SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Philosophy of Education - AXPDSPE04
Title: Filosofie výchovy
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, --- [HT]
summer s.:0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Explanation: the course is intended only for doctoral studies
Note: course is intended for doctoral students only
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
Guarantor: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Comes under: PVP Studijní povinnosti
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Martina Lukášová (02.03.2023)
Vybrané významné postavy z dějin filosofie výchovy a rozbor jejich učení a reprezentativní představitelé
pedagogických proudů 19. a 20. století. Vznik a vývoj pozitivismu, představitelé idealismu, představitelé realismu
(včetně perenialismu); pedagogiky kultury, novotomismu, protestantských proudů, marxistické pedagogiky,
fašistické pedagogiky, pragmatické výchovy, konstruktivismu, sociálního rekonstruktivismu, fenomenologie;
existencionalismu, psychoanalyticky orientované pedagogiky, neopsychoanalytických proudů, logoterapie,
eklektických proudů (Walfdorfská pedagogika), alternativních a antipedagogických proudů XX. století; vliv
postmoderního myšlení na výchovu. Významné postavy české filosofie výchovy: Masaryk, Hessen, Hendrych,
Palouš, Pešková, Michálek, Sobotka, Sokol, Pelcová a další.
Témata kursu budou volena vzhledem k povaze disertačních prací účastníků semináře: Pozornost bude věnována
obecným tématům z filosofie výchovy: Vztah filosofie a odborných věd (pedagogika, sociologie, psychologie aj.);
antropologický charakter výchovy, člověk a jeho svět, cíl a obsah výchovy, člověk ve vztahu k technice, výchova v
postmoderním věku, věda o minulém a současné historické myšlení, hledání identity, domov, péče o duši, člověk
ve vztahu k celku světa, smysl vzdělání, problémy výchovy v současném světě.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Martina Lukášová (02.03.2023)

Základní literatura: Pešková, Jaroslava - Ladislava Schücková, (1991) Já člověk… jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. Praha: SPN. ISBN 80-04-21766-4 Barrow, Robin - Ronald Woods (2006) An Introduction to Philosophy of Education. (4th edition) Oxon: Routledge. ISBN 978-0-415-38127-7 Fairfield, Paul (2011) Education, Dialogue and Hermeneutics. London - N.Y.: Continuum International Publishong Group. ISBN 978-1-4411-8321-7 Brezinka, Wolfgang (1996) Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon. ISBN 80-7113-169-5 Koťa, Jaroslav - Naďa, Pelcová - Jaroslava Pešková a kol. (2005) Základy společenských věd. I. díl. Péče o duši (O osobní identitu). Praha: Eurolex Bohemia. ISBN 80-86861-30-9 B Berger, Peter - Thomas Luckman (1999) Sociální konstrukce reality. Praha: CDK, ISBN 80-85959-46-1 F Fajkus, Břetislav (2005) Filosofie a metodologie vědy. Vývoj současnost a perspektivy. Praha: Academia ISBN 80-200-1304-0 Liessmann, Konrád, Paul Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. (2008) Praha: Academia. ISBN 978-80-200-1677-5 Liessmann, Konrad, Paul Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Polemický spis. (2015) Praha: Academia. ISBN 978-80-200-2530-2 Gadamer, Hans_Georg. (2010.) Pravda a metoda. I. a II. díl. Praha: Triáda ISBN 978-80-87256-04-6 (II. díl: 978-80-87256-44-2) WINCH, P. Idea sociální vědy. Brno: CDK 2004. ISBN 80-7325-035-7 Doporučená literatura: Beneš, Milan. a kol. (Edit.) (2002) Idea vzdělávání v současné společnosti. Praha: Eurolex Bohemia, ISBN: 80-86432-40-8 Brezinka, Wolfgang. (2001) Východiska k poznání výchovy. Úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno: L. Marek, ISBN 80-86263-23-1 Cach, Josef. (1990) Tomáš Garrigue Masaryk. O škole a vzdělání. Praha: SPN, ISBN 8000425554X Dawson, Christopher. Krize západní vzdělanosti. Ŕím: křesťanská akademie, 1970. Fink, Eugen. (1978) Grundfragen der systematischen Pädagogik. Freiburg: Rombach Verlag,. ISBN 10: 3793090124 Fin Fink, Eugen. Natur, Freiheit, Welt. Philosophie der Erziehung. Köningshausen und Neumann, Würzburg 1992. Hendrych, Josef Filosofické proudy v současné pedagogice. Praha: Dědictví Komenského, 1926. Hogenová, Anna; Krámský, David; Rybák David (Edit) (2010). Vybrané spisy Jaroslavy Peškové. Praha: Pedagogická fakulta UK, ISBN 8090212565 Kant, Immanuel. (1931). O výchově. (překlad J. Jančařík) Praha: nákl. Dědictví Komenského. Koťa, Jaroslav Chasník, který se neuměl chovat ve společnosti - Jean-Jacques Rousseau. In. Sb. RÝDL, Karel (Edit.) Historia magistra vitae - Vita magistra historie. Sborník statí k 75. narozeninám Univ. Prof. Dr. Josefa Cacha. Praha: Karolinum, 1998. Koťa, Jaroslav (2009) Filozofie výchovy. Heslo in: Průcha, Jan (Edit.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009, s. 667 - 671, ISBN 978-80-7367-546-2. Koťa, Jaroslav. Úvaha o vztahu filosofie, teorie výchovy a dalších vědních oborů v české pedagogické vědě. In: Jedlička, Richard (Edit.) Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy. Praha: Karolinum, 2014, s. 49 - 84, ISBN 978-80-246-2412-9 Koťa, Jaroslav (2015) Václav Příhoda, Stanislav Vrána a údajný pragmatismus v pokusné měšťanské škole ve Zlíně. In: Pánková, Markéta; Dana Kasperová; Tomáš Kasper. (Edit.) Meziválečná školská reforma v Československu. Praha: Akademia a NPMaK J. A. Komenského, Praha, s. 80 - 97, ISBN 978-80-200-2496-1 Kyrášek, Jiří (Edit) (1968). J. J. Pestalozzi. Ze života a díla. Praha: SPN. Kyrášek, Jiří (Edit.) (1977). J. F. Herbart a jeho pedagogika. Praha: SPN. Locke, John. (1906). Několik myšlenek o vychování, o studování. (přeložil prof. R. Brejcha) Praha: nákladem Dědictví Komenského, Michálek, Jiří (1996). Topologie výchovy. Místo výchovy v životě člověka. Praha: OIKOYMENH, ISBN: 80-86005-01-1 Palouš, Radim. Čas výchovy. Řím: křesťanská akademie, 1987. Palouš, Radim Ars docendi. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0855-3 Palouš, Radim Heretická škola. Praha:

Oikoymenh, 2008. ISBN 978-80-7298_302-5 Palouš, Radim Paradoxy výchovy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN: 978-80-246-1650-6 Pánková, Markéta; Baron, Elžběta Justyna (Edit) Odkaz Jaroslav Peškové české vzdělanosti. Praha: Národní pedagogické muzeum J. A. Komenského, 2012. ISBN 978-80-86935-17-1 Patočka, Jan. Filosofie výchovy. Studia paedagogica 18, Praha: PedFUK, 1997, ISSN 0862-4461 (otištěno též In: Patočka, J. Péče o duši I. (Sebrané spisy sv. I.) Praha, OIKOYMENH 1996, s. 363 - 440.) Pelcová, Naděžda. Vzorce lidství. Filosofie o člověku a o výchově. Praha: ISV, 2001. ISBN 978-80-7367-756-5 Pešková, Jaroslava Kacířská úvaha nad didaktikou jako empirickou vědou. In: Výchova jako téma k přemýšlení. Praha: pedagogická fakulta UK, 2004. Rybák, David Filosofie Jaroslavy Peškové. (disertační práce) Praha: pedagogická fakulta UK, 2010. Singule, František Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha: SPN, 1966. Singule, František John Locke O výchově. Praha: SPN, 1984. Singule, František Americká pragmatická pedagogika. John Dewey a jeho američtí následovníci. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-042-0715-4 Strouhal, Martin Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada, 2013. ISBN: 978-80-247-4212-0 Strouhal, M. O povaze pedagogické teorie aneb Jak chápat výchovné ideály. Pedagogika 4/2014, s. 367-382. Šíp, Radim. Rorty a Foucault (Dialektika osvícenství a romantismu). Filozofia, Bratislava: Ústav filozofie SAV, 2004, roč. 59, č. 1, s. 31-40. ISSN 0046-385X. Šíp, Radim. Richard Rorty: Pragmatismus mezi jazykem a zkušeností. 1. vyd. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-171-3 Šíp, Radim (Edit.). Kalokagathia: ldeál, nebo faltus vocis? Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-210-4566-8


 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html