SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogical-Pychological Counseling II. - APE520030
Title: Pedagogicko-psychologické poradenství II
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. (03.02.2021)
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními diagnostickými metodami v oblasti pedagogicko-psychologického poradenství.

The aim of the course is to acquaint students with basic diagnostic methods in the field of pedagogical-psychological counseling.<br>

SYLABUS

1. Pedagogická a psychologická diagnostika – přehled nejčastěji diagnostikovaných oblastí a přehled typů užívaných diagnostických metod.
2. Etické zásady užívání diagnostických metod, hranice diagnostických možností metod užívaných pedagogem.
3. Klinické diagnostické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza produktů klienta).

Cílem dalších okruhů předmětu je poskytnout studentům přehled metod užívaných pro jednotlivé diagnostikované oblasti:
4. Specifické vývojové poruchy učení a chování.
5. Poruchy autistického spektra.
6. Emoční poruchy, úzkostnost, depresivita.
7. Osobnostní dotazníky, projektivní techniky.
8. Diagnostika intelektu, pozornosti, paměti, tvořivosti.
9. Diagnostika školní zralosti.
10. Diagnostika profesní orientace.
11. Rodinná diagnostika.
12. Sociometrie.


DOPORUČENÁ LITERATURA

HRABAL, V. HRABAL, V.(ml). Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka<br>
s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2002.<br>
CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 2000.<br>
MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000.<br>
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, l998. <br>
PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007.<br>
ŘÍČAN , P.; KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. <br>
SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015.<br>
SVOBODA, M.; HUMPOLÍČEK, P..; ŠNOREK, V. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013.<br>
ŠNÝDROVÁ, I. Psychodiagnostika. Praha: Grada, 2008.<br>
ŠVANCARA, J. a kol. Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum, l980.<br>
VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008.

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.

Výuka v letním semestru 2020-21 bude probíhat až do odvolání on-line přes MS Teams na odkazu:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a8bfa77ecaa5c4cd586fcce1baf846f98%40thread.tacv2/Pedagogicko-psychologick%25C3%25A9%2520poradenstv%25C3%25AD%2520II?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917

Sdělení k on-line výuce studentům jiných fakult:
Před připojením k on-line výuce přes příslušný kanál v MS Teams je nezbytné kontaktovat administrátorku na e-mailu daniela.novakova@ff.cuni.cz a sdělit e-mail, kterým se do výuky budete připojovat. Administrátorka vás musí připojit do příslušné skupiny, jinak odkaz nebude funkční.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html