickou a hygienickou situaci na pracovišti. - Odebrat anamnézu užívání nebo zneužívání psychoaktivních látek a dalšího chování ohrožujícího zdravotní stav pacienta. - Odebrat gynekologickou anamnézu, zmapovat sexuální aktivitu pacienta a odebrat reprodukční anamnézu. - Odebrat anamnézu u těžce nemocného nebo umírajícího pacienta. - Provést přesné a klinicky relevantní fyzikální vyšetření v logickém a plynulém pořadí, zaměřit se na účel vyšetření a brát v úvahu očekávání, obtíže a symptomy u pacientů všech věkových kategorií. - Posoudit kognitivní a mentální stav pacienta včetně paměti, vnímání, porozumění, vyjadřování a emočního stavu. - Provést fyzikální vyšetření v obtížných situacích, jako je například obezita pacienta, vykonávání potřeby, pacient nespolupracující, pacient s poruchou vědomí nebo s kognitivní poruchou, pacient s jazykovou barierou. - Identifikovat, popsat, zapsat a vyhodnotit abnormální nález fyzikálního vyšetření. Zhodnotit životní funkce (tělesná teplota, pulz, dech, krevní tlak). - Zvládnout a osvojit si vyšetřovací techniky zaměřené na pacienta (patient-centred), být schopen používat nástroje (např. fonendoskop, otoskop, oftalmoskop aj.), respektovat soukromí pacienta, jeho pohodlí a bezpečnost. - Provést následující: o Celkové zhodnocení statusu praesens a životních funkcí pacienta. o Zhodnocení stavu výživy pacienta. o Zhodnocení úrovně pozornosti, myšlení, vnímání, řeči, emočního stavu a psychomotorických schopností. o Posouzení stavu pacientovy kůže a kožních adnex (zejm. vlasy, nehty) a popis jejich poškození (lézí). o Palpace lymfatických uzlin. o Vyšetření nosu, obličeje, úst, slinných žláz a hrtanu pohledem. o Vyšetření všech částí (struktur) krku pohledem, pohmatem a poslechem. o Vyšetření štítné žlázy a karotid pohledem a pohmatem. o Vyšetření kostry a kloubů pohledem a pohmatem. o Vyšetření kloubní pohyblivosti ramen, loktů, zápěstí, prstů, kyčlí, kolen a kotníků. o Vyšetření páteře pohledem, poslechem a poklepem, včetně vyšetření její pohyblivosti. o Vyšetření hrudi pohledem a pohmatem, poklep a poslech plic. o Palpace (úder srdečního hrotu/fremitus) a poslech srdce, popis ozev a šelestů. o Palpace pulsu, zhodnocení případné arteriální insuficience nebo tvorby modřin. o Zhodnocení žilního systému. o Vyšetření břicha pohmatem, poklepem a poslechem a následný popis nálezů. o Vyšetření třísel a kýlních otvorů pohledem a pohmatem. o Palpace prsu o Základní neurologické vyšetření o Zhodnocení stupně poruchy vědomí (škála). o Zhodnocení antropometrických charakteristik u kojence/dítěte/adolescenta v závislosti na věku pacienta. o Zhodnocení stupně puberty u pacienta o Zhodnocení psychomotorického vývoje u pediatrického pacienta (neurologický a kognitivní vývoj). o Zhodnocení základních a instrumentálních aktivit denního života pacienta. - Být přítomen u: o Vyšetření mužského genitálu o Vyšetření rekta u muže (anus, rectum, prostata, sakrum) a u ženy o Vyšetření novorozence (Apgar skóre, obličejový dysmorfismus, malformace). - Rozpoznat abnormální vitální funkce. - Rozpoznat obtíže a patologické nálezy jako například bolest, dyspnoe, srdeční šelesty, žloutenka a další změny na kůži, abnormality výsledky biochemického a hematologického vyšetření, poruchy nervového systému, změny příjmu potravy a denního rytmu a dal. - Identifikovat obtíže pacienta a posoudit jejich prioritu, odebrat od pacienta relevantní, souvislou a přesnou osobní a rodinnou anamnézu nebo ji případně získat z jiných zdrojů.
Literature - Czech
Last update: Zdeněk Procházka (24.05.2023)

KLENER, Pavel et al. Propedeutika ve vnitřním lékařství. 3., přeprac. vyd. Praha: Galén, ©2009. xv, 324 s. ISBN 978-80-7262-643-4. Dostupné také jako e-kniha.

ZELENKOVÁ Jitka et al. Pracovní text z interní propedeutiky [online]. 2011 [cit. 2019-11-01]. Dostupné z: www.propedeutika.cz

CHROBÁK, Ladislav. Propedeutika vnitřního lékařství: nové, zcela přepracované vydání doplněné testy. 2. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1309-0. Dostupné také jako e-kniha.

LEBL, Jan, Kamil PROVAZNÍK a Ludmila HEJCMANOVÁ. Preklinická pediatrie. 2., přeprac. vyd. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-438-6.

INNES, J. Alastair, Anna R. DOVER a Karen FAIRHURST. Macleod's clinical examination. 14th edition. Edinburgh: Elsevier, 2018. ISBN 978-0-7020-6993-2.

CHROBÁK, Ladislav, Thomas GRAL a Jiří KVASNIČKA. Physical examination in internal medicine. Praha: Grada, 2003. ISBN 978-80-247-0617-7.

Další studijní materiály jsou zveřejněny na adrese:

https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7128

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html