SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Humanities STEX - D2906031
Title: Humanitní vědy SZ
Guaranteed by: Department of Nursing (13-342)
Faculty: Second Faculty of Medicine
Actual: from 2021
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, STEX [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Guarantor: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA
Order Course title
Topic 1 (TO1)
1 Osobnost, rysy osobnosti, charakter, temperament, schopnosti a motivace - pojem osobnost, utváření osobnosti, sociální prostředí a jeho vliv na formování osobnosti. Postavení jedince ve skupině a ve společnosti. Sociální role, status.
2 Ontogenetický vývoj člověka - vývoj jedince od oplození až po smrt. Faktory působící na vývoj, charakteristika jednotlivých období vývoje (prenatální období, novorozenec, kojenec, batole, předškolní věk, mladší školní věk, dospívání, dospělost, stáří).
3 Psychomotorický vývoj dítěte v prvním a druhém trimenonu (1. - 3. měsíc života a 3. – 6. měsíc života). Vývoj hrubé a jemné motoriky, vývoj řeči, sociální vývoj.
4 Psychomotorický vývoj dítěte ve třetím až čtvrtém trimenonu (6. - 9. měsíc života a 9. – 12. měsíc života). Vývoj hrubé a jemné motoriky, vývoj řeči, sociální vývoj.
5 Zdraví a nemoc, změny v chování a prožívání během nemoci - definice zdraví a nemoci, reakce dítěte na nemoc, dlouhodobé strádání a na hospitalizaci. Holistický přístup k nemocnému dítěti.
6 Význam výchovného působení dětské sestry na děti - činitelé a podmínky výchovně vzdělávacího procesu. Hra jako základní činnost dětí, její rozdělení z hlediska pedagogického a z hlediska ontogenetického vývoje.
7 Metodické postupy při rozvoji samostatnosti v sebeobsluze dítěte do tří let věku - konstruktivní a napodobivé hry ve třetím roce života dítěte.
8 Psychologická problematika handicapovaných dětí - specifika přístupu k nevidomým, sluchově postiženým, mentálně a tělesně postiženým dětem.
9 Verbální a nonverbální komunikace v práci dětské sestry - pojetí komunikace, druhy komunikace, úrovně komunikace, komunikace s dítětem v jednotlivých věkových obdobích.
10 Verbální a nonverbální komunikace s rodiči (s doprovodem) dětského pacienta. Překážky v komunikaci. Afiliantní styl komunikace. Aktivní naslouchání. Komunikační modely.
11 Etika v ošetřovatelství. Bio-psycho-sociálně-spirituální pojetí etiky. Vývoj etiky. Etika, vztah k sobě a ke světu. Etika v praxi. Mravní desatero. Praktické desatero. Etika a chování.
12 Syndrom vyhoření v profesi sestry. Teoretické zázemí syndromu vyhoření. Definice syndromu vyhoření. Stadia vývoje vyhoření a rizikové faktory. Prevence, psychoterapie, zvládání stresu.
13 Pojetí těla a bolesti z pohledu biomedicínckého, psychologického a filozofického.
14 Biomedicínský, psychosociální a biopsychosociální model zdraví a nemoci.
15 Psychické poruchy u chronicky somaticky nemocných dětí, modely prevalence, kategorizace deprese.
16 Kognitivní faktory, chování a nemoc. Kognitivní faktory a chování pacienta. Kognitivní faktory a chování zdravotníka. Vztah mezi kognitivními faktory zdravotníka a pacienta. Chování v nemoci.
17 Modely vztahu zdravotník a pacient. Paternalistický model. Jednací model. Na službu orientovaný model. Kooperativní model.
18 Zdravotnický tým, složení, spolupráce.
19 Deprivace a separace v dětství. Vývojové problémy školního věku, poruchy chování, psychosomatické potíže.
20 Specifické problémy v pubertě a v adolescenci, dospívající jako pacient. Psychologické aspekty poruch příjmu potravy.
21 Pedagogika jako vědní disciplína, struktura pedagogických disciplin, vztah pedagogiky k jiným vědním disciplínám. Základní pedagogické pojmy. Formy a prostředky výchovy, výchovné styly.
22 Edukační proces – metodika realizace pedagogického působení. Popis jednotlivých fází, charakteristika a kategorizace edukačních (didaktických) cílů.
23 Didaktika a její postavení v systému pedagogických disciplin. Činitelé výuky. Výukové cíle a jejich taxonomie. Organizační formy výuky. Materiální didaktické prostředky ve výuce ošetřovatelství.
24 Didaktické zásady. Výukové metody. Projektování, realizace a evaluace výuky.
25 Sociální práce, základní pojmy – definice sociální práce. Koncepce sociální práce v ČR. Základní sociální poradenství – sociální služby.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html