SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogy of Personal and Social Education - APE520016
Title: Pedagogika osobnostně sociálního rozvoje
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: both
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process:
Hours per week, examination: 2/0, Ex [HT]
Capacity: winter:unlimited / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Teacher(s): doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Martina Lukášová (23.03.2020)
Stručná anotace předmětu
Cíl předmětu:
Studenti budou mít přehled o problematice osobnostně sociálního rozvoje jako obsahu školní i mimoškolní
výchovy, a to se zřetelem k jeho primárně preventivní funkci. Budou se orientovat ve struktuře základních
jevů/pojmů s touto tématikou spjatých a budou s to aplikovat ji na základě různých zkušeností (minulých, s
předmětem paralelně nabývaných, příp. získávaných i přímo v předmětu). Budou se orientovat též ve specifice
dalších pedagogických systémů orientovaných na problematiku osobnostně sociálního rozvoje a primární
prevence.

Osnova předmětu:
Osobnostní, sociální a morální rozvoj z pohledu pedagogiky a sociální pedagogiky (resp. os.soc.rozvoje v různých
pojetích sociální pedagogiky), psychologie, sociologie a adiktologie. Konkrétní teoretická pedagogická východisko
os.soc.rozvoje. Školní forma osobnostně sociálního rozvoje ­ osobnostní a sociální výchova. Cíle, principy, témata,
metody a formy osobnostní a sociální výchovy. Strukturované pedagogické systémy zabývající se osobnostně
sociálním rozvojem (dramatická výchova, sociální výcvik, globální výchova, zážitková pedagogika a další).

Studijní literatura
Literatura povinná:

McLAUGHLIN, C., BYERS, R. Personal and social development for all. London: David Fulton, Publisher, 2001.
VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.
VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing, 2013.

Literatura doporučená:

BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
DING, S., LITTELTON, K. Children's Personal and Social Development. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2005.
GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997.
HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2006.
KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995.
KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada Publishing, 2011.
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Praha: DAMU, 2004.
McLAUGHLIN, C., ALEXANDER, E. Reframing personal, social and emotional education: Relationships, agency
and dialogue. London: NAPCE for the National Children's Bureau, 2005.
MIOVSKÝ ET AL. (eds.) Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: SCAN, UK, TOGGA, 2010.
Personal, social, health and economic wellbeing key stage 3. [online] National Curriculum. Dostupný na:
http://curriculum.qcda.gov.uk/index.aspx
PIKE, G.; SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2010.
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik – srovnání systémů. Praha: ISV, 1999.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html