SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Social skills of social pedagogue - APE520022
Title: Sociální dovednosti pedagoga
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Teacher(s): doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Martina Lukášová (23.03.2020)
Stručná anotace předmětu
Cíl předmětu:
Studenti budou nabývat osobnostně sociálních kompetencí potřebných pro dobré zvládání role sociálního
pedagoga, pedagogického poradce a pedagoga osobnostně sociálního rozvoje a prevence, nebo je budou
upevňovat a zdokonalovat. Předmět se bude orientovat především na praktické učení bazálním osobnostním a
sociálním dovednostem v souladu s žádoucími kompetencemi sociálního pedagoga. Učení neakcentuje prioritně
aplikované dovednosti (např. komunikace při supervizi), ale pracuje především se základy dovedností
použitelných napříč profesí (i v životě mimo profesi). Současně vytváří základ pro aplikovaná témata v jiných
předmětech (mediace; poradenský rozhovor atd.).

Osnova předmětu:
Předpokládá se zosobněná, zážitková a reflektivní práce s těmito tématy (pořadí je abecední): aktivní naslouchání,
asertivita, empatie, komunikační flexibilita, psychohygienické dovednosti, rozpoznání podstaty sociálních situací,
sdělování zpětných vazeb, seberegulace, srozumitelné vyjadřování, strategie zvládání obtížné komunikace a
řešení konfliktů, využívání (a kontrola) vlastní paralingvistiky a řeči těla, znalost sebe, dovednosti sebereflexe a
práce na osobní stabilitě.

Studijní literatura

ALBERTI, R., Emmina, M. Umění stát si za svým. Praha: Portál, 2011.
BELZ,H. – SIEGRIST,M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001.
CHUDÝ, Š., JŮVOVÁ, A., NEUMEISTER, P. a kol. Vybrané diskurzy teorie a praxe ve vzdělávání a uplatnění
sociálních pedagogů v kontextu pomáhajících profesí II. Brno: Paido, 2011.
KŘÍŽ, P. Kdo jsem, jaký jsem. Kladno: AISIS, 2005.
PLAMÍNEK, J. Sebepoznání, sebeřízení a stres. 3. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013.
TREVITHICK, P. Social Work Skills: A Practice Handbook. Maidenhead: Open University Press, 2005.
VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Kladno: AISIS, 2005.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html