SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Communication for practice - B03592 (elective subject)
Title: Komunikace pro praxi
Guaranteed by: Institute for Medical Humanities First Faculty of Medicine Charles University (11-00240)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2023
Semester: both
Points: 2
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/30, C [HS]
Extent per academic year: 30 [hours]
Capacity: 20
Min. number of students: 8
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Mgr. et MgA. Andrea Daňková, MBA,LL.M:
Note: course for students of another faculty
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. MUDr. Jaromír Matějek, Th.D., Ph.D.
Attributes: Lékařství
Teoretický předmět
Pre-requisite : B03120
Annotation - Czech
Last update: Marcela Holanová (27.06.2023)
Předmět Komunikace pro praxi se řídí reformovaným a modernizovaným výukovým přístupem, který umožňuje studentům získat integrované znalosti a naučit je bez problémů zvládat konfrontaci s každodenními komunikačně- klinickými problémy v praxi. Interaktivní cvičení směřují nejen k aplikaci teoretických poznatků, ale i k osvojení praktických dovedností. Výukové cíle jsou v souladu s programem lékařských fakult v EU i USA.
Aim of the course - Czech
Last update: Marcela Holanová (27.06.2023)

Osvojení komplexních, praktických a hlubokých znalostí všech aspektů disciplíny komunikace z každodenní praxe lékaře.

Syllabus - Czech
Last update: Marcela Holanová (27.06.2023)

1) KOMUNIKACE V KAŽDODENNÍ PRAXI: důraz na rozvoj soft skills a upgradu komunikačních technik důležitých pro plynulý chod jak instituce tak i plynulou organizaci práce budoucího lékaře. Cílem je seznámit studenty se základní problematikou komunikace ve zdravotnictví a umožnit jim si prakticky vyzkoušet modelové komunikační situace.

Tato část obsahuje interaktivní semináře = praktický nácvik komunikačních situací s pomocí studentky AMU + analýzu této situace studenty.

Úvod. Význam komunikace v praxi lékaře, základní pravidla komunikace

Setkání a rozhovor s pacientem

Techniky nonverbální komunikace

Typologie pacientů

Komunikace a handicapovanými pacienty a Komunikace s dětmi

Etnické a kulturní odlišnosti

Problémový pacient

Sdělování špatných zpráv, jednání s pozůstalými

Právní minimum pro komunikaci s pacientem

2) DIFERENCIÁLNÍ DIAGNOSTIKA: důraz na samostatnost a soběstačnost studenta v ,,safe zone" (simulaci) při náběru anamnézy a určení diagnózy. Naučíme se základní rámec diferenciální diagnostiky pro praxi. Cílem je umožnit studentům vyzkoušet si aplikovat hard skills, „in real time"- aplikovat klinické poznatky získané během studií v bezpečné modelové situaci. Tato část obsahuje interaktivní seminář = praktický nácvik komunikačních situací s pomocí studentky AMU + analýza této situace studenty.

3) ROVNÉ PŘÍLEŽITOSTI : na základě progrese společnosti, feminizace zdravotnictví a množících se důrazů na genderový aspekt (např. korektní chování na půdě UK, zřízení praxe ombudsmanky, Strategie Vlády ČR) a poptávky po Inovaci vzdělávání z pohledu rovných příležitostí , umožní tento předmět i krátký úvod do problematiky a guidelines správné a špatné praxe.

4) WELL - BEING LÉKAŘE: velmi výbušný článek spolku Po Medině ,,Medici v nepohodě" - ukazuje, že do ,,komunikace" patří i složka komunikace v týmu, work-life balance, práce a duševní zdraví a to zvlášť v kontextu pomáhajících profesí i studentů medicíny .Tento blok obsáhne i základní rámec prevence před vyhořením.

5) KOMUNIKACE S VEŘEJNOSTÍ: část věnující se prezenčním dovednostem - aneb jak úspěšně reprezentovat svou alma mater, vědecké výsledky na konferencích, nebo se zabavit pocitu stresu při ranním hlášení.

6) KOMUNIKACE V RÁMCI SPECIALIZAČNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ:
Odborná část věnující se podmínkám a guidelines Komunikace s institucemi jako IPVZ a MZČR. Jak správně komunikovat v rámci svého specializačního vzdělávání - ,, kdy se ptát a na co? “. Popis nejčastějších komunikačních problémů a dezinformací na trase Zřizovatel - Student - IPVZ - MZČR.

Teaching methods - Czech
Last update: Marcela Holanová (27.06.2023)
seminář a interaktivní cvičení

Course completion requirements - Czech
Last update: Marcela Holanová (27.06.2023)

Zpracování a prezentace kazuistiky popisující zkušenosti studenta s komunikací ve zdravotnictví + analýza této situace studentem.

Education plan -
Schedule internship
Week of the block Summary of the internship Files Note Hodnocení
1Komunikace v každodenní praxiČas výuky: úterý 14:00 - 15:30 hodin. První setkání v LS 20. 2. 2024.
Místo výuky: simulační centrum na Albertově.
Metody výuky: seminář a interaktivní cvičení.
Cíl předmětu: Osvojení komplexních, praktických a hlubokých znalostí všech aspektů disciplíny komunikace z každodenní praxe lékaře.
Vyučující: Mgr. et MgA. Andrea Daňková, MBA, LL.M.
2Diferenciální diagnostika 
3Rovné příležitosti 
4Well - being lékaře 
5Komunikace s veřejností 
6Komunikace v rámci specializačního vzdělávání 
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html