SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Practical Examination in Occupational Therapy. - B01410 (Ergoterapie)
Title: Praktická zkouška z ergoterapie
Guaranteed by: Department of Rehabilitation Medicine First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague (11-00640)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2021
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, STEX [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Mgr. Kateřina Rybářová; katerina.rybarova@lf1.cuni.cz
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. MUDr. Yvona Angerová, MBA, Ph.D.
Comes under: SZ BER18 P
Attributes: Ergoterapie
Order Course title
Topic 1 (TO1)
1 a) Ergoterapeutické vyšetření – položky, zásady. Specifika ergoterapeutického vyšetření u dětí a seniorů. Zásady při stanovování cílů a plánů ergoterapie. b) Bobath koncept – využití v ergoterapii. c) Ergoterapie v komunitní péči.
2 a) Specifika ergoterapeutického vyšetření u osob s duševním onemocněním v rámci jejich hospitalizace, při poskytování ambulantních služeb a komunitní péče. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na jemnou motoriku a koordinaci horních končetin. c) Ergoterapie u osob po cévní mozkové příhodě v chronické fázi.
3 a) Anamnéza. Specifika odebrání anamnézy u osob s poruchou fatických a kognitivních funkcí. b) Roboticky asistovaná terapie, virtuální realita – využití v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob s míšní lézí v akutní a subakutní fázi.
4 a) Možnosti ergoterapeutického vyšetření zaměřeného na volnočasové aktivity a denní režim. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na ovlivnění svalové síly a svalového tonu. c) Ergoterapie u osob s totální endoprotézou v oblasti horních a dolních končetin.
5 a) Kineziologie, kineziologické aspekty pohybové soustavy, kineziologický rozbor. b) Bazální stimulace – využití v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob s roztroušenou sklerózou.
6 a) Kineziologie a patokineziologie hrudní páteře a kineziologie dýchání, činnost dýchacích svalů, inspirační a expirační svaly, význam bránice, možnosti vyšetření. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na pADL u osob s fyzickou disabilitou. c) Ergoterapie u osob se syndromem demence.
7 a) Kineziologie a patokineziologie krční a bederní páteře. Možnosti vyšetření. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na iADL u osob s fyzickou disabilitou. c) Ergoterapie u osob v seniorském věku.
8 a) Kineziologie a patokineziologie oblasti pletence ramenního. Možnosti vyšetření. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na ADL u osob s poruchami kognitivních funkcí. c) Ergoterapie u osob po amputaci v oblasti horních a dolních končetin.
9 a) Kineziologie a patokineziologie oblasti loketního kloubu a předloktí. Možnosti vyšetření. b) Asistivní technologie – využití v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob po cévní mozkové příhodě v akutní a subakutní fázi.
10 a) Kineziologie a patokineziologie oblasti ruky a zápěstí. Možnosti vyšetření. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na ADL u osob s mentální retardací. c) Ergoterapie u osob s vertebrogenními obtížemi, skoliózou a s vadným držením těla.
11 a) Kineziologie a patokineziologie dolní končetiny. Možnosti vyšetření. b) PANat – proaktivní terapeutická metoda s nafukovacími dlahami Urias dle Margaret Johnstone, využití v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob se schizofrenií, schizotypální poruchou, u osob s poruchami s bludy.
12 a) Kineziologie stoje, vyšetření postury. Typy vadného držení těla, způsoby hodnocení. b) Constraint-induced movement therapy – využití v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob s neurotickými poruchami.
13 a) Možnosti vyšetření rovnováhy a přesunů. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na ADL u osob s duševním onemocněním. c) Ergoterapie u osob s onkologickým onemocněním.
14 a) Kineziologické aspekty chůze, možnosti vyšetření chůze, vybrané patologie. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na sexuální a intimní život osob s disabilitou. c) Ergoterapie u osob s frakturou v oblasti horních a dolních končetin, s komplexním regionálním bolestivým syndromem.
15 a) Aktivní a pasivní pohyb, možnosti vyšetření rozsahů pohybů, hodnocení hypermobility. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na psychosociální funkce. c) Ergoterapie u osob s míšní lézí v chronické fázi.
16 a) Možnosti vyšetření svalové síly, svalový test, zásady testování. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na oblast volnočasových aktivit a denního režimu. c) Ergoterapie u dětí s diagnózou spina bifida, muskulární dystrofie.
17 a) Svalové dysbalance. Horní a dolní zkřížený syndrom. Testování zkrácených svalů a oslabených svalů. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na exekutivní a fatické funkce. c) Ergoterapie - práce s rodinou u osob s různým typem disability.
18 a) Možnosti vyšetření funkce horních končetin včetně jemné motoriky a úchopů bez využití standardizovaných testů. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na podporu zotavení, self management, práce se zranitelností. c) Ergoterapie u dětí s mozkovou obrnou, s centrální koordinační poruchou.
19 a) Možnosti objektivního vyšetření funkce horních končetin s využitím standardizovaných testů. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na prevenci vzniku dekubitů. c) Kardiovaskulární rehabilitace, rehabilitace v pneumologii – možnosti uplatnění ergoterapie.
20 a) Možnosti vyšetření svalového tonu. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na bezbariérovost domácího prostředí. c) Ergoterapie v paliativní péči a u osob v terminálním stavu onemocnění.
21 a) Možnosti vyšetření čití. Vyšetření bolesti. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na vertikalizaci, stabilitu, přesuny a lokomoci. c) Ergoterapie u dětí Downovým syndromem, s poruchami autistického spektra.
22 a) Možnosti vyšetření kognitivních funkcí, příklady hodnotících nástrojů a jejich rozdělení. b) Polohování – preventivní, antalgické, korekční, základní polohy na lůžku. c) Ergoterapie u osob s duševní poruchou, s poruchou chování způsobenou užíváním psychoaktivních látek.
23 a) Možnosti vyšetření psychosociálních funkcí, na zotavení zaměřený přístup. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na ergonomii v domácím prostředí pacienta. c) Ergoterapie u osob s extrapyramidovým onemocněním, ataxií.
24 a) Možnosti vyšetření pADL, zásady výběru vhodného způsobu hodnocení pADL, příklady hodnotících nástrojů a dotazníků pro pADL. b) Využití počítačového hardwaru a softwaru v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob s ischemickou chorobou srdeční, po infarktu myokardu a se srdeční arytmií.
25 a) Možnosti vyšetření iADL, zásady výběru vhodného způsobu hodnocení iADL, příklady hodnotících nástrojů a dotazníků pro iADL. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na čití. c) Možnosti uplatnění ergoterapie v gynekologii, porodnictví, urologii.
26 a) Možnosti hodnocení domácího prostředí, příklady hodnotících nástrojů. b) Specifika a možnosti ergoterapeutických intervencí zaměřených na pracovní uplatnění osob s fyzickou disabilitou, s mentálním postižením. c) Ergoterapie u osob s periferní parézou v oblasti horní končetiny.
27 a) Ergoterapeutické vyšetření zaměřené na výběr konkrétní vhodné kompenzační pomůcky pro překonání bariér prostředí při provádění ADL – příklady. b) Zrcadlová terapie – využití v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob po operaci břicha a hrudníku, péče o jizvu.
28 a)Možnosti hodnocení pracovního prostředí, ergoterapeutické vyšetření zaměřené na ergonomii pracovního prostředí. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na poruchy percepce a prostorové orientace. c) Získané poškození mozku. Princip intervence v jednotlivých fázích (akutní, subakutní, chronické).
29 a) COPM – základní popis, praktická využitelnost u různých cílových skupin. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na ergonomii v pracovním prostředí. c) Ergoterapie u osob s poruchami osobnosti, u osob s poruchami příjmu potravy.
30 a) Specifika ergodiagnostiky u osob s fyzickou disabilitou, proces, využitelné hodnotící nástroje, výstupy z ergodiagnostiky. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na poruchy paměti a pozornosti. c) Možnosti využití kreativních technik u osob s různým typem disability.
31 a) Ergodiagnostika - dotazníky využitelné v rámci ergodiagnostiky, výhody a nevýhody jejich využití u osob s různou disabilitou. b) Dlahování – využití v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob s popáleninami.
32 a) Ergodiagnostika - pracovní křivka, modelové činnosti, výhody a nevýhody jejich využití u osob s různou disabilitou. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na ovlivnění rozsahů pohybů. c) Ergoterapie u osob s poruchou vědomí (kvantitativní, kvalitativní), perzistentní vegetativní stav, locked-in syndrom.
33 a) Isernhagen Work System, PACT, dynamometr Jamar. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na grafomotoriku. c) Ergoterapie osob s revmatoidní artritidou, s ankylozující spondylartritidou, s dalšími revmatologickými onemocněními.
34 a) Ergoterapie v sociálních službách. b) Snoezelen – využití v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob s parézou nervus facialis.
35 a) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na eliminaci nebo snížení bolesti. b) Senzorická integrace – využití v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob s mentální retardací.
36 a) Ergoterapie u osob s poruchami zraku b) Proprioceptivní neuromuskulární facilitace – využití v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob se syndromem karpálního tunelu, prevence vzniku.
37 a) Ergoterapie u osob s poruchami sluchu. b) Specifika a možnosti ergoterapeutických intervencí zaměřených na pracovní uplatnění osob s duševním onemocněním. c) Ergoterapie u osob s degenerativním onemocněním kloubů.
Annotation - Czech
Last update: Jana Kolářová (14.05.2021)
Praktickou zkoušku z ergoterapie student skládá po absolvování všech povinných předmětů z celého bakalářského studia Ergoterapie. Student při ní prokáže schopnost samostatně provést vstupní ergoterapeutické vyšetření pacienta, stanovit jeho silné a slabé stránky, zformulovat pro něj ergoterapeutické krátkodobé i dlouhodobé cíle a sestavit plány pro ergoterapeutické intervence. Součástí zkoušky je i předvedení praktické ukázky vyšetření a terapie s daným pacientem před zkušební komisí. Po splnění této praktické části zkoušky student přistupuje k zodpovězení vylosovaných otázek z okruhu: „Ergoterapie v klinických oborech“.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Vondrová (22.05.2019)

Povinná literatura:

GROSS, J., J. FETTO a E. ROSEN. Vyšetření pohybového aparátu, Triton, 2005. ISBN 8072547208.

HALADOVÁ, Eva a Ludmila NECHVÁTALOVÁ. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 9788070135167.

JANDA, Vladimír. Svalové funkční testy. Praha: Grada, 2004. ISBN 978-80-247-0722-8.

JELÍNKOVÁ, Jana, Mária KRIVOŠÍKOVÁ a Ludmila ŠAJTAROVÁ. Ergoterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 270 s. ISBN 978-80-7367-583-7.

KLUSOŇOVÁ, Eva. Ergoterapie v praxi. Vyd. 1. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.

KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, c2009. ISBN 9788072626571.

KRIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 364 s. ISBN 978-80-247-2699-1.

ŠVESTKOVÁ, Olga, SVĚCENÁ, Kateřina a kol. Ergoterapie: skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, 2013. ISBN 978-80-260-4101-6.

ŠVESTKOVÁ, Olga, Yvona ANGEROVÁ, Rastislav DRUGA, Jan PFEIFFER a Jiří VOTAVA. Rehabilitace motoriky člověka: fyziologie a léčebné postupy. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0084-2.

Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Vondrová (12.12.2022)

Student bakalářského studijního oboru Ergoterapie smí skládat státní závěrečné zkoušky pro daný obor po splnění všech studijních povinností.

Musí tedy:

- získat alespoň 180 kreditů

- úspěšně absolvovat všechny povinné předměty oboru Ergoterapie

- získat alespoň 9 kreditů za povinně volitelné předměty

- odevzdat vypracovanou bakalářskou práci ve stanoveném termínu

- po absolvování všech povinných předmětů a získání alespoň 9 kreditů za povinně volitelné předměty si nechat provést kontrolu splněných studijních povinností studijním oddělením (kontrola SISu) a odnést písemné potvrzení na sekretariát Kliniky rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze alespoň týden před konáním státních závěrečných zkoušek

- student se musí přihlásit na všechny části SZZk najednou

 

Státní závěrečné zkoušky z ergoterapie se skládají z těchto částí (platné pro studenty, kteří zahájili studium v roce 2019 nebo později):

B01225 Obhajoba bakalářské práce

 

B01410 Praktická zkouška z ergoterapie

- 1. část: praktická zkouška

- 2. část: Ergoterapie v klinických oborech

 

B03323 Teoretické základy ergoterapie

- 1. část: Teorie a filosofie ergoterapie

- 2. část: Psychologie

- 3. část: Legislativa

Pro studenty, kteří zahájili studium před rokem 2019, se státní závěrečné zkoušky z ergoterapie skládají z těchto částí:

-     B01225 Obhajoba bakalářská práce

-     B01203 Legislativa, systém zdravotní, sociální péče a rehabilitace

-     B01204 Psychologické přístupy v ergoterapii

-     B02713 Filozofie a teoretické koncepty ergoterapie

-     B02714 Ergoterapie v klinických oborech

-     B01410 Praktická zkouška z ergoterapie

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Vondrová (12.12.2022)

Státní závěrečná zkouška: "Praktická zkouška z ergoterapie" (pro studenty, kteří zahájili studium Ergoterapie v roce 2019 nebo později) je složena ze dvou částí:

- 1. část: praktická zkouška

- 2. část: Ergoterapie v klinických oborech

Student přistupuje ke splnění druhé části této státní závěrečné zkoušky pouze v případě, že úspěšně splní její první část.

Pokud student nesplní druhou část státní zkoušky, bude opakovat celý tento státnicový předmět (tzn. včetně praktické části této zkoušky).

PRAKTICKÁ ZKOUŠKA

- Studenti se dostaví na předem určené místo 30 minut před touto SZZk a vylosují si pořadí, v jakém budou vyšetřovat pacienta a rovněž předstupovat před zkušební komisi. Pořadí pacientů je předem stanoveno. Na základě této skutečnosti se každý student po vylosování dozví přesný časový harmonogram na přípravu praktické SZZk.

- Student na sobě bude mít bílé oblečení, ISIC, vhodnou obuv, respirátor (je-li potřeba dle platných opatření) a bude mít ostříhané nenalakované nehty. Také s sebou bude mít psací potřeby.

- okruh otázek pro tuto část viz přiložený soubor u tohoto předmětu

Průběh praktické zkoušky:

Příprava k SZZK: Během přípravy (cca 60 minut) student samostatně vyšetří pacienta. Student dostane k dispozici lékařskou zprávu pacienta, vyšetřovací formulář, do kterého zanáší získané informace o pacientovi. Student během vyšetření může použít další pomůcky, které pro něj budou přichystány na místě přípravy.

Vlastní průběh SZZk:
Doba trvání: cca 30 minut
1. Část (bez pacienta): Student během 10 minut prezentuje zkušební komisi vyšetřeného pacienta na základě samostatně provedeného ergoterapeutického vyšetření (včetně jeho silných a slabých stránek, krátkodobých a dlouhodobých ergoterapeutických cílů a plánů)
2. Část (s pacientem): V dalších 20 minutách student prakticky demonstruje ukázku vyšetření a terapie přímo s pacientem. Odpoví na eventuální dotazy členů komise nebo předvede, co po něm bude komise požadovat.

ERGOTERAPIE V KLINICKÝCH OBORECH

Na druhou část zkoušky se dostaví ve společenském oblečení na předem určené místo v určitý čas na SZZk (dle informací v SISu u termínu zkoušky a harmonogramu).

Při zahájení druhé části SZZk (Ergoterapie v klinických oborech) si student losuje jednu připravenou kombinaci otázek z této státní závěrečné zkoušky. Konkrétní otázky jsou uvedeny v přiloženém souboru u tohoto ředmětu.

Student bude mít cca 30 minut na přípravu. Poté prezentuje svoje vědomosti před komisí (cca 30 min) a odpovídá na otázky komise.

Zkouškové otázky k této části SZZk jsou zveřejněny v přiloženém souboru v tomto předmětu.

Státní závěrečné zkoušky pro bakalářský studijní program Ergoterapie probíhají v červnu, lednu/únoru a v září. Přesné termíny jsou vypsány v SISu.

 

Praktická státní zkouška z ergoterapie se pro studenty, kteří zahájili bakalářské studium Ergoterapie před rokem 2019, skládá pouze z jedné části.

- Studenti se dostaví na předem určené místo 30 minut před touto SZZk a vylosují si pořadí, v jakém budou vyšetřovat pacienta a rovněž předstupovat před zkušební komisi. Pořadí pacientů je předem stanoveno. Na základě této skutečnosti se každý student po vylosování dozví přesný časový harmonogram na přípravu praktické SZZk.

- Student na sobě bude mít bílé oblečení, ISIC, vhodnou obuv, respirátor a bude mít ostříhané nenalakované nehty. Také s sebou bude mít psací potřeby.

Průběh praktické SZZk:

Příprava k SZZK: Během přípravy (cca 60 minut) student samostatně vyšetří pacienta. Student dostane k dispozici lékařskou zprávu pacienta, vyšetřovací formulář, do kterého zanáší získané informace o pacientovi. Student během vyšetření může použít další pomůcky, které pro něj budou přichystány na místě přípravy.

Vlastní průběh SZZk:
Doba trvání: cca 30 minut
1. Část (bez pacienta): Student během 10 minut prezentuje zkušební komisi vyšetřeného pacienta na základě samostatně provedeného ergoterapeutického vyšetření (včetně jeho silných a slabých stránek, krátkodobých a dlouhodobých ergoterapeutických cílů a plánů)
2. Část (s pacientem): V dalších 20 minutách student prakticky demonstruje ukázku vyšetření a terapie přímo s pacientem. Odpoví na eventuální dotazy členů komise nebo předvede, co po něm bude komise požadovat.

Státní závěreční zkoušky pro bakalářský studijní obor Ergoterapie probíhají v červnu, lednu/únoru a v září. Přesné termíny jsou vypsány v SISu.

 

OKRUH OTÁZEK K PRAKTICKÉ STÁTNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠCE (pro studenty, zahájili bakalářské studium Ergoterapie před rokem 2019):

1. Ergoterapeutické vyšetření zaměřené na analýzu činnosti. Stupňování a adaptace činnosti.

2. Hodnocení ADL: personálních a instrumentálních.

3. Vyšetření motoriky: vyšetření pasivního a aktivního rozsahu pohybu na HKK a DKK.

4. Vyšetření motoriky: mobilita a lokomoce.

5. Vyšetření svalového tonu na HKK a DKK.

6. Orientační vyšetření svalové síly na HKK a DKK.

7. Vyšetření svalů rotátorové manžety.

8. Vyšetření čití na HKK a DKK.

9. Vyšetření a terapie rovnováhy. Balanční reakce.

10. Vyšetření a nácvik úchopů.

11. Orientační vyšetření kognitivních a percepčních funkcí a jejich terapie.

12. Nácvik ADL.

13. Terapeutické postupy používané k ovlivnění svalového tonu.

14. Terapeutické postupy používané k ovlivnění svalové síly.

15. Terapeutické postupy používané k ovlivnění hybnosti na HKK.

16. Bobath koncept: placing, guiding Placing trupu, HKK, DKK.

17. Bobath koncept: mobilita na lůžku.

18. Bobath koncept: mobilizace pletence ramenního.

19. Bobath koncept: postavování.

20. Bobath koncept: chůze.

21. Výběr a trénink používání kompenzačních pomůcek pro sebeobsluhu a lokomoci.

22. Ergodiagnostika. Analýza zbylého pracovního potenciálu. Návrh pracovních činností.

22. Sestavení krátkodobého a dlouhodobého plánu terapie.

23. Orientace v organizacích pro zdravotně postižené, v možnostech sociální péče a v legislativě.

24. Instruktáž v otázkách adaptace, kompenzace substituce poruch a onemocnění.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html