SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of pedagogical research II - APE520006
Title: Metodologie pedagogiky II
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2021
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Martina Lukášová (10.03.2020)
Stručná anotace předmětu
Cíl předmětu:
Studenti získají hlubší teoretický vhled do metod výzkumu v pedagogice.

Osnova předmětu:
• Měření v pedagogickém výzkumu. Kvantitativní výzkum, formulace a testování hypotéz, statistické
metody užívané při testování hypotéz.
• Vývoj kvalitativního výzkumu, školy a teorie (fenomenologie, Chicagská škola, Frankfurtská škola,
konstruktivismus aj.).
• Základní přístupy kvalitativního výzkumu (případová studie, etnografický výzkum, zakotvená teorie,
fenomenologické zkoumání, biografický výzkum, zkoumání dokumentů, historický výzkum, akční výzkum).
• Designy kvalitativního a kvantitativního výzkumu.
• Pedagogické pozorování (druhy, vlastnosti, techniky standardizovaného pozorování, zúčastněné,
nezúčastněné aj.)
• Dotazník v pedagogickém výzkumu (konstrukce dotazníku, vlastnosti dobrého dotazníku, dotazníkové
šetření aj.)
• Rozhovor v pedagogickém výzkumu (strukturovaný, nestrukturovaný, polostrukturovaný, skupinový,
narativní aj.)
• Didaktické testy (konstrukce didaktického testu, testové úlohy, vlastnosti didaktického testu,
standardizace)
• Sociometrie v pedagogickém výzkumu (sociometrický test, sociometrická matice, sociogramy, indexy)
• Výzkumná zpráva.
Studijní literatura
Literatura základní:
Denzin, N. K., Lincoln, Y. (eds.). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 2005.
Glaser, B. G. Basics of grounded theory analysis. Mill Valley, CA: Sociology Press, 1992.
Hendl, J. Kvalitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál, 2008.
Hendl, J. Přehled statistických metod zpracování dat. 4. vyd. Praha: Portál, 2012.
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.
Škaloudová, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK, 1998.
Yin, R. K. Case study research: Design and methods. London: Sage, 2003

Literatura doporučená:
Anděl, J. Statistické metody. Praha: Matfyzpress, 1993.
Byčkovský, P. Základy měření výsledků výuky. Tvorba didaktického testu. Praha: ČVUT, 1982.
Gavora, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996.
Chráska, M., Janák, V. Statistika pro pedagogy. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 1990.
Chráska, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.
Chráska, M. Hypotézy a jejich ověřování v klasických pedagogických výzkumech. Olomouc: Votobia, Pedagogická
fakulta UP, 2005.
Lindquist, E. F. Statistická analýza v pedagogickém výzkumu. Praha: KPÚ, 1965.
Maňák, J., Švec, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: MU, 2004.
Silverman, D. Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London: SAGE Publications, 2000.
Silverman, D. Interpreting Qualitative Data. Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. 2nd Edition. SAGE
Publications, London 2001.
Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice:
Albert, 1999.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html