SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Cooperation and teamwork - APR170001
Title: Kooperace a týmová spolupráce
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2022
Semester: both
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process:
Hours per week, examination: 1/1, C [HT]
Capacity: winter:35 / 35 (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Mgr. Jaroslava Swoboda
Teacher(s): Mgr. Jaroslava Swoboda
Annotation -
Last update: Lucie Houšková (12.05.2023)
The aim of this course is to introduce students to the issues of social relationships that have an impact on learning and (not only) teaching professional activities. The core of the course is the issue of cooperation, cooperative learning, and teamwork. The course provides knowledge and skills that are important for pedagogical work in schools and other institutions. The course is designed as theoretical-practical, i.e., it focuses on understanding the given topic and developing skills related to collaboration.

Required literature:
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2007. 
SENGE,P.M. Pátá disciplína. Praha. Management Press, 2012. 


Students will receive credit after completing a cooperative project assigned in the course. It is allowed to take the course in another section of study.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (01.11.2019)

Atestace (zápočet) bude udělena na základě aktivní účasti na předmětu a prezentaci přiděleného skupinového úkolu k tématu kooperace, koooperativního učení nebo týmové práce ve vzdělávacím pčostředí. 

Literature -
Last update: Lucie Houšková (12.05.2023)

Recommended literature:
BELBIN, M. R. Nové obzory týmů. Walters Kluwer, 2012. 
BENNET, B.; ROLHEISER-BENNET, C.; STEVAHN, L. Cooperative learning. Where heart meet mind. Toronto: Educational connections, 1991. 
COHEN, E.G. Designing Groupwork. Strategies for the Heterogenous Classroom. New York: Teacher College Press, 1994. 
HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 006 
JACQUES, D. Learning in Groups. London: Kogan Page, 1991. 
JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. T.; JOHNSON HOLUBEC, E. Circles of Learning. Cooperation in the Clasroom. Edina Interaction Book Company, 1990.  
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. 
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. 
KASÍKOVÁ Hana.(2005) Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, o.s.  
KASÍKOVÁ, Hana (Ed). Učíme (se) kooperaci kooperací. Náměty – výukové materiály. Kladno:AISIS, o.s., 2007. 
POL, M.; LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů – podmínka rozvoje školy. Praha: STROM, 1999.  
POLECHOVÁ, P. Interaktivní a kooperativní strategie v evropských projektech škol. Praha: PedF UK, 2000. 
SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. 
SLAVIN, R. Cooperative learning. New York: Longman,1983.

Syllabus - Czech
Last update: Lucie Houšková (06.05.2023)

Sylabus
1.Podstata kooperace v sociálně psychologickém a pedagogickém rámci, její význam v současnosti. Učící se
společnost.
2. Různá uspořádání sociálních vztahů v úkolových situacích – kooperace, kompetice, individualistické
uspořádání. 
3. Vzdělávací a výchovné prostředí a problematika kooperace. Virtuální prostředí a kooperace. Škola a kooperace.
4. Kooperativní učení v různých vzdělávacích prostředích: škola, profesní vzdělávání.. 
5. Principy kooperativního učení a jejich aplikace v různých vzdělávacích prostředích.
6. Metodologické a metodické otázky kooperativního učení, hodnocení v tomto systému. 
7. Problémy kooperace spojené se zaváděním do vzdělávací praxe, praxe školy. 
8.Vztah kooperace ve školních podmínkách k profesní sféře.
9. Formování kooperativních sociálních dovedností. 
10. Možnosti týmové práce učitelů na škole. Týmová práce v jiných institucích. Řízení participativních týmů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html