SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
General Methods in Physiotherapy - D0701301
Title: Obecné metody fyzioterapie
Guaranteed by: Department of Rehabilitation and Sports Medicine (13-432)
Faculty: Second Faculty of Medicine
Actual: from 2020
Semester: winter
Points: 7
E-Credits: 7
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, C [HT]
summer s.:2/2, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 14 [weeks]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: PhDr. Marcela Šafářová, Ph.D.
Classification: Health Care > Clinical Disciplines
Is pre-requisite for: D0703021, D0703017, D0704002
Annotation - Czech
Last update: Jana Ocelková, DiS. (09.01.2014)
Teoretické a praktické seznámení s hlavními zásadami a principy jednotlivých metod, nejvíce používaných a osvědčených v minulém a současném století. Jejich historie, vývoj a podoba v současnosti. Obsah jednotlivých témat navazuje na znalosti z bakalářského studia.
Course completion requirements - Czech
Last update: Michaela Pecharová (28.01.2021)

Ročník: 1. ROČ. NAVAZUJÍCÍ MAGISTERSKÉ STUDIUM FYZIOTERAPIE SEMESTR: letní 2020/2021

Název předmětu: Obecné metody fyzioterapie

Garant předmětu: PhDr. Marcela Šafářová, PhD.

Podmínky pro zápočet: 100% účast

Zkouška: ústní

Počet hodin: 2/2, zápočet + zkouška

Výuka: Úterý 12.35 – 16.05 hod.

Učebna: S2-2

Literature - Czech
Last update: Jana Ocelková, DiS. (09.01.2014)

Máček, M., Smolíková, L.: Pohybová léčba u plicních chorob, VP 1995. ISBN 80-7187-010-2

Máček, M., Smolíková, L.: Fyzioterapie a pohybová léčba u chronické obstrukční nemoci, nakladatelství Vltavín, Praha, 2002, ISBN 8086587-00-2

Smolíková, L., Máček, M.: Fyzioterapie a pohybová léčba u chronických plicních onemocnění, Praha, 2006, Blue Wings s.r.o.

Smolíková, L., Máček, M.: Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace, NCO NZO Brno, 2010, ISBN 978-00-0000-000-0

Kolář, P. et al..: Rehabilitace v klinické praxi, Galen, Praha, 2009, ISBN 978-80-7262-657-1

Trojan, S., Druga, J., Pfeiffer, J.,Votava, J.:Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka, Grada 2005 ISBN 80-247-1296-2.

Pfeiffer, J. a kol.: Facilitační metody v léčebné rehabilitaci, Avicenum 1976

Pfeiffer, J.: Neurologie v rehabilitaci, Grada 2005

Lewit, K.: Manipulační léčba v myoskeletální medicíně, Sdělovací technika, spol. s r.o. 2005

Rychlíková, E.: Funkční poruchy kloubů a končetin, Grada 2002. ISBN 80-247-0237-1.

Kabelíková, K.,Vávrová, M.: Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy. Praha: Grada,1997

Pavlů, D.: Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I., CERM, 2002. ISBN 80-7204-266-1

Holubářová, J., Pavlů, D.: Proprioceptivní neuromuskulární facilitace - Svazek 1. Praha: Karolinum, 2007. Univerzita Karlova, učební texty. ISBN 8024612941, 9788024612942

Pavlů, D.: Cvičení s Thera-Bandem: se zřetelem ke konceptu Brüggera. Praha: CERM, 2004. s. 99. ISBN 807204334X, 9788072043347

Lippertová-Grünerová, M.: Neurorehabilitace, Praha: Galen 2005, ISBN 80-7262-317-6

Opavský, J.: Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty, UP Olomouc, 2003. ISBN 80-244-0625-X.

Ošťádal O., Burianová, K., Zdařilová, E.: Léčebná rehabilitace a fyzioterapie v pneumologii, Univerzita Palackého. Fakulta tělesné kultury. Studijní texty. 2008. ISBN: 8024419092, 9788024419091

Hromádková, J.a kol: Fyzioterapie, H&H, 1999. ISBN 80-86022-45-5

Haladová, E. a kol.: Léčebná tělesná výchova, IDVPZ 1977. ISBN 80-7013-236-1

Boner, R., Brügger, A., Kollman, A.: Zdravé držení těla během dne. Praha: Alexander Kolman, 1995, ISBN 8090006957, 9788090006959. s.128

Dobeš, M., Dobešová, P.: Cvičíme na velkém míči. DOMIGA, 2003. ISBN 809022220X, 9788090222205

Janda, V., Vávrová, M: Senzomotorická stimulace. Rehabilitácia suppl. 25, 1992, 3, s.14-35

Rock, C., M., Krueger, S., P.: Agisticko-excentrické kontrakční postupy k ovlivnění funkčních poruch hybného systému. CERM, Brno, 2000

VOJTA, V. Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku. 1993. Praha: Grada, Avicenum.

VOJTA, V., PETERS, A. Vojtův princip. Svalové souhry v reflexní lokomoci a motorická ontogeneze. 1995. Praha: Grada Publishing.

KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. 2005. Praha: Grada Publishing.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Marcela Šafářová, Ph.D. (13.11.2020)

požadavky ke zkoušce se upravují

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Marcela Šafářová, Ph.D. (13.11.2020)

OBECNÉ METODY FYZIOTERAPIE – REHABILITACE V KLINICKÝCH OBORECH

Předmět si klade za cíl propojovat znalosti z jednotlivých klinických medicínských oborů s rehabilitačním přesahem. Přednášky charakterizují problematiku daného medicínského oboru a poukazují na specifika dětského a dospělého věku. Fyzioterapeut by měl rozumět základním vyšetřovacím, terapeutickým postupům, které lékař navrhuje, měl by znát základní farmakologii a případnou interakci s rehabilitačním postupem. Lékař by měl prezentovat indikační kritéria pro následnou rehabilitační péči a zařazení pacienta do komplexní péče (lázně, sociální pomoc) v multioborové spolupráci.

Jednotliví přednášející, pracující na Klinice RHB a TVL, diskutují se studenty zajímavé a typické kazuistiky, zkušenosti, terapeutické postupy a úvahy. V rámci oborů jsou diagnostikovány typické „red flags“, o kterých by měl fyzioterapeut vědět a pokud se objeví, kontaktovat ošetřujícího lékaře. V rámci možností přednášející pozve do výuky konkrétního pacienta a provede terapeutický rozbor společně se studenty.

Jednotlivá témata:

Ortopedie v pediatrii – studenti budou seznámeni se systémem práce na ortopedické klinice, lékař prezentuje pacienty, kteří budou v následné péči pokračovat nějako z forem rehabilitace (lůžka, ambulantní péče).

Ortopedie v dospělém věku – bude prezentována artroskopie a endoprotetika, souvislosti mezi výkonem a následnou rehabilitací u typických vybraných diagnóz. Stěžejní informace se týkají intenzity, dávky a volby cílené rehabilitace v té které fázi léčby základního onemocnění.

Interní problematika – fyzioterapeut musí rozumět interní symptomatologii, přestože je interní problematika neuvěřitelně široká. Přednáška je podána s cílem diskutovat diferenciální diagnostiku, když přijde do ordinace pacient s bolestí, jak bezpečně odlišit etiologii například kardiologickou, nebo zda původ bolesti pochází z pohybového systému. Jsou prezentovány kazuistiky při přednášce, v rámci praxe jsou pacienti přítomni práci rehabilitačního lékaře, který vede vyšetření pacienta s podobnou problematikou a je indikován na rehabilitaci. Případně jsou studenti přítomni vyšetření pacienta přímo na lůžkové stanici rehabilitačního oddělení.

Perinatologie- neonatologie- práce na neonatologii je velmi specifická v tom smyslu, že se tým odborníků stará o velmi malé a nezralé děti. Specifikum práce spočívá nejenom v šetrném, tichém a citlivém přístupu, ale fyzioterapeut musí rozumět tomu, kdy se s nedonošeným dítětem může rehabilitovat a jaké jsou cíle rehabilitační péče v tomto období. Lékař představuje fyzioterapeutovi jasné znaky, kterými dítě vyjadřuje, že je ve stresu. Mnohé děti potřebují následnou kontinuální péči, pokud se rizikově vyvíjejí a je třeba rozumět tomu, co mají tyto děti za sebou v rané fázi vývoje.

Vývoj dětské onkologie sebou nese obrovské úspěchy stran vyléčených pacientů. Děti se pak následně potýkají s pozdními následky onkologické léčby (polyneuropatie, poruchy rovnováhy, dekondice). Fyzioterapeut je součástí léčby od samého počátku onkologické léčby a často terapie pokračuje mnoho let po ukončení primárního onemocnění. Fyzioterapeut by měl rozumět tomu, kdy a jak může dítě zatížit pohybem a jak přispět rehabilitační péčí v různých fázích onemocnění.

Chirurgický přesah – charakteristika oboru s rhb přesahem, se členění na břišní chirurgii, hrudní chirurgii a diskutovány jsou konkrétní operační přístupy. Fyzioterapeuti se dozví, které části například břišní stěny jsou proťaty a kde, jakým způsobem sešity, jaké jsou možnosti chirurgických vstupů, což je podstatné pro následnou volbu pohybové terapie. Často se pacienti po zhojení primárního problému dostaví na rehabilitaci s perzistující bolesti v pohybovém aparátu, kde příčinou může být komplikované hojení s následnými adhezemi, nebo větší tah za fascie v oblasti břicha či hrudníku a podobně.

Spondylochirurgie- přednáška se týká návaznosti rehabilitační péče po různých výkonech (po úrazu, nádorová etiologie, degenerace ploténky, mikro výkony) v různých částech páteře. Jak dlouho pacient musí zůstat v klidu, kdy se například nasazuje jaký límec, jak má po operaci vstávat, jak pečovat o jizvy a kdy může fyzioterapeut začít s pohybovým režimem.

V rámci přednášek se studenti rovněž dozví od fyzioterapeutů v souhrnu o konkrétních postupech na jednotlivých pracovištích (úvod do klinických praxí), kam budou od počátku letního semestru docházet na praxe. Je třeba seznámit studenty v teoretické přednášce, jaká jsou pravidla provádění klinických praxí na spinální jednotce, na lůžkové rehabilitační stanici (pro děti, pro dospělé), na neonatologii a dětské onkologii a dalších vybraných pracovištích.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html