Last update: doc. PhDr. Jana Přívratská, CSc. (03.11.2008)
The subject is taught in the bachelor curriculum, in the study programme: Dental Hygiene, major in the 1st year.
The classical Latin adjusted to the needs of medical terminology is (along with the present-day international English) a supplementary subject which creates background for the health care specialists with university education. Basic classical Greek is taught as a part of the course as well. The grammar is practised with respect to the needs of the students in the higher health care education, with emphasis to the correct usage of the specialised terms and ability to connect and create new specialised terms, in particular in dentistry.
Last update: doc. PhDr. Jana Přívratská, CSc. (29.07.2008)
Předmět je vyučován v bakalářském studijním programu Dentální hygienistka v 1. ročníku. Klasická latina modifikovaná pro potřeby lékařské terminologie je (vedle dnes mezinárodní angličtiny) doplňujícím předmětem, který vytváří odborné jazykové zázemí vysokoškolsky vzdělaných pracovníků ve zdravotnictví.V rámci výuky předmětu je věnována pozornost i základům klasické řečtiny. Gramatika je přednášena s ohledem na potřeby studentů ve vyšším zdravotnickém vzdělání, s důrazem na gramaticky správné používání odborných názvů, spojování i vytváření nové odborné terminologie, zejména stomatologické.
Aim of the course -
Last update: doc. PhDr. Jana Přívratská, CSc. (03.11.2008)
Objective of the course
Students will familiarize themselves with the structure of Latin and Greek dental terminology and anatomical terms of special significance; they will learn to understand terms from an etymological point of view;
Practical examples will focus on such things as prescriptions, diagnoses, etc. to promote further understanding
Last update: doc. PhDr. Jana Přívratská, CSc. (29.07.2008)
Cíl výuky předmětu:
a) seznámit studenty s latinskou a řeckou odbornou stomatologickou terminologií
b) vést je k pochopení významu slova na základě etymologie
c) poskytnout posluchačům poučení o významných anatomických pojmech
d) umožnit studentům pochopit písemné projevy z praxe (diagnóza, receptura)
Literature -
Last update: doc. PhDr. Jana Přívratská, CSc. (31.10.2008)
Literature:
Veselá, A.: Lékařská terminologie pro fyzioterapeuty, Karolinum, Praha 2003
Svobodová, D.: Terminologiae medicae Vestibulum, Karlinum, Praha 2002
Last update: doc. PhDr. Jana Přívratská, CSc. (31.10.2008)
Veselá, A.: Lékařská terminologie pro fyzioterapeuty, Karolinum, Praha 2003
Svobodová, D.: Terminologiae medicae Vestibulum, Karlinum, Praha 2002
Teaching methods -
Last update: doc. PhDr. Jana Přívratská, CSc. (31.10.2008)
practice
Last update: doc. PhDr. Jana Přívratská, CSc. (29.07.2008)
praktika
Requirements to the exam -
Last update: doc. PhDr. Jana Přívratská, CSc. (31.03.2009)
Three partial tests during the semester (70% pass)- in that case students are given a credit, if they fail, they have to write the credit test (70% pass).
There are 5 possible re-sittings for the credit test.
Required knowledge: see syllabus.
The exam: 60-minute written test, oral part.
There are three possible re-sittings for the exam, the third one is commissional.
Last update: doc. PhDr. Jana Přívratská, CSc. (31.03.2009)
Požadavky pro udělení zápočtu za zimní semestr:
úspěšné (alespoň 70%)zvládnutí 3 průběžných testů v semestru.
Student, který těmito testy neprokázal dostatečnou znalost, píše po ukončení semestru zápočtový test (požadovaná úspěšnost alespoň 70%). Zápočtový test je možné konat nejvýše 5x.
Požadavky ke zkoušce: zimní zápočtový test.
Požadované znalosti: viz sylabus.
Podoba zkoušky: test na 60 minut, ústní část.
Zkoušku je možno konat nejvýše 3x, třetí termín je komisionální.
Syllabus -
Last update: doc. PhDr. Jana Přívratská, CSc. (03.11.2008)
Syllabus
1. Pronunciation of Latin letters
2. Basic Latin grammatical terminology, in particular the nominal one.
3. Latin nouns: 1st to 5th declension
Greek nouns
4. Latin adjectives of the 1st and 2nd, and the 3rd declension type
Comparison of adjectives (regular and irregular)
Present active and past passive participles
5. The grammatical function of attribute
6. Prepositions and prepositional phrases
7. Latin numerals (cardinal 1-50; ordinal 1-50)
Greek numarals (cardinal 1-10; ordinal 1-10)
8. Verbs (esse, fieri)
9. Latin and Greek prefixes and suffixes
10. Forming a simple diagnosis (e.g. signum stomatitidis ulcerosae, laesio gingivae)