SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Basal stimulation in nursing care II. - CCOCB0021
Title: Bazálni stimulace v ošetřovatelské péči II.
Guaranteed by: Department of Nursing 3FM CU (12-UOS)
Faculty: Third Faculty of Medicine
Actual: from 2021
Semester: both
Points: 3
E-Credits: 3
Examination process:
Hours per week, examination: 0/20, C [HS]
Extent per academic year: 20 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (20)
summer:unknown / unknown (20)
Min. number of students: 10
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Magda Hubner
Comes under: BVSK-PVK-2 (ZÁPIS)
Examination dates   Schedule   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Renata Vytejčková (05.10.2018)
KURZ BAZÁLNÍ STIMULACE II. JE URČEN POUZE PRO DRŽITELE CERTIFIKÁTU ZÁKLADNÍHO KURZU BAZÁLNÍ STIMULACE I. Bazální stimulace je moderní koncept přístupu k celé řadě nemocných, jehož cílem je zvýšení kvality života. Volitelný kurz nabízím studentům orientaci v tomto konceptu a poskytuje celou řadu možností využití v klinické praxi, zařízeních sociálních služeb i domácí péči. Kurz je organizován ve spolupráci s lektorkou Bazální stimulace paní Mgr. Helenou Dvořákovou z Ústřední vojenské nemocnice v Praze, Praxisbegleiter für Basale Stimulation® in der Pflege , registrační číslo 869, člen Mezinárodní asociace Bazální stimulace Nástavbový kurz navazuje na kurz základní, kdy si studenti prohloubí své vědomosti o auditivní, olfaktorickou stimulaci apod., budou schopni sestavit autobiografickou anamnézu pacienta.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Renata Vytejčková (05.10.2018)

Student po absolvování předmětu:

-         Získá základní dovednosti v oblasti bazální stimulace

-         Bude schopen odebrat biografickou anamnézu pacienta

-         Bude schopen v indikovaných případech stanovit plán ošetřovatelské péče s využitím konceptu bazální stimulace

-         Umět efektivně aplikovat metody bazální stimulace

-         Bude schopen edukovat a motivovat pacienta, ostatní členy zdravotnického týmu i rodiny ke spolupráci pro práci s tímto konceptem

Literature - Czech
Last update: Mgr. Renata Vytejčková (05.10.2018)

1.      FRÖHLICH, A. Das Konzept. 5. Auflage. Düsseldorf: Verlag Selbstbestimmtes Leben, 1998. 320 s. ISBN 3-910095-31-3

2.      FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 168 s. ISBN  978-80-247-1314-4

3.      BIENSTEIN, Ch., FRÖHLICH, A. Basale Stimulation in der Pflege. 5. Auflage. Düsseldorf: Verlag Kallmeyer, 2008. 256 s.ISBN 978-3-7800-4001-5

4.      NYDAHL, P., BARTOZSEK, G. et al. Basale Stimulation - Neue Wege in der Pflege Schwerstkranker. 5. Auflage. München: Verlag Urban und Fischer, 2008. 274 s. ISBN 978-3-437-26502-0

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Renata Vytejčková (05.10.2018)

Kurz je organizován formou praktických nácviků aplikace metod konceptu bazální stimulace, popř. stáží na vybraných klinických pracovištích, kde je tento koncept v ošetřovatelské péči využíván.

Zajištění výuky:

Fakultní garant předmětu: Mgr. Renata Vytejčková

 Odborný garant: Bc. Helena Dvořáková, DiS,  absolventka studia Praxisbegleiter/In für Basale Stimulation in der Pflege - http://www.bazalnistimulace.cz/

Termín a místo kurzu: dle platného rozvrhu

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Renata Vytejčková (05.10.2018)

Kurz je ukončen zápočtem:

Požadavky k zápočtu:

80% účast, záznam v logbooku

100% účast pro udělení certifikátu - vydává lektorka na žádost studenta

 

 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Renata Vytejčková (05.10.2018)
 Náplň kurzu:
  1. Nástavbové prvky konceptu bazální stimulace a jejich návaznost na prvky základní. Komplexnost lidského vnímání.
  2. Orální stimulace, její možnosti a využití. Omezení v perorálním příjmu. Polykání, rozlišování chutí.
  3. Olfaktorická stimulace, její možnosti a využití.  Rozlišování čichových vjemů a asociace na čichové vjemy.
  4. Optická stimulace. Význam zraku pro orientaci a poznávání. Význam optické stimulace pro vybavení vzpomínek.
  5. Auditivní stimulace. Vnímání zvuků u těžce postižených nemocných a lidí v komatu.
  6. Taktilně-haptická stimulace. Význam hmatu pro člověka. Vnímání hmatem, jeho specifika a využití u nemocných.
  7. Diametrální koupel. Problematika tělesného schématu u spastiků. Práce se spastiky.
  8. Biografická anamnéza a její význam v bazálně stimulující péči. Vedení dokumentace dle konceptu bazální stimulace - realizace, plánování, hodnocení. Podpora a vedení nemocných.
 
   

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html