|
|
|
||
Last update: Mgr. Hana Kosáková, Ph.D. (23.09.2023)
|
|
||
Last update: Mgr. Jana Kitzlerová, Ph.D. (09.05.2019)
Základní studijní literatura: Eco, U.: Jak napsat diplomovou práci. Olomouc 1997. Čmejrková, S., Daneš F., Světlá J.: Jak napsat odborný text. Praha 1999. Šesták, Z.: Jak psát a přednášet o vědě. Praha 2000. Liška, V.: Diplomová práce, zpracování a obhajoba. Praha 2003. Holoušková, D., Krobotová, M.: Diplomová a závěrečná práce. Olomouc 2002. Filka, J.: Metodika tvorby diplomové práce. Brno 2002. Další odborná literatura: Čermák, F.: Základy lingvistické metodologie. Praha 1993. Erhart, A.: Baltské jazyky. Praha 1982. Mūsdienu latviešu literārās valodas gramatika I. Riga 1959. Nünning, A.: Lexikon teorie literatury a kultury. Brno 2006. Tesařová, J.: Kapitoly z lotyšskej a estónskej literatúry a kultúry. Bratislava 2001. Latviešu literatūras vēsture I.-III. Riga 1998-2001. Další odborná literatura se váže přímo na konkrétní téma bakalářské práce, jež si student zvolí.
|
|
||
Last update: Mgr. Jana Kitzlerová, Ph.D. (09.05.2019)
Zpracování 10 stran odborného textu souvisejícího s diplomovou prací.
|
|
||
Last update: Mgr. Hana Kosáková, Ph.D. (23.09.2023)
Bakalářský/Diplomový seminář Program semináře v ZS tvoří 4 hlavní momenty: 1. každý student představí hlavní teze připravované práce; 2. vybraný termín, který je spojen s ústředním tématem práce a jejich zpracování v slovnících, encyklopediích a popřípadě dalších příručkách – obě části prezentace jsou provázeny diskusí v semináři; 3. vysvětlení, v čem spočívají náležitosti odborného textu (styl, výklad, poznámkový aparát apod.); 4. společná četba vybraných odborných (literárněvědných) textů, představujících směrodatné podněty v myšlení o literatuře – jejich studium a následná diskuse bude doprovázena dalšími dílčími otázkami a úkoly směřujícími k nácviku tvorby odborného stylu. Podmínkou splnění zápočtu je kromě zmíněných bodů také aktivní účast na semináři v ZS. Program semináře v LS: průběžné odevzdání kapitol práce (doporučený rozsah každé kapitoly je cca 10 NS) a jejich individuální konzultace s vedoucím.
Program
3. 10. Úvod: program semináře, rozdělení termínů prezentace tezí BP/DP, obecné náležitosti tvorby odborného textu.
17. 10. prezentace + termín: a) Zápis bibliografického údaje, způsob citování: poznámky pod čarou, tzv. „americká“ citace, seznam literatury, zásady transliterace. povinná četba: Umberto Eco: Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, Votobia 1997. [kapitoly Dostupnost pramenů; Bibliografická citace, s. 71-81 a 91–113].
b) Typy vydání: vydání čtenářské a kritické. Aparát: různočtení, komentáře a vysvětlivky. Ukázka.
ÚKOLY: 1. Proč je při psaní odborného textu důležité dbát na správné bibliografické údaje a na seznam literatury? 2. Jaký je rozdíl mezi primárními a sekundárními prameny? 3. Uveďte ve správné podobě bibliografický údaj a) knihy relevantní pro Vaši BP/DP; b) studie 4. [Zásady transliterace – jen pro ty studenty, kteří budou transliterovat ruštinu v rámci českého textu.] Nalezněte chyby v transliteraci v tomto zápisu: Ju. Lotman: Kinematografičeskoe ponjatie „plan“ i literaturnyj tekst; Točka zrenija teksta (c. 315-334)
31. 10. prezentace + termín:
povinná četba: Umberto Eco: Šest procházek literárními lesy. Olomouc, Votobia 1997. [kapitoly Lesy okolo Loisy; Otálení v lesích, s. 41–100]
ÚKOLY: 1. Uveďte klíčová slova jedné z Ecových kapitol/statí/přednášek. 2. Vysvětlete hlavní termíny a teze jedné z kapitol statí/přednášek. 3. Vysvětlete, co je to anotace, jaké jsou její charakteristické rysy. 4. Vyberte si jednu z kapitol a napište její anotaci.
14. 11. prezentace + termín:
povinná četba: Stanzel, Franz K.: Teorie vyprávění. Odeon, Praha 1988 [kap. Zprostředkovanost jako druhový znak vyprávění; s. 12-35].
ÚKOLY: 1. Stručně napište hlavní teze textu (k čemu slouží Stanzlova typologie vypravěčských situací?) 2. Vysvětlete, co je to resumé (summary), jaké jsou její charakteristické rysy. Liší se něčím od anotace? 3. Napište stručné resumé Stanzelova textu.
28. 11. prezentace + termín:
povinná četba: Stanzel, Franz K.: Teorie vyprávění. Odeon, Praha 1988 [kap. Revidovaná verze typických vyprávěcích situací, s. 63-100].
ÚKOL: Krátké zhodnocení Stanzlovy typologie, její přednosti a slabiny (1-2 NS). Protíná se jím vypracovaná teorie s Vaší BP/DP? Pomohla Vám četba při formulaci Vašeho tématu?
12. 12. prezentace + termín:
povinná četba: Gérard Genette: Hranice vyprávění, in: týž: Znak, struktura, vyprávění. Výbor z prací francouzského strukturalismu, sestavil Petr Kyloušek, Brno, Host 2002, s. 240-256.
ÚKOL: Úvaha (max 1 NS). Jaký model Genette předkládá? Jak vysvětluje pojmy diegesis a mimesis?
2. 1. prezentace + termín:
Stručné zhodnocení vybraných odborných textů s ohledem na témata BP/DP zvolená studenty.
|