SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Continuous Training - Counseling - APE520035
Title: Souvislá praxe k poradenství
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2021
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Martina Lukášová (26.03.2020)
Stručná anotace předmětu
Cílem souvislé praxe je získat praktické zkušenosti v organizacích, zabývajících se přímou prací s klienty v
poradenské a konzultační oblasti. Před nástupem na praxi se předpokládá alespoň základní teoretická
vybavenost. Doporučuje se absolvovat tuto praxi zejména těm studentům, kteří si volí povinně volitelný studijní
předměty vztahující se k problematice poradenství. V průběhu praxe by měl student:
• konkretizovat si představy o práci s klienty v pomáhajících profesích,
• vyzkoušet si přímou práci s klientem,
• reflektovat vlastní pocity, které práce s klientem přináší,
• zaznamenávat náročné profesní situace, se kterými se student při práci s klientem setká,
• rozšiřovat penzum praktických postupů a dovedností v poradenské činnosti, především rozvíjení
schopností naslouchat, pozorovat, využívat získaných informací pro konstruktivní řešení situace klienta, vést
rozhovor a stanovovat reálné cíle,
• postupně si ujasňovat vlastní budoucí profesní profilaci.

Osnova předmětu:
Přípravné setkání zajišťující základní vstupní informace a doporučení pro absolvování praxe, průběžná setkání
reflektující počáteční adaptaci studenta a analýzu problémových situací, závěrečné setkání hodnotící celkový
průběh a přínos praxe, rozbor písemných výstupů z praxe. Nezbytnou součástí vykonávané praxe je přímá
odborná činnost s klientem, která by měla přispět ke konkretizaci představ o budoucí profesní orientaci.

Smluvní zajištění praxe:
Praxe je zajišťována na základě dohod uzavíraných mezi FF UK a příslušnou výchovně vzdělávací institucí.
Studijní literatura
Literatura základní:
Drapela, J. V., Hrabal,V. A kol. Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum. 1995.
Drapela, J. V. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2011.
Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Praha: SLON, l995.
Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011.
Procházka, R., Šmahaj, J., Kolařík, M., Lečbych, M. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014.
Wright, R. Inroduction to school counseling. Sage, 2011.
Moodley, Gielen, & Wu. Handbook of Counseling and Psychotherapy in an International Context. New York:
Routledge, 2013.
Vyhláška 72/2005 (v platném znění) o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských
zařízeních (včetně příloh – činnosti PPP, SPC, výchovného poradce, metodika prevence, školního psychologa,
školního speciálního pedagoga)
Vyhláška 73/2005 (v platném znění) o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a
dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných

Literatura doporučená:
Další doporučená literatura bude stanovena individuálně, na základě problematiky řešené v jednotlivých
institucích.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html