Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi předměty profilujícího základu. Cílem předmětu je zejména získání
teoretických znalostí o základních složkách a funkci imunitního systému. Součástí výuky jsou i poznatky o patogenezi,
projevech, diagnostice a léčbě základních imunopatologických stavů. Kromě základních teoretických znalostí, které jsou
nezbytným podkladem pro studium dalších klinických předmětů, zpracovávají studenti pod odborným vedením učitelů
reálné kazuistiky pacientů s imunopatologickými stavy do formy písemné práce a ústní prezentace. Cílem těchto cvičení
je, aby studenti získali alespoň orientačně základní znalosti, dovednosti a kompetence, které jsou dále rozvíjeny
v klinických předmětech:
- Adekvátně vyhodnotit symptomy a klinické stavy, které by mohly být podmíněné poruchou imunity jako
například zvětšené lymfatické uzliny (lymfadenopatie), vyčerpání, únava, horečka, zimnice, hypertermie,
svědění, otoky, edémy (difuzní nebo lokální), abnormální počet leukocytů, zvýšené markery zánětu.
- Umět vyjádřit podezření na přítomnost vzácného onemocnění, jakými jsou například primární imunodeficity.
- Použít klinickou rozvahu při získávání informací významných pro pacientovu léčbu v případě různých
imunopatolgoických stavů.
- Zahrnout vědecké poznatky teoretických lékařských věd včetně epidemiologických informací (incidence,
prevalence) do klinické rozvahy za účelem sestavit diferenciální a pracovní diagnózu u pacienta
s imunopatologickým stavem.
- Doporučit vstupní diagnostickou metodu pro pacienta s akutním nebo chronickým onemocněním způsobeným
poruchou imunitního systému.
- Vyhodnotit klinický stav pacienta na základě patofyziologických principů.
- Posoudit závažnost pacientova stavu/nemoci a indikace pro zintenzivnění péče zejména u závažných poruch
imunity.
- Rozpoznat možné příčinné etiologie, které mohou způsobit zhoršování stavu pacienta s poruchou imunity.
- Zahájit plán léčby u dekompenzovaného pacienta, zejména v případě anafylaktické reakce.
- Orientovat se v problematice imunizace dětí a dorostu a očkovacím plánu.
- Uplatnit poznatky základních vědních lékařských oborů ve své klinické rozvaze a v indikaci vhodných zákroků a
vyšetření u pacienta s onemocněním způsobeným poruchou imunitního systému.
- Zahrnout aktivity spojené s lékařským dohledem do interakce s jednotlivými pacienty. Patří sem činnosti jako
například skríninkové metody, imunizace, prevence onemocnění, omezení rizik poranění nebo propagace
zdravého životního stylu.
Literature - Czech
Last update: Zdeněk Procházka (24.05.2023)
HOŘEJŠÍ, Václav, Jiřina BARTŮŇKOVÁ, Tomáš BRDIČKA a Radek ŠPÍŠEK. Základy imunologie. 6., aktualizované
vydání. V Praze: Stanislav Juhaňák - Triton, 2017. ISBN 978-80-7553-250-3.
BARTŮŇKOVÁ, Jiřina, Anna ŠEDIVÁ a Aleš JANDA. Imunodeficience. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007.
ISBN 978-80-247-1980-1.
BARTŮŇKOVÁ, Jiřina a Milan PAULÍK. Vyšetřovací metody v imunologii. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011.
ISBN 978-80-247-3533-7.
MURPHY, Kenneth, Casey WEAVER, Allan MOWAT, Leslie BERG a David CHAPLIN. Janeway's immunobiology. 9th
edition. New York: Garland Science/Taylor & Francis Group, 2017. ISBN 978-0-8153-4551-0.
ABBAS, Abul K., Andrew H. LICHTMAN a Shiv PILLAI. Cellular and molecular immunology. Ninth edition.
Philadelphia: Elsevier, [2018]. ISBN 978-0-323-47978-3. Dostupné také z: