SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory of Man II - APE520002
Title: Teorie člověka II
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Teacher(s): doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (28.11.2022)
link pro připojení k výuce LS 2020 - 2021: Teorie člověka II st 14.10 ‒ 15.45 139/C Doc.Koťa
APD519016
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad91c9c0d44244d289c1ca2233c2628bc%40thread.tacv2/Teorie%2520%25C4%258Dlov%25C4%259Bka%2520II?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917



Stručná anotace předmětu <br>
Letní semestr navazující na Teorie člověka I. podává přehled o základních teoriích pojetí člověka a lidské <br>
osobnosti ve filosofii a vědách o člověku v období novověku a moderny (s důrazem na 20. století). S tím souvisejí <br>
otázky vztahu člověka k sobě samému, k druhým a ke společnosti, člověka a světa, člověka a světového názoru, <br>
člověka a dějin, člověka ve vztahu k umění, k poznání a jednání, člověka ve vztahu k bytí, filosofii, teologii a vědě. <br>
Pozornost je věnována založení filosofické antropologie. Vzhledem k orientaci přednášejícího je předmět završen <br>
úvodem do fenomenologického pojetí člověka. Zvláštní pozornost je věnována tematizaci přirozeného světa, teorii <br>
hry a hermeneutické problematice.<br>
<br>
Studijní literatura <br>
Doporučená literatura:<br>
<br>
BUBER, M. Problém člověka. Praha: Kalich 1997. (159 s.) ISBN 80-7017-109-X <br>
CORETH, E. Co je člověk? Základy filozofické antropologie. Praha: Zvon - české katolické nakladatelství, 1994 <br>
(215 s.) ISBN 80-7113-089-2<br>
Člověk v moderních vědách. Praha: FÚ ČSAV, 1992. ISBN 80-7007-028-5<br>
JANKE, W. Filosofie existence. Praha: Mladá fronta, 1995. ISBN 80-204-0510-0<br>
LETZ, J. Filozofická antropológia: Príspevik ku kreačno-evolučnému porozumeniu človeka. Bratislava: Edicía <br>
Filozofickej sekcie ÚSKI a SKA, 1994. ISBN 80-88743-07-9 <br>
LIISBERG, S., PEDERSEN, E. O., DALSGÅRD, A.L. (Edit.) Anthropology & Philosophy Dialogues on Trust and <br>
Hope. N.Y, Oxford ISBN 978-1-78238-556-1 $95.00/£60.00 Hb Published (January 2015) eISBN 978-1-78238-<br>
557-8 eBook <br>
NEIL, A.S. Summerhil. A radical Aproach to Child Rearning. (With a Forewird E. Fromm) N.X.: Hart Publishing <br>
Company, 1960.<br>
MICHÁLEK, J. Topologie výchovy. Praha: Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-01-1<br>
PELCOVÁ, N. Vzorce lidství: Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001 (165 s.) ISBN 80-85866-64-1<br>
PEŠKOVÁ, J.; SCHÜCKOVÁ, L. Já člověk. Jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. Praha: SPN, 1992. (270 s.) ISBN <br>
80-04-21766-4<br>
SEILEROVÁ, B. Človek ve filosofickej antropológii. Bratislava: Iris, 1995 (149 s.). ISBN 80-88778-10-7<br>
SINGULE, F. Pedagogické směry XX. století v kapitalistických zemích. Praha: SPN, 1966.<br>
SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992.<br>
STARK, S. Problematika člověka v současné filosofii. Plzeň: ZČU v Plzni, 2000. ISBN 80-7082-686-X<br>
Na webových stránkách katedry studující má k dispozici seznam cca 200 titulů na výběr.<br>
<br>
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html