SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Marketing and Management of Nutritional Counseling - CNT058P3
Title: Marketing a management výživového poradenství
Guaranteed by: Department of Hygiene 3FM CU (12-HYG)
Faculty: Third Faculty of Medicine
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 2
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:12/24, C [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: MUDr. Marie Nejedlá
Examination dates   Schedule   
Annotation - Czech
Last update: MUDr. Marie Nejedlá (30.09.2022)
Po absolvování předmětu získají posluchači praktické dovednosti v oblasti komunikace s pacientem/klientem s cílem motivovat jej k rozhodování ve prospěch zdraví, naučí se, jak zatraktivnit požadované téma pro klienta/pacienta a tím dosáhnout pozitivní motivace v kontextu problematiky veřejného zdraví a ekonomiky nemocí. Obsah předmětu bude zaměřen na nástroje pro prevenci rizikového chování se zaměřením na primární prevenci nejčastějších chronických neinfekčních a infekčních onemocnění ve oblasti výživy, nicméně principy motivační techniky založené na hledání benefitů a bariér cílové skupiny je možné aplikovat při jakémkoli intervenčním postupu, např. poradenské činnosti. Pozornost bude věnována složkám marketingového mixu, návrhu vlastního sociálně marketingového plánu k vybranému rizikovému faktoru životního stylu v oblasti výživy, definování cílové skupiny, copywritingu a variantám grafického návrhu, který bude pilotě ověřen v rámci focus group. Pozornost bude také věnována indikátorům monitoringu a indikátorům efektivity ve vztahu k očekávaným krátkodobým a dlouhodobým cílům a očekávanému dopadu realizovaného marketingového nástroje.
Aim of the course - Czech
Last update: MUDr. Marie Nejedlá (30.09.2022)

Cílem předmětu je, aby posluchač získal dovednost motivovat klienta/pacienta k rozhodování ve prospěch zdravé výživy, seznámil se s motivačním kolůem změny a aplikoval zásady sociálního marketingu do vlastní intervenční činnosti. Dalším cílem je vytvoření vlastního marketingového motivačního návrhu v oblasti výživy, tzn. rešerše odborných východisek, definice segmentu cílové skupiny, popis stávajícího a požadovaného chování, bariér nového chování, marketingový produkt a návrh indikátorů monitoringu a indikátorů efektivity. 

Course completion requirements - Czech
Last update: MUDr. Marie Nejedlá (30.09.2022)

Prezentace vlastního návrhu sociáoně marketingového produktu v obasti zdravé výživy.

Literature - Czech
Last update: MUDr. Marie Nejedlá (30.09.2022)

Krátké intervence, Thomas F. Babor, John C. Higgins- Biddle, WHO 2001, český překlad SZÚ, ISBN-978-80-7071-316-7

Manuál krátkých intervencí,vytvořený v rámci projeku č. 10310 z dotačního programu Ministerstva zdravotnictví Národní program zdraví – Projekty podpory zdraví pro rok 2013 a sada 12 obrazových karet

Zdraví 2020, připravuje se k tisku v roce 2014/květen,

Health 2020, elektronická verze v anglickém jazyce  http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-policy/health-2020-the-european-policy-for-health-and-well-being

Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí Zdraví 2020, připravuje se k tisku v roce 2014/květen

Zpráva o zdraví české populace, připravuje se k tisku 2014/květen

http://www.who.cz/

http://www.who.int/en/

http://www.svod.cz/

http://www.uzis.cz/

http://www.oecd.org/

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home/

Teaching methods - Czech
Last update: MUDr. Marie Nejedlá (30.09.2022)

Přednáška

Seminář

Studium odborné literatury

Tvorba vlastního marketingového produktu

Syllabus - Czech
Last update: MUDr. Marie Nejedlá (30.09.2022)

Jako východisko odborného obsahu předmětu budou využity evidence-based zdroje: klinická symptomatologie řešených nosologických jednotek/skupin onemocnění a diagnostika dle mezinárodních guidelines, rizikové faktory onemocnění, ÚZIS, ČSÚ, WHO, ECDC, OECD, aj., manuály pro edukativní aktivity v oblasti životního stylu, výpočet národohospodářských ztrát v důsledku preventabilních nemocí a behaviorální studie. Součástí předmětu bude praktický nácvik komunikace na motivační metodě pro změnu postojů a chování, tzv. krátkých intervencí se zaměřením na nejčastější rizika životního stylu v oblaszi výživy.     

Obsah 

1.       Sociální marketing jako zdravotně výchovná činnost v oblasti prevence nemocí a podpory zdraví – úvod do předmětu, východiska a cíle, očekáváné výstupy a dopady, vztah mezi producentem a konzumentem, sociálně marketingový plán a nástroje sociálního marketingu, komplexní řešení problematiky rizikových faktorů životního stylu. Výběr onemocnění/, kterému se bude skupina po celou dobu výuky věnovat/klinické symptomy, komplikace/laboratorní diagnostika/režimová opatření/terapie/ zdravotnická statistika/ekonomika onemocnění/primární prevence, rizikové faktory/definice problému/požadovaná změna postoje a chování/motivy, benefity a bariéry/postup při vytváření marketingového plánu.

2.       Východiska sociálního marketingu: životní styl české populace, výskyt rizikových faktorů životního stylu, morbidita a mortalita nejčastějších chronických preventabilních nemocí - zdravotnické statistiky, epidemiologické studie, zdravotní gramotnost populace, HIA – Health Impact Assesment, behaviorální studie.

3.       Národohospodářské ztráty z nemocí – indikátory zdraví populace - HLY, LE, DALYs (Health Life Years, Life Expectancy, Disability Adjusted Life Years), počet DALYs ve vztahu k nejčastějším rizikovým faktorům životního stylu v rámci EU, výpočet přímých finančních ztrát v důsledku nemocí, nepřímé ztráty v důsledku snížené ekonomické aktivity obyvatel, výpočet finanční hodnoty jednoho ztraceného roku života a ekvivalent DALYs české populace za jeden rok (počet DALYs dle údajů WHO).

4.       Sociálně marketingový plán – zásady pro vytváření (SMART aj.) cílů, specifikace cíle a segmentace cílové skupiny, marketingový mix (product, price, place, promotion), benefity a bariéry chování

5.       Sociálně marketingový plán, focus group, motivační kolo změny

6.       Sociální marketing – indikátory monitoringu a indikátory efektivity v rámci sociálního marketingu, focus group, vyhodnocení dopadů nástrojů sociálního marketingu, metodika pro HIA (Health Impact Assesment),

7.       Základy copywritingu – vytváření kreativních textů pro sociální marketing, klady a zápory pozitivního a negativního působení, členění textu, využití barev, odkazy

8.       Edukativní aktivity jako jedna z forem sociálního marketingu – metodika krátkých intervencí, účinnost, využití v praxi, význam komunikace zdravotnického pracovníka při krátkých intervencích, využití formální autority, vhodné a nevhodné             způsoby komunikace, nejčastější chyby

9.       Krátké intervence – aplikace metodiky na vybrané rizikové faktory životního stylu (kouření, rizikové a škodlivé pití alkoholu, výživa ve vztahu obezitě, osteoporóze a prevenci KV a nádorových onemocnění, zásady příjmu a výdeje energie, vhodné pohybové aktivity pro různé věkové kategorie). 

10.     Vlastní návrhy k vybraným rizikovým faktorům, výběr scénářů k audio a videospotům, pklakátům, hrám, aplikacím a jejich prezentace.

Course completion requirements - Czech
Last update: MUDr. Marie Nejedlá (30.09.2022)

Prezentace vlastního návrhu sociáoně marketingového produktu v obasti zdravé výživy.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html