SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Medical Ethics - CDH106P2
Title: Lékařská etika
Guaranteed by: Department of Medical Ethics and Humanities 3FM CU (12-UET)
Faculty: Third Faculty of Medicine
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 2
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:20/0, C [HS]
summer s.:20/0, C+Ex [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D.
MUDr. Tereza Pinkasová
Examination dates   Schedule   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petra Křížová, DiS. (12.09.2022)
Předmět Lékařská etika seznamuje studentky a studenty oboru Dentální hygiena s etickými aspekty poskytování zdravotní péče.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Petra Křížová, DiS. (12.09.2022)

Cílem předmětu je zorientovat studentky a studenty v problematice moderní lékařské etiky, a to trojím způsobem:
(1) seznámit studentky a studenty se základními etickými teoriemi,
(2) tyto způsoby rozvažování aplikovat na vybrané okruhy problémů současnosti a na konkrétní kasuistiky,
(3) seznámit studentky a studenty s legislativním rámcem a důležitými kodexy a ustanoveními.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Petra Křížová, DiS. (12.09.2022)

ZS: zápočtový test (písemný: abcd + doplňování)
Zápočtovým testem v zimním semestru je testována znalost látky zimního semestru. Prezentace k jednotlivým tématům jsou ke stažení v aplikaci Výuka.
Test musí být splněn alespoň na 70 %.

LS: zápočtový test (písemný: acbd + doplňování) + ústní zkouška
Zápočtovým testem v letním semestru je testována znalost látky letního semestru. Prezentace k jednotlivým tématům jsou ke stažení v aplikaci Výuka.
Test musí být splněn alespoň na 70 %.
Ústní zkouška zkouší schopnost studentky/studenta aplikovat znalosti z lékařské etiky do konkrétních situací v oboru dentální hygiena.
Okruhy otázek ke zkoušce jsou uvedeny níže, ev. je možnost stáhnout si je v aplikaci Výuka.

Literature -
Last update: Mgr. Marek Ploc (16.05.2022)

Alfred I. Tauber: Confession of a Medicine Man. The MIT Press 2000

Andrew Stark: The Limits of Medicine

George D. Pozgar: Legal and ethical issues for health Proffessionals

Oliver A.Johnson: Ethics

Chloe Baxter, Mark G.Brennan, Yvette Coldicott: The Practical Guide to Medical Ethics and Law

A.Campbell, Max Charlesworth, G.Gillett, G.Jones: Medical ethics

J.T.Aiken, H.W.C.Fuller, D.Johnson: The influence of christians in medicine

Volker Roelcke, Giovanni Maio: Twentieth Century Ethics of Human Subjects Research

Erich H.Loewy,M.D.: Textbook of healthcare ethics

Eric Casell: The Nature of Suffering and the Goals of Medicine. Oxford University Press 2003

Byron Good: Medicine, Rationality and Experience. Cambridge University Press 1993

Alfred I. Tauber: Confession of a Medicine Man. The MIT Press 2000

Viktor E. Anne Fadiman: The Spirit Catches You and You Fall Dawn

Cecil G. Helman: Culture, Health and Illness

Arthur Kleinman: Writing at the Margin: Discourse between Anthropology and Medicine

Book Job (Bible)

Tom L. Beuchamp, James F. Childress: Principles of Biomedical Ethics. Oxford University Press 2001

Eric Casell: The Nature of Suffering and the Goals of Medicine. Oxford University Press 2003

Byron Good: Medicine, Rationality and Experience. Cambridge University Press 1993

Alfred I. Tauber: Patient Autonomy and the Ethics of Responsibility. The MIT Press 2005

Onnora O´Neill: Autonomy and Trust in Bioethics. Cambridge University Press 2002

Clean (a history of personal hygiene and purity): Virginia Smith,Oxford

univerzity press 2007

Aldous Huxley: Brave New World

Kazuo Ishiguro: Never Let Me Go

Other Sources:

http://www.nuffieldbioethics.org

http://www.wellcome.ac.uk/

http://www.mrc.ac.uk/index.htm

http://www.bioethics.org

http://www.bioethics.ac.uk/

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Petra Křížová, DiS. (12.09.2022)

výklad, prezentace, skupinové diskuze, práce s kazuistikami, práce s textem, online diskuze v aplikaci Výuka

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Petra Křížová, DiS. (12.09.2022)

Okruhy k ústní zkoušce v letním semestru:

1. Význam etické reflexe v praxi dentální hygienistky
Co je to etika, jaké má místo v medicíně. Vznik moderní lékařské etiky.
Vysvětlete princip naturalistického omylu a uveďte možné příklady v praxi dentální hygienistky.
Jaký význam má etická (sebe)reflexe v praxi dentální hygientistky?

2. Autonomní morálka a praxe dentální hygienistky
Co je etika, co je morálka, rozdělení morálky. Vývoj morálky. Myšlenky Immanuela Kanta.
Jak vypadá autonomní morálka v praxi dentální hygienistky? Kdy jsme odpovědni za naše rozhodnutí?

3. Hedonismus a nespolupracující pacient v ordinaci dentální hygienistky
Myšlenky hedonismu a epikureismu, hlavní představitelé. Úskalí těchto teorií.
Respektování rozhodnutí pacienta z pohledu čtyř principů moderní lékařské etiky.

4. Extrakce zubu moudrosti z pohledu utilitarismu
Představitelé utilitarismu, časové zařazení. Principy utilitarismu. Jaká jsou rizika utilitaristického smýšlení? Uveďte příklad.
Jak by se dalo pohlížet na extrakci zubu moudrosti z utilitaristického pohledu?

5. Etika ctností a praxe dentální hygienistky
Co je to ctnost. Hlavní představitel etiky ctností a jeho myšlenky. Jak člověk získává ctnosti?
Které ctnosti jsou důležité pro praxi dentální hygientistky? Kdy se nám nedaří jednat ctnostně?
Srovnejte s etickou problematikou transplantací od žijících dárců: Za jakých podmínek je dárcovství etické?

6. Bělení zubů z pohledu čtyř principů moderní lékařské etiky
Kdo a kdy (a proč) formuloval čtyři principy moderní lékařské etiky? Objevily se tyto principy v medicíně již dříve?
Jak by se dalo pohlížet na bělení zubů v kontextu těchto principů?
Srovnejte s aplikací čtyř principů lékařské etiky na provádění interrupcí.

7. Zanedbaný chrup a kontext etického problému
Jak kontext problému ovlivňuje naše přemýšlení o daném problému? Jak můžeme vnímat pacienta se zanedbaným chrupem?
Srovnejte s etickou problematikou surogátního mateřství.
Jak postupovat při řešení etického problému? Deskriptivní etika. Normativní etika.

8. Argument kluzkého svahu v praxi dentální hygienistky
Vysvětlete argument kluzkého svahu v etickém uvažování a uveďte možné příklady v praxi dentální hygienistky.
Srovnejte s etickou problematikou eutanázie a etickou problematikou preimplantační diagnostiky.

9. HIV+ pacient v ordinaci dentální hygienistky
Smí dentální hygienistka odmítnout ošetřit HIV+ pacienta? Je možné vykonávat dentální hygienu spravedlivě?
Popište etickou problematiku hranic v pomáhajících profesích.

10. Současný pacient, dentální hygienistka a etika
Charakterizujte současného pacienta v kontextu postmoderny. Jaké změny nastaly v průběhu 20. století ve vztahu zdravotníků a pacientů?
Vztah etiky a práva. Etické kodexy. Práva pacientů.


Student(ka) si losuje jeden okruh. Písemná příprava cca 15 minut, ústní zkoušení do 15 min.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Petra Křížová, DiS. (12.09.2022)

zimní semestr: 5 seminářů zaměřených na obecnou etiku
1. Úvod do obecné etiky: filosofie a etika, vztah přírodních věd a etiky, vztah práva a etiky, morálka, mravy, svědomí a odpovědnost
2. Základní etické teorie: hedonismus, utilitarismus – konsekvencionalismus
3. Základní etické teorie: deontologie, etika ctností
4. Lékařská etika: vznik lékařské etiky jako samostatného oboru, historické souvislosti, etické kodexy, čtyři principy moderní lékařské etiky
5. Lékařská etika: řešení etického problému, kontext etického problému, deskriptivní a normativní etika, argument kluzkého svahu, naturalistický a moralistický omyl

letní semestr: 10 seminářů zaměřených na aplikovanou etiku
1. Etika v pomáhajících profesích: význam etiky v pomáhajících profesích, autonomie pacienta, současný pacient
2. Etika v pomáhajících profesích: hranice pomáhání a etika, nesobecké pomáhání, zdravý egoismus
3. Etika a dentální hygienistka: změna empatie dentální hygienistky během studia a v praxi, motivace, frustrace, etický přístup k pacientovi
4. Etika a dentální hygienistka: moc a etika, narcismus, dehumanizace pacienta
5. Etická problematika začátku lidského života: asistovaná reprodukce, surogátní mateřství
6. Etická problematika začátku lidského života: interrupce, neonatální bioetika
7. Etická problematika infekčních onemocnění: HIV, infekce podléhající povinnému hlášení, přístup k infekčnímu pacientovi v ordinaci dentální hygienistky
8. Etická problematika transplantací: transplantace od žijících dárců, transplantace od zemřelých dárců, obchod s orgány
9. Etická problematika konce lidského života: péče o seniory, paliativní péče, etická problematika eutanázie
10. Shrnutí: etika v dentální hygieně, aplikace etického rozvažování do oboru dentální hygiena, etické inspirace

Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Petra Křížová, DiS. (12.09.2022)

středoškolské znalosti předmětu Základy společenských věd

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Petra Křížová, DiS. (12.09.2022)

ZS: zápočtový test (písemný: abcd + doplňování)
Zápočtovým testem v zimním semestru je testována znalost látky zimního semestru. Prezentace k jednotlivým tématům jsou ke stažení v aplikaci Výuka.
Test musí být splněn alespoň na 70 %.

LS: zápočtový test (písemný: acbd + doplňování) + ústní zkouška
Zápočtovým testem v letním semestru je testována znalost látky letního semestru. Prezentace k jednotlivým tématům jsou ke stažení v aplikaci Výuka.
Test musí být splněn alespoň na 70 %.
Ústní zkouška zkouší schopnost studentky/studenta aplikovat znalosti z lékařské etiky do konkrétních situací v oboru dentální hygiena.
Okruhy otázek ke zkoušce jsou uvedeny níže, ev. je možnost stáhnout si je v aplikaci Výuka.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html