SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Basic Pedagogy and Special Pedagogy - CRHB003P1
Title: Základy pedagogiky a speciální pedagogika
Guaranteed by: Department of Rehabilitation Medicine 3FM CU and UHKV (12-REHA)
Faculty: Third Faculty of Medicine
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 1
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:5/25, C [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Mgr. Jana Divoká
Incompatibility : C1FY012
Interchangeability : C1FY012
Is incompatible with: C1FY012
Is interchangeable with: C1FY012
Examination dates   Schedule   
Annotation - Czech
Last update: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (07.12.2019)
Student bude uveden do problematiky metodologie pedagogiky a seznámí se základními postupy pedagogického přístupu a práce. Podrobnější informace získá o specifikách metodách, zvláštnostech a možnostech speciálně-pedagogické podpory dětí i dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami, kterými se rozumí zejména lidé se zdravotním znevýhodněním nebo postižením. Blíže se seznámí s obsahem a problematikou logopedie, oftalmopedie, tyflopedie, psychopedie, surdopedie, somatopedie a etopedie.
Aim of the course -
Last update: Ondřej Kubánek (18.10.2012)

Student will adopt pedagogical approach to the patient and gets an overview od special pedagogy

Course completion requirements - Czech
Last update: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (07.12.2019)

80 % účast na praktické výuce – seminářích a seminární práce.

 

Literature - Czech
Last update: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (07.12.2019)

Dvořáková, M.; Kolář, Z.;Tvrzová, I.; Váňová, R.: Základní učebnice pedagogiky. Grada, Praha: 2015
Nelešovská, A.: Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Grada, Praha: 2005
Pipeková,J. et all.: Kapitoly  ze  speciální pedagogiky. Paido, Brno: 2010
Slowík, J.: Speciální pedagogika. Grada, Praha, 2016
Zormanová, L.: Obecná didaktika. Grada, Praha: 2014

Teaching methods -
Last update: Ondřej Kubánek (18.10.2012)

lectures

Syllabus - Czech
Last update: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (07.12.2019)

Přehled témat:

Úvodní přednáška

·      Úvod do pedagogiky – obsah, cíle, směry a metodologie

·      Základy speciální pedagogiky – odborná terminologie, obory speciální pedagogiky; žák se speciálními vzdělávacími potřebami – vymezení pojmu (inkluze, integrace do běžné školy – výhody, nevýhody), způsoby speciálně pedagogické podpory osob se zdravotním postižení a znevýhodněním

·      Fyzioterapie jako pedagogický přístup k pacientovi; komprehenzivní fyzioterapie, role fyzioterapeuta v péči o osoby se speciálními vzdělávacími potřebami

·      Speciálně pedagogická diagnostika – pojetí, úkoly, přehled metod, pedagogicko- psychologický poradenský systém

 

 Seminář I.

·      Psychopedie – klasifikace a specifika mentální retardace, péče o osoby s mentálním postižením a pervazivními (komplexními) poruchami – zejm. poruchy autistického spektra (dětský a nespecifický autismus, Aspergerův syndrom) a jejich výchova a vzdělávání

 Seminář II.

·      Specifické poruchy učení, poruchy pozornosti (ADHD, ADD)

·      Fyzioterapeut a možnosti jeho působení pří řešení specifických poruch učení resp. poruch pozornosti, problémů vzešlých z raného vývojového traumatu

 Seminář III.

·      Základy logopedie, surdopedie, somatopedie

·      Problematika výchovy a vzdělávání osob se zdravotním znevýhodněním (zejm. chronicky nemocných – DMO, Epilepsie), pohybovým postižením - systém podpory ze strany státních i soukromých subjektů zejm. nestátních neziskových organizací

 Workshop

Kontakt a komunikace s pacientem s těžkým zrakovým postižením

1. člověk s těžkým zrakovým postižením (TZP) - vymezení pojmu (slabozrakost, nevidomost - praktická / úplná) + úvodní zážitkové cvičení

- získané / vrozené postižení (příčiny TZP), terminologie, stereotypy, nejčastější omyly

 2. zvládání života bez zrakové kontroly (POSP, přístup k informacím, dovednosti každodenního provozu, možnosti rehabilitace, ukázka kompenzačních pomůcek, význam bílé hole atd.)

 3. zásady kontaktu s pacientem s TZP (příčiny obvyklých nedorozumění, modelové situace, praktický nácvik)

 4. bezbariérovost v kontextu lidí s TZP, obvyklé projevy bariérovosti ve zdravotnických zařízeních a jak je účinně překonáv

 5. průvodcovské techniky (praktický nácvik), zásady komunikace

 6. nevidomý v roli zákonného zástupce a průvodce svého nezletilého dítěte

 7. nevidomí a oční protézy

 8. podpis nevidomých

 9. vodicí pes ve zdravotnických zařízeních (ukázka práce vodicího psa, rozdíl mezi psem vodicím a asistenčním)

 10. závěrečná diskuse, review programu (zpětná vazba)

 Seminář IV.

·      Osoby s psychickými a psychosomatickými problémy (úzkosti, sociální fobie, emoční labilita, poruchy příjmu potravy aj.)

·      Specifika pedagogické práce s osobami s raným vývojovým traumatem (nutnost speciálně pedagogického přístupu k osobám, které prošly náhradní rodinnou péčí)

  Seminář V.

·      Etopedie – poruchy chování vč. chování závislostního – vymezení pojmu, klasifikace a charakteristika

·      Péče o jedince s poruchami chování vč. základního přehledů možnosti převýchovy, ústavní péče a preventivní péče, práce s osobami ze sociokulturně znevýhodněného prostředí

  Seminář VI.

  • Pedagogická komunikace ve fyzioterapii – verbální i neverbální komunikace s pacientem/klientem - pravidla, role, zacházení s autoritou, komunikace s pacientem v náročné životní situaci (úmrtí blízkého, vážná nemoc, pacient v terminálním stádiu nebo upoutaný na lůžko atp.)
  • Motivace pacienta / klienta – vnější a vnitřní motivace, fáze změny chování a práce s překážkami v motivaci
  • Prevence syndromu vyhoření, práce se stresem
  • Diskuse k závěrečné seminární práci
Entry requirements -
Last update: Ondřej Kubánek (18.10.2012)

none

Course completion requirements - Czech
Last update: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (07.12.2019)

80 % účast na praktické výuce – seminářích a seminární práce.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html