SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Basic education - CNSED3
Title: Základy edukace
Guaranteed by: Department of Nursing 3FM CU (12-UOS)
Faculty: Third Faculty of Medicine
Actual: from 2015
Semester: summer
Points: 3
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/15, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D.
Classification: Health Care > Clinical Disciplines
Examination dates   Schedule   
Annotation -
Last update: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)
Elective subject taught in the 3rd year of the baccalaureate programme of nursing. It provides students with deeper knowledge of the principals and practice of patient education.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)

The student will be able to:
define the main terms
orient self in the current legislation related to education
learn the factors influencing education
perform patient interview focused at evalution of the patient's level of knowledge, skills, and educational needs
use didactic instruments and forms of education
learn the requirements for documentation of patient teaching
plan and carry out educational programme in the field of primary, secondarya nd terciary prevention

Literature -
Last update: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)

Juřeníková, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. 77 s.
Kuberová, H. Didaktika ošetřovatelství. 1.vyd.  Portál: Praha. 2010. 248 s.
Mužík, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Fraus, Plzeň, 2005.197 s.
Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 152 s.  
Svěráková, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. 63 s.
Závodná, V. Pedagogika v ošetrovaťelstve. Martin: Osveta, 2002. 95 s.
Tematicky relevantní články z  odborných časopisů(Časopisy: Andragogika, Pedagogika, Zdravotnické noviny, Učitelské noviny aj. včetně cizojazyčných);
Využití informačních databází a Internetu jako zdroje odborných informací
Právní předpisy

Doporučená literatura:

Beneš, M. Andragogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2008.136 s.
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. 655 s.
Čeledová, L., Čevela, R. Výchova ke zdraví. Praha:Grada, 2010. 128 s.
Brich, P. Koučování, inspirujte ostatní ke zlepšení výkonu. Brno: CP Books, 2005. s. 97.
Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Praha, Slon 1995. 146 s.
Geoffrey, P. Moderní vyučování. 2. vyd., Praha: Portál, 2002. 380 s.
Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. 169 s.
Janáčková, L., Weiss, P. Komunikace ve zdravotnické péči. Portál: Praha, 2008. 136 s.
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 155 s.
Medlíková, O. Umíte prezentovat? Odpověď zní: ano! Praha: PartMédia a ICN. 2005. 98 s.
Plamínek, J. Vzdělávání dospělých. Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010. 313 s.
Průcha, J., Walterová, E. Mareš, J. Pedagogocký slovník. 6. rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Portál, 2009. 400 s.
Vester, F. Myslet, učit se…. A zapomínat? 1. Vyd. Plzeň: Fraus, 1997. 191 s.

 

Teaching methods -
Last update: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)

lectures, practical seminars, case studies

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)

Active participation at classes, portfolio of the taught topics, self study, fulfillment assigned tasks.

Syllabus -
Last update: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)

1. Teaching and education in nursing
2. Factors affecting learning
3. Methodology and didactics of teaching/education
4. Social/psychological aspects of education
5. Persons with special needs, education of family caregivers
6. Educational process in the nursing practice

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html