SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
General Didactics - D01000134
Title: VP - Obecná didaktika
Guaranteed by: Department of Nursing (13-342)
Faculty: Second Faculty of Medicine
Actual: from 2018
Semester: summer
Points: 3
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 15 [weeks]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
Guarantor: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA
Classification: Health Care > Auxiliary Subjects
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (10.10.2018)
Předmět je koncipován nejen jako teoreticko-komparativní, ale také postojově dovednostní. Svými záměry i pojetím navazuje na předmět Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Je klasicky strukturován podle základních pedagogických kategorií (cílové složky, obsah výchovy a vzdělání, metody a prostředky vyučování, podmínky vzdělávání etc.).
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (10.10.2018)
  • Rozvíjet profesní orientaci na základě komparace obecných poznatků a konkretizovaného učiva;
  • Rozvíjet profesionální pedagogické myšlení aplikovatelné v praxi;- Pochopit vztah obecné didaktiky k ostatním vědním disciplínám;
  • Rozvíjet schopnost uvažovat o didaktických transformacích učební látky až na konkrétní vyučovací hodinu;
  • Rozvíjet schopnost vést profesně zralé diskuse k aktuálním tématům českého školství;
  • Informovat o současných problémech vzdělávání a jejich didakticky optimálních řešeních;
  • Seznámit se se základními koncepcemi alternativních výchovně vzdělávacích systémů;
  • Osvojit si fragmenty didaktické činnosti - mikrovýstupem;
  • Rozvíjet schopnost reflexe a sebereflexe kvantitativní a kvalitativní cestou.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (10.10.2018)

PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM.

PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU:

  • 100% účast na kontaktní výuce, (neúčast z důvodu nemoci se uznává);
  • úspěšné vyplnění průběžných testů;
  • splnění individuálně zadané práce se zahraniční literaturou související s vyučovanými tématy;
  • předložení akceptovatelné seminární práce na vybrané téma z oblasti didaktiky v zadaném termínu.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (10.10.2018)

ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:

  • KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. 2002. Školní didaktika. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X.
  • SKALKOVÁ, J. 2008. Obecná didaktika. 2. rozšíř. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2008. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, V. 2003. Výukové metody. 1. vyd. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
  • ROHLÍKOVÁ, L., VEJVODOVÁ, J. 2012. Vyučovací metody na vysoké škole. Praha: Grada, 2012. 288 s. ISBN 978-80-247-4152-9.
  • SITNÁ, D. 2009. Metody aktivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 152 s. ISBN 978-80-7367-246.
  • ZORMANOVÁ, L. 2012. Výukové metody v pedagogice. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 160 s. ISBN 978-80-247-4100-0.

ROZŠIŘUJÍCÍ STUDIJNÍ LITERATURA:

  • PETTY, G. 2008. Moderní vyučování. 5. vyd. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 978-80-7367-427-4.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. 2009. Pedagogický slovník. 6. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6.
  • DYTRTOVÁ, Radmila; KRHUTOVÁ, Marie. Učitel : příprava na profesi . 1.Vvyd. Praha: Grada, 2009. 121 s. ISBN 978-80-2472-863-6.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (10.10.2018)

Předmět je ukončen zápočtem. Požadavky k udělení zápočtu jsou specifikovány v oddílu Podmínky zakončení předmětu.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (10.10.2018)

OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:

PŘEDNÁŠKY:

  • Cíle a obsah vzdělávání.
  • Kategorizace vzdělávacích cílů.
  • Vyučovací metody, formy vyučování.
  • Didaktický systém J. A. Komenského.
  • Didaktický systém J. F. Herbarta.
  • Didaktický systém vzdělávacího procesu v současnosti.

SEMINÁŘE:

  • Organizační formy vyučování a jejich vztah k řízení třídy.
  • Vyučovací metody a prostředky.
  • Plánování výuky, hodnocení žáků (studentů), evaluace, reflexe.
  • Podmínky výchovy a vzdělávání.
  • Principy výchovy, výchovné zásady.
  • Pedagogická interakce a komunikace.
  • Aktivizační metody - kreativita.
  • Alternativní výchovné směry a jejich didaktické systémy.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html