SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Communications Skills, Counseling and Community-based Occupational Therapy - B03523
Title: Komunikační dovednosti, poradenství a komunitní ergoterapie
Guaranteed by: Department of Rehabilitation Medicine First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague (11-00640)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 5
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/30, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 30 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Old code: B03038
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Zuzana Tichá, Ph.D.
Attributes: Ergoterapie navazující
Teoretický předmět
Interchangeability : B03038
Files Comments Added by
download hodnocení projektu 2023-2024.pdf Hodnocení projektu 2023 Mgr. Jana Jelínková
download Komunitní_práce_studijní_opora.pdf Komunitní práce v ergoterapii- studijní opora Mgr. Jana Jelínková
download Poradenství_studijní_opora.pdf Poradenství v ergoterapii- studijní opora Mgr. Jana Jelínková
download Rozpis výuky ZS 2023.pdf Rozpis výuky ZS 2023 Mgr. Jana Jelínková
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Jana Jelínková (11.09.2023)

Studenti získají znalosti o možnostech a rozsahu poradenské práce v ergoterapii, zásadách poradenského procesu, rolích poradce a porozumí významu a specifikám poradenství v ergoterapii. Podrobí sebereflexi úroveň vlastních kompetencí ve vztahu k požadavkům kladeným na poradenskou činnost.

Student by si měl osvojit vědomosti, díky kterým bude schopen představit principy komunitní práce v ergoterapii a nároky, které klade komunitní práce na ergoterapeuta. Dále si uvědomit socioekonomický a legislativní kontext, v kterém se komunitní práce realizuje. Na základě získaných poznatků i díky výstupům skupinových diskusí by měl být student schopen navrhnout komunitní program, který by bylo možné s ohledem na konkrétní situaci realizovat v komunitě pro vybranou cílovou skupinu uživatelů.

Po absolvování předmětu by měl být student schopen získané znalosti a dovednosti aplikovat do své ergoterapeutické praxe.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Jana Jelínková (11.09.2023)

Povinná:

  • Vacková, Jitka. Sociální práce v systému koordinované rehabilitace : u klientů po získaném poškození mozku (zejména (CMP) se zvláštním zřetelem na intervenci z hlediska sociální práce, fyzioterapie, ergoterapie a dalších vybraných profesí. Praha: Grada Publishing, 2020, 202 s. ISBN 978-80-271-2434-3.
  • Čakrt, Michal. Typologie osobnosti v medicíně. Praha: Management Press, 2017, 272 s. ISBN 978-80-7261-496-7.
  • MATOUŠEK, OLDŘICH A KOLEKTIV. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2013, s. ISBN 978-80-262-0213-4.
  • Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2013, 147 s. ISBN 978-80-262-0528-9.
  • Novosad, Libor. Základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009, 269 s. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • Scaffa, Marjorie E. Reitz, S. Maggie. Occupational therapy in community-based practice settings. : , 2014, 452 s. ISBN 978-0-8036-2580-8.
  • Novosad, Libor. Základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009, 269 s. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • Středa, Leoš, Hána, Karel. eHealth a telemedicína : učebnice pro vysoké školy. Praha: Grada Publishing, 2016, 159 s. ISBN 978-80-247-5764-3.
  • Venglářová, Martina, Eisner, Petr. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2013, 207 s. ISBN 978-80-262-0373-5.
  • Jelínková, Jana. Poradenství v ergoterapii. Praha: Karolinum, 2023, 107 s. ISBN 978-80-246-5501-7.

Doporučená:

  • DEVITO, JOSEPH A.. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2008, s. ISBN 978-80-247-2018-0.
  • KLAPETEK, MILAN. Komunikace, argumentace, rétorika. Praha: Grada, 2008, s. ISBN 978-80-247-2652-6.
  • MIKULÁŠTÍK, MILAN. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 978-80-247-2339-6.. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2010, s. ISBN 978-80-247-2339-6.
  • NOVÁK, TOMÁŠ, CAPPONI, VĚRA. Asertivně do života. Praha: Grada, 2012, 164 s. ISBN 978-80-247-3869-7.. Asertivně do života. Praha: Grada, 2012, s. ISBN 978-80-247-3869-7.
  • PĚČ, ONDŘEJ, PROBSTOVÁ, VÁCLAVA. Psychózy - psychoterapie, rehabilitace a komunitní péče. V Praze: Triton, 2009, 256 s. ISBN 978-80-7387-253-3.. Psychózy - psychoterapie, rehabilitace a komunitní péče. Praha: Triton, 2009, s. ISBN 978-80-7387-253-3.
  • POCHMANOVÁ, KAROLÍNA. Průvodce domácí péčí : pro ty, kteří péči zvažují, pro ty, kteří ji poskytují. Praha: Cesta domů, 2015, 45 s. ISBN 978-80-905809-2-3.. Průvodce domácí péčí : pro ty, kteří péči zvažují, pro ty, kteří ji poskytují. Praha: Cesta domů, 2015, s. ISBN 978-80-905809-2-3.
  • PROCHASKA, JAMES O. NORCROSS, JOHN C.. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 80-7169-766-4. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, s. ISBN 80-7169-766-4.
  • Thornicroft, Graham Szmukler, George. Textbook of community psychiatry. Oxford: Oxford University Press, 2001, 585 s. ISBN 0-19-262997-2.
  • Kubalčíková, Kateřina a kol. . Sociální práce se seniory v kontextu kritické gerontologie . Brno: Muni Press, 2015, s. ISBN 978-80-210-7864-2.
  • Macháčová, Kateřina, Holmerová, Iva a kol.. Aktivní gerontologie aneb jak stárnout dobře. Praha: Mladá fronta a.s., 2019, s. ISBN 978-80-204-5489-8.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Jana Jelínková (15.09.2022)

MS Teams: Komunikační dovednosti 20/21 B03038

Komunikační dovednosti: e-learning:
Komunikace v krizových situacích:

Distanční studijní opory:

Poradenství v ergoterapii: https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?id=d36dc1a7b6e8ba54a35811d6dc365457&tid=2&do=download&did=216791&kod=B03038

Komunitní práce v ergoterapii: https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?id=d36dc1a7b6e8ba54a35811d6dc365457&tid=1&do=download&did=216790&kod=B03038

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Jana Jelínková (11.09.2023)

Zápočet (ZS): podmínkou udělení zápočtu je aktivní spolupráce studenta při seminářích, při skupinové práci a zapojení se do diskusí k tématu v rámci kontaktní výuky. Dále se předpokládá příprava studenta na kontaktní výuku samostudiem studijních opor a splnění korespondenčního úkolu do termínu zadaného vyučujícím. Vyžaduje se 75% účast na výuce.

Podmínky udělení zápočtu: korespondenční úkol – splnění do 1. 12. 2023. Vyhledejte jeden zahraniční zdroj (ne starší 5 let), který dokladuje přínos ergoterapie u seniorů v komunitě, a písemně zpracujte shrnutí článku (max 2 strany textu). Do 1. 12. 2023 zašlete shrnutí článku v elektronické verzi a na výuku dne 1. 12. 2023 přineste i vytištěný referát. Nezapomeňte uvést odkaz na citovaný článek. 

Zkouška (ZS): Zpracování projektu: písemně zpracovaný návrh ergoterapeuticky zaměřeného komunitního programu či projektu pro vybranou cílovou skupinu klientů či uživatelů služby. Student odevzdá projekt v elektronické verzi do 5. 1. 2024. Student bude hodnocen v jednotlivých kritériích, s kterými se může obeznámit v dokumentu „Hodnocení projektu.“ Ústní prezentace a obhájení výstupů projektu proběhne ve zkouškovém období prostřednictvím MS Teams v případě nerozhodného hodnocení nebo pokud bude student usilovat o lepší stupeň hodnocení.

Zadání projektu: Písemně zpracovaný návrh ergoterapeuticky zaměřeného komunitního programu či projektu pro vybranou cílovou skupinu klientů či uživatelů služby.  Doporučený rozsah práce max 5- 6 stran (řádkování 1,5; velikost písma 12). Datum odevzdání práce elektronicky v pdf formátu nejpozději do 5. 1. 2024.  

Struktura projektu:

I.                 Cíle projektu (cíle definovat jednoznačně, pokusit se i o definování vize a poslání projektu/ navrhované služby)

II.               Odůvodnění volby daného komunitního projektu (stručné zdůvodnění svého výběru, popř. stručné představení relevantních informací o komunitě, v které se bude projekt realizovat)

III.             Přínos projektu (doplnit o SWOT analýzu- bude doložena jako příloha projektu), Přínos projektu student doloží minimálně 3 odkazy na aktuální publikované zdroje, minimálně jeden z nich bude cizojazyčný. Přínos projektu formulovat z hlediska ergoterapie.

IV.             Obsah projektu

1.     definovat cílovou skupinu (pro koho)

2.     popsat komunitní projekt (CO, KDY, KDE a JAK, popř. harmonogram aktivit, personální zajištění)

3.     formulovat přínos projektu z hlediska podpory či rozvoje výkonu zaměstnávání u cílové skupiny (tzv. occupational performance)

4.     uvést přínos projektu pro místní komunitu, veřejnost (vlastní stručná úvaha)

 Nezapomenout uvést zdroje literatury a odkazy v textu. Pozor na gramatické a stylistické chyby, mohou být důvodem hodnocení práce nižším stupněm. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html