SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Sociology of Education - APE510022
Title: Sociologie výchovy
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2014
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Teacher(s): doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (28.11.2022)
link pro připojení k výuce denního studia v LS 2020-2021: Sociologie výchovy st 15.50 – 17.25 139/C Doc.Koťa
APD160038
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a682e22caae1a4105a34e0841713653d1%40thread.tacv2/Sociologie%2520v%25C3%25BDchovy?groupId=ff447013-d877-495a-bc4e-34e17f33d593&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917


Cíl předmětu:<br>
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými tématy sociologie, které souvisejí s výchovou a vzděláváním, vést je k <br>
dovednosti aplikovat sociologické poznatky na výchovně vzdělávací realitu a na problematiku socializace dětí a mládeže v <br>
podmínkách soudobé společnosti, rodiny a školy.

Subject aim:
The aim of the course is to acquaint students with selected topics of sociology, which are related to upbringing and education, to lead them to skills to apply sociological knowledge to the educational reality and to the issue of socialization of children and youth in conditions of contemporary society, family and school.

Osnova předmětu:
Teorie socializace: Charles Cooley, Georg Herbert Mead, Sigmund Freud, J. Piaget, L. Kohlberg; činitelé socializace, <br>
resocializace.? <br>
Pozice, prestiž, role, symboly statusu. ? <br>
Sociální struktury a skupiny. Konflikty rolí. ? <br>
Instituce a organizace. Organizace v tradiční společnosti a organizace v moderní (byrokratické) společnosti. ? <br>
Deviantní chování. Co jsou deviace. Funkce deviací. Sociální kontrola a paradoxní důsledky sociální kontroly. <br>
Fyziognomická teorie deviací, moderní sociobiologické teorie, psychologické teorie deviací, sociálně ekologická škola, <br>
teorie kulturního přenosu, teorie strukturálního napětí, teorie sociální kontroly, teorie nálepkování, teorie sociálního <br>
konfliktu, interpretativní sociologie. Kriminalita bílých límečků. Kriminalita bez obětí a klasifikace kriminálních aktivit.? <
Sociologie učitelské profese, otázky profesionalizace učitelů ve světovém kontextu, sociologie školy, sociologické aspekty <br>
kurikula. ? Socializace dětí a mládeže, protestní a alternativní hnutí mládeže.? <br>
Sociologie volného času, sociálně patologické jevy u dětí a mládeže.? <br>
Rodina a výchova.? <br>
Sociální stratifikace a výchova, sociální mobilita a výchova.
Stát - politika - výchova, sociální změny a výchova.

Course syllabus: <br>
Theory of Socialization: Charles Cooley, George Herbert Mead, Sigmund Freud, J. Piaget, L. <br>
Kohlberg; agents of socialization, resocialization. Position, prestige, role, status symbols
Social structures and groups. Role conflicts <br> <br>
Institutions and organizations. Organizations in traditional society and organizations in modern <br>
(bureaucratic) companies
Deviant behavior. What are deviations. Functions of deviations. Social control and paradoxical <br>
the consequences of social control. Physiognomic theory of deviations, modern sociobiological <br>
theory, psychological theory of deviations, socio-ecological school, theory of cultural transmission, <br>
structural tension theory, social control theory, labeling theory, social theory
conflict, interpretative sociology. White collar crime. Crime without victims and <br>
classification of criminal activities
Sociology of the Teaching Profession, Questions of Professionalization of Teachers in the World Context, <br>
sociology of the school, sociological aspects of the curriculum. Socialization of children and youth, protest and <br>
alternative youth movement. Sociology of leisure time, socio-pathological phenomena in children and <br>
youth. Family and education. Social stratification and upbringing, social mobility and upbringing
State - politics - education, social changes and education
Orstein, A.C-; Lewina, D. U. Foundation of Education. Boston: Houghton Mifflin Company, 1989.
Bartlett, S.; Burton, S. Introduction to Educational Studies. London, SAGE Publ. 2016.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (28.11.2022)

* Literatura povinná:
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál. 2002. 978-80-7367-327-7
HAVLÍK, R., HALÁSZOVÁ, V., PROKOP, J. Kapitoly ze sociologie výchovy. Praha : PedF UK. 1996. 80-86039-10-2
HAVLÍK, R., KOŤA, J.; SPILKOVÁ, V. A KOL. Učitelské povolání z pohledu sociálních věd. Praha : PedF UK. 1998. isbn 80-86039-72-2
JEDLIČKA, R., KLÍMA, P., KOŤA, J. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha : Themis, 2005. ISBN 80-7312-038-0
* Literatura doporučená:
ALAN, J. Společnost, vzdělání, jedinec. Kapitoly ze sociologie vzdělávání. Praha : Svoboda, 1974. ISBN 25-135-74
BAUMAN, Z. Globalizace. Důsledky pro člověka. Praha : Mladá fronta, 1999. ISBN 80-204-0817-7
Ondrejkovič, P. Úvod do sociológie výchovy. Základy sociológie výchovy a mládeže. Bratislava : Veda, 1998 ISBN 80-224-0579-5
Ondrejkovič, P. Socializácia mládeže ako východisková kategória sociologie výchovy a sociológie mládeže. Príspevok k riečeniu problémov sociológie výchovy a mládeže. Bratislava : Veda, 1997. ISBN 80-224-0476-4
Ondrejkovič, P. Úvod do sociológie výchovy. Teoretické základy sociológie výchovy a mládeže. 2. rozšírené a prepracované vydanie. Bratislava : Veda, vydavateľstvo SAV, 1998. ISBN 80-224-0579-5

Orstein, A.C-; Lewina, D. U. Foundation of Education. Boston: Houghton Mifflin Company, 1989.
Bartlett, S.; Burton, S. Introduction to Educational Studies. London, SAGE Publ. 2016.

NEKORJAK, Michal, Adéla SOURALOVÁ a Klára VOMASTKOVÁ. Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, „romské školy“ a reprodukce sociálně prostorových nerovností. SOCIOLOGICKY CASOPIS-CZECH SOCIOLOGICAL REVIEW. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2011, roč. 47, č. 4, s. 657-680. ISSN 0038-0288. URL info

KELLER, Jan a Lubor HRUŠKA TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? : chrám, výtah a pojišťovna. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. 183 s. ISBN 9788086429786.

KAŠČÁK, Ondrej. Moc školy : o formatívnej sile organizácie. Vyd. 1. [Trnava]: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2006. 165 s. ISBN 8022409057. 

PETRUSEK, Miloslav. Společnosti pozdní doby. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2006. 459 s. ISBN 9788086429632. 

HAVLÍK, Radomír, NOVOTNÁ MARIE a Jiří PROKOP. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha: Karolinum, 1993. 66 s. ISBN 80-7066-781-8. info

RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991. 123 s. ISBN 8021003286. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html