Dyspnoe and chest pain from the interdisciplinary point of view is discussed. Psychiatric part deals with:
a) anxiety and its relevance to the above mentioned symptoms
b) dyspnoe and chest pain as symptoms of mental disorders (e.g. panic anxiety disorder, somatoform disorder)
c) psychopharmacological and psychotherapeutical interventions in the treatment of dyspnoe and chest pain
Last update: Hana Jarošová (26.05.2008)
IV. ročník, Modul IIC-Klinicko-patologické základy medicíny, Kurz dušnost a bolest na hrudníku:
Kurs přibližuje interdisciplinární problematiku dušnosti a bolesti na hrudi. Psychiatrická část je věnovaná a) vlivu anxiety na oba symptomy,
b) otázce dušnosti a bolesti na hrudi jako doprovodného příznaku psychiatrických onemocnění (somatoformní poruchy, panické porucha další) c) psychofarmakologické a psychoterapeutické postupy efektivní v indikaci bolesti na hrudi a dušnosti.
Requirements to the exam -
Last update: Hana Jarošová (22.07.2008)
Students are expected to fully participate as the practical training is short. If in case of some unexpected situation (e.g. illness) students are absent, substitution for missing hours is possible with the other groups including Czech curriculum. If this is not possible students contact the teacher responsible for the course via e-mail motlova@pcp.lf3.cuni.cz, copy to the secretary jarosova@pcp.lf3.cuni.cz; After contacting responsible teacher students either 1) prepare powerpoint presentation on topic that is discussed with the teacher responsible for the course or 2) write Psychiatric Examination Report after clinical exam of psychiatric patient.
Last update: Hana Jarošová (22.07.2008)
Podmínky podzápočtu:
Očekává se, že studenti vzhledem k rozsahu absolvují celé praktikum. Pokud ze závažných důvodů nesplní povinnou účast, je nahrazování možné s jinou skupinou, včetně výuky v AJ. Pokud ani toto není možné, dohodnou se s vedoucí kurzu na dalším postupu e-mailem zaslaným na motlova@pcp.lf3.cuni.cz, v kopii sekretářce jarosova@pcp.lf3.cuni.cz. Tímto dalším postupem se rozumí buď 1) samostatně vytvořená prezentace na téma, které vedoucí kurzu přidělí; nebo 2) student po předchozí dohodě provede samostatně vyšetření pacienta.