The subject is taught in the third year of the part-time program of Nursing, the Healthcare sciences, follows up on the subjects Nursing, Nursing III and Nursing IV. It covers the history and current situation in implementing nursing process and its parts: assessment, defining nursing diagnosis, planning of care, implementation and evaluation of the care provided. The subject stresses the active role of nurses in providing care to patients as well as integration of knowledge and skills learned in other subjects.
Last update: HERMANOV (21.05.2008)
Předmět se vyučuje ve třetím ročníku kombinovaného studia ošetřovatelství, oboru Zdravotní vědy. Navazuje na předměty Ošetřovatelství, Ošetřovatelství III. a Ošetřovatelství IV. Seznamuje s historií a současností ošetřovatelského procesu, představuje jeho jednotlivé fáze: posouzení, stanovení ošetřovatelských problémů, plánování péče, realizace a hodnocení poskytnuté péče. Zdůrazňuje aktivní činnost sestry při péči o pacienta a integraci poznatků získaných v ostatních předmětech.
Aim of the course -
Last update: HERMANOV (21.05.2008)
The aim of the subject is to introduce the nursing process as a systematic of providing nursing care. It also aims to show how to implement nursing process in both acute and chronic care facilities and motivate the students to use the knowledge for improving nursing care provided in their workplace
Last update: HERMANOV (21.05.2008)
Cílem předmětu je seznámit studenty s koncepcí ošetřovatelského procesu jako systematické metody poskytování ošetřovatelské péče. Dále představit možnosti praktické aplikace ošetřovatelského procesu v zařízeních akutní i chronické péče a motivovat studenty k tomu, aby nabyté poznatky využili ke zlepšení ošetřovatelské péče na svém pracovišti.
Literature -
Last update: HERMANOV (29.05.2008)
Červinková, E. a kol.:Ošetřovatelské diagnózy. Brno: IDV PZ 2000. ISBN 80-7013-303-1
Kozierová, B. a kol.: Ošetrovatelstvo I.a 2.díl. Osveta, Martin 1995. ISBN 80-217-0528-0
Staňková, M.: Základy ošetřovatelství. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-234-5
Staňková, M: České ošetřovatelství 1: Koncepce českého ošetřovatelství. Brno: IDV PZ 1998. ISBN 7013-263-9
Staňková, M.: Jak provádět ošetřovatelský proces. České ošetřovatelství 4. Brno: IDV PZ 1999. ISBN 80-7013-283-3
Marečková, J.: Ošetřovatelské diagnózy v NANDA doménách. Praha: Grada 2006. ISBN 80-247-1399-3
Staňková, M. České ošetřovatelství č. 6, Hodnocení a měřicí techniky v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Brno: IDVPZ, 2001. 55 str. ISBN: 80-7013-323-6.
Trachtová, E. a kolektiv. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 2. nezměněné vydání. Brno: IDVPZ, 1999. 186 str. ISBN: 80-7013-324-8.
Kolektiv autorů: Průvodce ošetřovatelskou dokumentací od A do Z. Praha: Grada 2003
Last update: HERMANOV (29.05.2008)
Červinková, E. a kol.:Ošetřovatelské diagnózy. Brno: IDV PZ 2000. ISBN 80-7013-303-1
Kozierová, B. a kol.: Ošetrovatelstvo I.a 2.díl. Osveta, Martin 1995. ISBN 80-217-0528-0
Staňková, M.: Základy ošetřovatelství. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-234-5
Staňková, M: České ošetřovatelství 1: Koncepce českého ošetřovatelství. Brno: IDV PZ 1998. ISBN 7013-263-9
Staňková, M.: Jak provádět ošetřovatelský proces. České ošetřovatelství 4. Brno: IDV PZ 1999. ISBN 80-7013-283-3
Marečková, J.: Ošetřovatelské diagnózy v NANDA doménách. Praha: Grada 2006. ISBN 80-247-1399-3
Staňková, M. České ošetřovatelství č. 6, Hodnocení a měřicí techniky v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Brno: IDVPZ, 2001. 55 str. ISBN: 80-7013-323-6.
Trachtová, E. a kolektiv. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 2. nezměněné vydání. Brno: IDVPZ, 1999. 186 str. ISBN: 80-7013-324-8.
Kolektiv autorů: Průvodce ošetřovatelskou dokumentací od A do Z. Praha: Grada 2003
Teaching methods -
Last update: HERMANOV (21.05.2008)
practicum, lecture
Last update: HERMANOV (21.05.2008)
cvičení, přednáška
Requirements to the exam -
Last update: VYTEJCKOVA (15.09.2008)
Written case study, needs assessment, nursing diagnosis statement, plan of care.
Last update: HERMANOV (13.08.2008)
Podmínky k udělení zápočtu: písemná seminární práce. Obsahem bude stručná kazuistika vybraného pacienta (na základě uvážení studenta), stanoení hlavních ošetřovatelských problémů a podrobné rozpracování jedné aktuální a jedné potenciální ošetřovatelské diagnózy včetně formulace cílů péče a návrhu ošetřovatelských intervencí. Termín odevydání práce bude upřesněn první den výuky předmětu.
Syllabus -
Last update: HERMANOV (21.05.2008)
Nursing process as a method to provide care, history of nursing process, stages of nursing process
Patients needs assessment, data gathering, methods of assessment and the commonly used instruments, clustering of the information
Nursing diagnosis statement, prioritizing the nursing diagnose, acute and potential diagnose, NANDA classification.
Nursing care planning, formulating nursing goals and patient outcomes, planning nursing interventions
Implementation of nursing care plan, work organization, delegation
Evaluation of nursing care, evaluation of goals, revision of nursing care plan
Last update: HERMANOV (21.05.2008)
Ošetřovatelský proces jako metoda práce, historie, fáze ošetřovatelského procesu
Zhodnocení pacienta, posouzení potřeb, získávání informací, hodnoticí techniky a nástroje, uspořádání informací
Formulace ošetřovatelské diagnózy, seřazení ošetřovatelských diagnóz podle priorit, kdy jsou ?potenciální? diagnózy ?aktuální?, NANDA klasifikace, kritéria oše dgn.