Last update: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (06.02.2024)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který úzce souvisí s předmětem Základy pedagogiky a je
zaměřen na získání základních znalostí o edukačním působení dětské sestry na dítě všech věkových skupin, jeho
rodinu a komunitu. Studenti si osvojí znalosti o podmínkách, procesech, formách a metodách edukace jako
základních krocích edukačního procesu a jeho praktické aplikaci nejen u dětí, ale i u dalších členů rodiny a
zdravotnického týmu. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky.
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Přednášky:
Cíle a obsah edukace v ošetřovatelství.
Kategorizace edukačních cílů.
Vyučovací metody, formy vyučování.
Plánování edukace, evaluace, reflexe.
Interakce a komunikace v edukaci dětských pacientů.
Didaktické systémy a jejich aplikace v edukačním procesu.
Semináře:
Organizační formy edukace v ošetřovatelství.
Identifikace individuální potřeby edukace u dítěte v ošetřovatelské péči.
Principy pro tvorbu edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů,
aplikace nových znalostí a dovedností dle věkové kategorie dítěte, volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení
efektivity edukace.
Edukační pomůcky v teorii a praxi, jejich využití vzhledem k věku dítěte.
Moderní technické prostředky a možnosti edukace.
Metody edukace dítěte. Metody edukace dětské skupiny.
Aplikace edukačních metod v ošetřovatelské péči.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (06.02.2024)
Umět popsat a vysvětlit základní edukační pojmy;
Pochopit význam edukačního procesu v ošetřovatelské péči;
Umět identifikovat edukační potřeby dětských pacientů a jejich blízkých;
Umět vytvořit edukační plán vycházející z potřeb dětského pacienta a jeho blízkých;
Osvojit si základní edukační metody v ošetřovatelství vzhledem k dětskému věku;
Provést evaluaci edukace pacienta.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (08.03.2024)
PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM A ZKOUŠKOU.
PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU:
100% účast na kontaktní výuce (neúčast z důvodu nemoci se uznává);
vypracování přípravy edukačního setkání a edukačního plánu podle předem stanovených podmínek.
PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZKOUŠKY:
úspěšné vyplnění zkouškového testu podle předem definovaných kritérií;
Literature - Czech
Last update: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (06.02.2024)
ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
TOMOVÁ, Š. Základy edukace pro nelékařské zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Praha, Ústřední knihovna UK, 2017 ISBN 978-80-88176-12-1. https://ecuni.publi.cz/
Návod k přihlášení: Knihu najdete na URL adrese: https://ecuni.publi.cz/ - do vyhledavače zadáte Základy edukace - objeví se kniha - kliknete na knihu - stáhnout nebo číst - po objevení se stránky k přihlášení zvolíte variantu v dolním červeném rámečku (přihlášení přes eduid) - přihlásíte se dále - pak se Vám kniha otevře.
HAVELKOVÁ, E., TUMOVÁ, E. Edukace v ošetřovatelství. Průvodce edukační prací [online].
JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P.: Kapitoly ze základů pedagogiky. 2. vydání. Hradec Králové, Gaudeamus, 2005.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. 1. vyd. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
PETTY, G. Moderní vyučování. 5. vyd. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 978-80-7367-427-4.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2015. 270 s. ISBN 978-80-262-0872-3.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. 2009. Pedagogický slovník. 6. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. 395 s. ISBN 9788073676476 978-80-7367-647-6.
SLAVÍK, M. Vysokoškolská pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 256 s. ISBN 978-80-247-4054-6.
ŠULISTOVÁ, R., TREŠLOVÁ, M. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči. 1. Vyd. České Budějovice: Jihočeská fakulta v Českých Budějovicích, 2012. 192 s. ISBN 978-80-7394-246-5.
ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 160 s. ISBN 978-80-247-4100-0.
ROZŠIŘUJÍCÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
JŮVA, V. st., JUVA, V. ml. Stručné dějiny pedagogiky. Brno, Paido, 1995.
JŮVA, V. st., JUVA, V. ml. Úvod do pedagogiky. Brno, Paido, 1995.
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Praha: Portál. 2013, 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. 191 s. ISBN 978-80-7178-999-4.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 5. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. 483 s. ISBN 978-80-262-0456-5.
Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (06.02.2024)
Slovní - přednáška
Názorně demonstrační
Aktivizační - problémové, diskuzní, situační
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (06.02.2024)
Předmět je ukončen zkouškou.
PODMÍNKY UDĚLENÍ ZKOUŠKY
úspěšné vyplnění zkouškového testu podle předem definovaných kritérií
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (06.02.2024)
OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:
PŘEDNÁŠKY:
Edukace v ošetřovatelství - základní terminologie edukace, edukační potřeby, edukační plán, edukační proces, edukační diagnóza atd.;
Druhy edukace;
Formy edukace;
Edukační proces a jeho fáze;
Cíle edukačního procesu;
Metody edukace v ošetřovatelství.
SEMINÁŘE:
Identifikace individuální potřeby edukace u dětského pacienta v ošetřovatelské péči.
Principy pro tvorbu edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, vyhodnocení efektivity edukace. Edukační materiály v praxi.
Moderní technické prostředky edukace.
Metody edukace jednotlivce. Metody edukace skupiny.