SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Contemporary Theories of Education - APE520032
Title: Soudobé pedagogické teorie
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2021
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D.
Teacher(s): prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. (30.09.2021)
Předmět představuje nejvýznamnější teorie, které ovlivnily podobu soudobých teorií edukace.
Jde jednak o teorie, jež tvoří ideové zázemí pedagogiky, jednak o teorie a výzkumy, jejichž výsledky ovlivnily konkrétní aspekty edukační praxe. Studenti jeho absolvováním získají ucelený přehled o pluralitě teoretických východisek soudobé pedagogiky.

Přehled teorií a východiska pro analýzu a diskuze

Humanistické
Funkcionální
Interakční
Rekonstrukcionistické
Konsenzuální
Neoliberální

vs.

Spiritualistické
Personalistické
Kognitivně-psychologické
Technologické
Sociokulturní
Sociální
Akademické
Literature - Czech
Last update: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. (30.09.2021)

Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.

Kaščák, O., Pupala, B. (2015). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus.

Entry requirements - Czech
Last update: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. (22.02.2022)

rozvrh

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html