SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Basics of pedagogy and education - CDH101P2
Title: Základy pedagogiky a edukace
Guaranteed by: Department of Stomatology 3FM CU and UHKV (12-STOM)
Faculty: Third Faculty of Medicine
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 2
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:10/10, C [HS]
summer s.:0/20, C [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: PhDr. Miloslava Raisová, Ph.D.
Mgr. Petra Křížová, DiS.
Examination dates   Schedule   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petra Křížová, DiS. (02.08.2022)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je zaměřen na získání základních znalostí pedagogiky jako vědy, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti. Studenti se seznámí se základy didaktiky a edukace a jejího využití při výchovném působení dentální hygienistky na pacienty všech věkových skupin, jejich rodinu a komunitu, i účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání.Aktivní zapojení studenta do edukačního procesu s využitím aktivizačních metod. Uplatnění mezipředmětových vztahů, umožnit studentovi procvičit své znalosti a dovednosti v rámci modelových situací. Vést studenta ke komplexnímu a všestrannému pohledu.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Petra Křížová, DiS. (02.08.2022)

Příprava zadaných prezentací, videí, realizace projektu

Literature - Czech
Last update: Mgr. Petra Křížová, DiS. (07.11.2022)

Bastl, P.., Švec, V.: Zdravotník lektorem. Brno: IDVPZ, 1997. 

Čabálová, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. 

Dvořáček, Jiří. Základy pedagogiky. V Praze: Oeconomica, 2014. 

Hartl, P. kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum UK, 1999. 

Helus, Z., Sociální psychologie pro pedagogy. Praha, Grada, 2007. 

Janebová, Eva. Interkulturní komunikace ve škole. Praha: Fortuna, 2010. 

Jucovičová, D. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál. 2014.

Juřeníková P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, 2010. 

Juřeníková, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publisching, 2010. 

Kolierová, B., Erbová, G., Olivierová, R.: Ošetrovatelstvo I. Martin: Osveta, 1995. 

Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. 

Ludíková, Libuše a Zdeňka Kozáková. Základy speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 

Malach, J., Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. 

Palenčárová, J., Šebesta, K., Aktivní naslouchání při vyučování. Praha, Portál, 2006. 

Pavlovská, Marie, ed. Komunikace, týmová spolupráce a řešení problémových situací ve škole: výchozí teorie k závěrečným pracím frekventantů kursu, záznam realizovaných cvičení pro rozvoj komunikace a řešení problémových situací ve škole. Brno: MSD, 2004. 

Pospíšil, R., Vlčková, K. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno: MU Brno, 2006. s. 88.

Průcha, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015.

Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2007. 3. vyd. 

Průcha, J. a kol. Pedagogický slovník Praha: Portál, 1995.

Svobodová, J., Šmahelová, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2011. 

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Petra Křížová, DiS. (02.08.2022)

ZS - zápočet - 100% docházky, úspěšné splnění průběžných testů, splnění zápočtového testu

 

LS - zápočet - 100% docházky, úspěšné splnění průběžných testů, splnění zápočtového testu, splnění praktického zápočtu

     - odevzdání seminární práce na zadané téma

     - ústní pohovor z probrané látky a doporučené literatury

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Petra Křížová, DiS. (21.11.2022)

Teorie:

1. Předmět pedagogiky, pojem výchova, funkce výchovy, činitelé výchovy, pedagogické principy, formy výchovy.

2. Výchova, vzdělávání, výchovně vzdělávací cíle (vymezování, typy), výchovně vzdělávací metody, jejich výhody a nevýhody, kontrola posuzování a hodnocení, zjišťování účinnosti pedagogických postupů.

3. Edukace, druhy, edukační proces, metodika edukačního procesu,

4. Edukace – modelové situace – motivační instruktáže – instruktážní místa.

- mateřské školy

- speciální mateřské školy pro děti s handicapem pohybovým, zrakovým, sluchovým

- základní škola – 1. stupeň – motivační instruktáž probíhá buď přímo ve třídách nebo v družině – vhodné pro 1. a 2. tř. ZŠ

- základní škola – 2. stupeň – a děti od 2. a 3. třídy stupně prvního – motivační instruktáže u křesla (zvaní klientů), hromadná přednáška dle dohody s jednotlivými školami, instruktáž dětí v dětském domově za použití adekvátních názorných pomůcek

- běžná klientela – instruktáž a ošetření zvaných klientů na křesle

- instruktáž gravidních žen na oddělení rizikové gravidity a žen v šestinedělí na oddělení šestinedělí

- instruktáž klientů s různými typy handicapů – klienti s vadou zraku (Tyflocentrum, Tyfloservis), sluchu (Spolek a svaz neslyšících a nedoslýchavých)

- s mentálním a pohybovým handicapem – ÚSP – denní stacionář i ústavní péče

- instruktáž klientů s Alzheimerovou chorobou v raném druhém stádiu a klientů – Senior centrum

- seniorů – Domovy  seniorů, kluby seniorů,

- ve zdravotnickém zařízení  - LDN, Interní oddělení, Gynekologie-porodnice, Dětské oddělení

5. Základní problémy sociální pedagogiky.

6. Obory speciální pedagogiky.

7. Individuální plán.

    -  plán pro jednotlivce nebo skupinu se zaměřením na dentální hygienu, prevenci onemocnění a vzniku možných komplikací v oblasti stomatologie, jeho sestavení, plnění a kontrola účinnosti

Praktická výuka:

1. Příprava a prezentace pro děti předškolního věku.

2. Příprava a prezentace pro děti předškolního věku s handicapem pohybovým, zrakovým, sluchovým.

3. Příprava a prezentace dětí pro ZŠ 1. stupeň.

4. Příprava a prezentace dětí pro ZŠ 2. stupeň.

5. Příprava a prezentace pro běžné klienty.

6. Příprava a prezentace pro gravidní ženy

7. Příprava a prezentace pro klienty s různými typy handicapů.

8. Příprava a prezentace pro seniory.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Petra Křížová, DiS. (02.08.2022)

Příprava zadaných prezentací, videí, realizace projektu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html