SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory of schooling - APE520031
Title: Teorie školy
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2021
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D.
Teacher(s): prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. (22.02.2022)
Cílem předmětu je, aby studenti pochopili funkčnost a význam školy a jejích prvků v sociálním systému. Rovněž je třeba, aby znali faktory, které mohou oslabovat nebo ohrožovat působení školy a dosahování jejích společensky očekávaných efektů. Je také třeba, aby se nad takovými faktory kriticky zamýšleli a kladli si otázku o podobách moderní školy.<br>
<br>
Obsah:<br>
<br>
Co škola není a co škola je - příklad descholarizace<br>
Vznik moderní školy<br>
Škola versus rodina<br>
Škola jako sociální organizace<br>
Škola jako byrokracie<br>
Funkce školy<br>
Prostředí školy<br>
Školní třída<br>
<br>
Zdroje:<br>
Havlík, R., Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.<br>
Dvořák, D. (2010). Velké seřaďovací nádraží: struktura školy a socializace dětí, Orbis Scholae, 4:3, 63–78<br>
Kaščák, O. (2006). Moc školy: O formatívnej sile organizácie. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis.<br>
Illich, I. (2001). Odškolnění společnosti (Polemický spis). Praha: Sociologické nakladatelství.<br>
Merton, R. K. (2000). Byrokratická struktura a osobnost. In: Merton, R. K. Studie ze sociologické teorie. Praha: sociologické nakladatelství, 178-195.<br>
Foucault, M. (2000). Dohlížet a trestat. Praha: Dauphin<br>
Ballantine, J. H, Hammack, F.M., Stuber, J. (2017). The Sociology of Education: A Systematic Analysis. New York: Routledge.<br>
Berg, G. (1982). Research into the School as an Organization. I: A Presentation and Discussion of Research Literature with a Bearing on the School as an Organization, Scandinavian Journal of Educational Research, 26:2, 95-117<br>
Berg, G., Wallin, E. (1982). Research into the School as an Organization. II: The School as a Complex Organization, Scandinavian Journal of Educational Research, 26:4, 161-181<br>
Parson, T. (1970). The School Class as a Social System. In: Parson, T. Social Structure and Personality, New York: The Free Press, 129-154.<br>
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html