SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Practicum of social education and prevention - APE520015
Title: Praktikum sociální výchovy a primární prevence
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, C [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Teacher(s): doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Martina Lukášová (11.03.2020)
Stručná anotace předmětu
Cíl předmětu:
Předmět zakládá elementární praktické/didaktické dovednosti pro práci v oblasti školní i mimoškolní (osobnostně)
sociální výchovy; dále zakládá elementy kompetencí pro využití těchto dovedností na základě porozumění teoriím
užívaných postupů a jevů, které s aplikací technik souvisí, a to ve školní edukaci, v primární prevenci a v
mimoškolních kurzech osobnostního rozvoje a sociálních dovedností pro děti, mládež a dospělé.

Osnova předmětu:
Teoreticko-praktický předmět opírající se o didaktiku oborů zabývajících se osobnostním a sociálním rozvojem,
osobnostní sociální výchovou a sociální výchovou jako primární prevencí (dramatická výchova, zážitková
pedagogika atd.) a zejm. o didaktiku osobnostní a sociální výchovy. Předmět demonstruje na praktických
činnostech vedených studenty nebo vyučujícím typické didaktické principy výstavby kurzů osobnostně sociálního
rozvoje a kurzů (zejm. nespecifické) primární prevence. Věnuje přehledům témat, výstavbě lekcí a specifickým
postupům/metodám učení v v podobných kurzech a metodám managementu učení (dramatické-rolové hry, eticky
dilematické případové metody, koncentrativně pohybová cvičení, dialogické postupy, strategické hry, techniky
řešení problémů, techniky využívající prvků umění, fyzicky náročné skupinové aktivity atd.).
Součástí obsahu je didaktická analýza technik, instrukcí a reflexí a aplikace vztažných teorií (kooperativní učení,
mozkově kompatibilní učení, řízené sociální učení, pedagogická percepce atd.) v kontextu cílů os.soc. rozvoje
nebo/a primární prevence.

Studijní literatura
Literatura povinná:
JOHNSON, D. W. Reaching out – Interpersonal effectiveness an self-actualization. Needham Heights: Allyn and
Bacon, 2000.
VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing, 2013.VALENTA, J. Osobnostní a
sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.

Literatura doporučená:

ČINČERA, J.: Práce s hrou (pro profesionály). Praha: Grada, 2008.
GALLA, M. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí. Praha: SANANIM, 2007.
JOHNS, H. Personal development in counsellor training. London: Sage, 2005.
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997.
KŘÍŽ, P. Kdo jsem, jaký jsem. Kladno: AISIS, 2005.
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha: ARTAMA, 1999.
MIOVSKÝ ET AL. (eds.) Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: SCAN, UK, TOGGA, 2010.
ŠVEC, J., JEŘÁBKOVÁ, S., KOLÁŘ, M. Jak zlepšit vztahy v naší třídě. Prevenci šikany. Praha: Odyssea, 2007.
VALENTA, J. Učit se být. (Soubor témat a metod pro osobnostně a sociální výchovu). 2. vyd. Praha, Kladno : Strom
– AISIS, 2003.
VALENTA, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla (Didaktika neverbální komunikace). Kladno: AISIS, 2004.
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. 3.vyd. Praha: Grada Publishing 2008.
VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Kladno: AISIS, 2005.
VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html