SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Socio-pedagogical theories I - APE520003
Title: Sociálně pedagogické teorie I
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2021
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.
doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (07.02.2022)
ANOTACE PŘEDMĚTU:

Cílem studijního předmětu je seznámit studenty s pojmy, principy a teoriemi, které jsou odborným východiskem sociálně pedagogické pomoci v práci s klienty.<br>


The aim is to acquaint students with the concepts, principles and theories that are the professional basis of social pedagogical assistance in working with clients.

OSNOVA:
1.Sociální pedagogika a sociálně pedagogická práce.
2.Paradigmata sociálně pedagogické pomoci.
3.Metodologická specifika pomáhajících teorií.
4.Učinné faktory sociálně pedagogické práce.
5.Profesionální vztah a hranice autonomie.
6.Etika v pomáhajících profesích.
7.Direktivní a non-direktivní přístupy.
8.Na klienta zaměřené přístupy. Rogersův přístup zaměřený na klienta.
9.Existenciální terapie a logoterapie v práci s klientem.
10. Transakčně analytický přístup ke klientovi.
11. Behaviorální přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody)
12. Konstruktivistické a systemické přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody)


Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.


Course syllabus:
1. Social pedagogy and social pedagogical work.<br>
2.The paradigms of social pedagogical assistance.<br>
3.Methodological specifics of helping theories.<br>
4.Effective factors of social pedagogical work.<br>
5. Professional relationship and autonomy.<br>
6. Ethics in helping professions.<br>
7.Directive and non-directive approaches.<br>
8. Client-centered approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods). Rogers - Client-centered approach.
9.Existencial therapy and Logotherapy.
10.Transactional analytical approach (philosophical, theoretical background, concept of help and methods) <br>
11.Behavioristic approach to a client.
12.Constructivistic and systemic approaches to a client.



Literatura povinná:

DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997.<br>
JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. 1. vydání. Nakladatelství TRITON, 2003. 215 s.. ISBN 80-7254-329-6<br>
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2000.<br>
MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. <br>
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.<br>
ÚLEHLA, I. Umění pomáhat, Praha: Slon, 1999.<br>
SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.

Literatura doporučená:

ERIKSSON, L., WINMAN, T. (2010). Learning to Fly: Social Pedagogy in a Contemporary Society. Gothenburg: Bokforlaget Daidalos. - See more at: http://www.thempra.org.uk/literature.htm#sthash.xaCDy0XT.dpuf<br>
GOJOVÁ, A. Teorie a modely komunitní práce. 1. Vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta.2006.<br>
GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova Univerzita, 2008, ISBN 978-80-210-4724-2.<br>
HARTL, P. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON 1997.<br>
HATTON, K. Social Pedagogy in the UK, Theory and Practice. Dorset: Russell House Publishing, 2013.<br>
KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-122-0.<br>
KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998.<br>
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et. al. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. <br>
KORNBECK, J., ROSENDAL J. N. The Diversity of Social Pedagogy in Europe. Studies in comparative social pedagogies and international social work and social policy. BoD – Books on Demand, 2009.<br>
LUDEWIG, Kurt. Základy systemické terapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 111 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3521-4.<br>
POTMĚŠILOVÁ, P. Sociální pedagogika v teorii a v praxi. Olomouc: Univerzita v Olomouci, 2013, ISBN: 978-80-244-3831-3.<br>
PROCHASKA, J. O., NORCROSS, J. C. Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-766-4.<br>
QUISOVÁ, S. Sociální komunikace v pomáhajících profesích. 1.vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009. ISBN 978-80-7248-551-2.<br>
SATIR, V. Společná terapie rodiny. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-303-1.<br>
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html