Introduction into metodology of pedagogy and basic procedures of pedagogical approach and work.
More detailed information about the specificity of handicaped people or people with long-term changes of health conditions.
Philosophy, methods, specificity and possibilities of pedagogical support of handicaped people in educational process.
Content and problematics of logopaedia, opthalmopaedia, tyflopaedia, psychopaedia, surdopaedia and etopaedia.
Last update: HERBENOV (02.06.2008)
Student bude uveden do problematiky metodologie pedagogiky a seznámí se základními postupy pedagogického přístupu a práce.
Podrobnější informace získá o specifikách lidí s tělesným postižením nebo s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem.
Taktéž o filozofii, metodách, zvláštnostech a možnostech speciálně - pedagogické podpory tělesně postižených ve vzdělávacím procesu.
Blíže se seznámí s obsahem a problematikou logopedie, oftalmopedie, tyflopedie, psychopedie, surdopedie a etopedie.
Aim of the course -
Last update: HERBENOV (02.06.2008)
Student will adopt pedagogical approach to the patient and gets an overview od special pedagogy
Last update: HERBENOV (02.06.2008)
Student si osvojí pedagogický přístup k pacientovi a získá přehled o možnostech speciální pedagogiky
Literature -
Last update: HERBENOV (02.06.2008)
Horák, J., Kratochvíl, M., Pařízek, V.: Základy pedagogiky, TU, Liberec, 2001
Nelešovská, A.: Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Grada, Praha, 2005
Novosad, L.: Kapitola ze základů speciální pedagogiky a somatopedie, TU, Liberec, 2001
Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol.: Speciální pedagogika. UP Olomouc, 2003
Jesenský, J.: Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Gaudeamus, Hradec Králové, 2000
Last update: HERBENOV (02.06.2008)
Horák, J., Kratochvíl, M., Pařízek, V.: Základy pedagogiky, TU, Liberec, 2001
Nelešovská, A.: Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Grada, Praha, 2005
Novosad, L.: Kapitola ze základů speciální pedagogiky a somatopedie, TU, Liberec, 2003
Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol.: Speciální pedagogika. UP Olomouc, 2004
Jesenský, J.: Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Gaudeamus, Hradec Králové, 2000
Teaching methods -
Last update: HERBENOV (02.06.2008)
lectures
Last update: HERBENOV (02.06.2008)
přednášky
Requirements to the exam -
Last update: HERBENOV (02.06.2008)
credit, exam
Last update: PhDr. Alena Herbenová (04.10.2012)
Podmínkou udělení zápočtu je:
- vypracování seminární práce (student si téma vybere losem)
Témata
1. Komprehenzivní rehabilitace s akcentem na rehabilitaci léčebnou
2. Komprehenzivní rehabilitace s akcentem na rehabilitaci psychologickou
3. Komprehenzivní rehabilitace s akcentem na rehabilitaci pedagogickou
3. Komprehenzivní rehabilitace s akcentem na rehabilitaci sociální
4. Systém podpory a péče o osoby s mentálním postižením včetně činnosti NNO
5. Systém podpory a péče o osoby s tělesným a zdravotným postižením včetně činnosti NNO
6. Systém podpory a péče o osoby s narušenou komunikační schopností včetně činnosti NNO
7. Systém podpory a péče o osoby se zrakovým postižením včetně činnosti NNO
8. Systém podpory a péče o osoby se sluchovým postižením včetně činnosti NNO
9. Systém podpory a péče o osoby s poruchami chování včetně činnosti NNO
10. Systém podpory a péče o osoby s vývojovými poruchami učení včetně NNO
Syllabus -
Last update: HERBENOV (02.06.2008)
History of pedagogy. Content and aims.
Trends in pedagogy.
Metodology of pedagogy.
Physiotherapy as pedagogical approach in physiotherapy.
Bases of special pedagogy, terminology, structure.
Pedagogical support of handicaped.
Bases of logopaedia, oftalmopaedia, tyflopaedia, psychopaedia, surdopaedia and etopaedia.
Classification of specific learning disorders, education of children with learning disorders
Combined defects and alternative communication.
Last update: HERBENOV (02.06.2008)
Historie pedagogiky. Obsah a cíle.
Pedagogické směry.
Metodologie pedagogiky.
Fyzioterapie jako pedagogický přístup k pacientovi
Základy speciální pedagogiky, odborná terminologie, základní dělení.
Možnosti speciálně pedagogické podpory tělesně postižených.
Základy logopedie, oftalmopedie, tyflopedie, psychopedie, surdopedie, etopedie
Klasifikace specifických poruch učení, výchova a vzdělávání dětí se specifickými poruchami učení