SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
school didactics - APDV10068
Title: Školní didaktika
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (29.09.2021)
Anotace:
Studium školní didaktiky poskytuje vhled do problematiky pedagogických jevů a procesů, především porozumění vybraným problémům vyučovacího procesu, a to nejen cestou teoretického poznání, ale zároveň rozvíjením samostatného pedagogického myšlení, nezbytného pro řešení konkrétních didaktických situací.


The study of school didactics provides insight into the issues of pedagogical phenomena and processes, especially understanding of selected problems of the teaching process, not only through theoretical knowledge, but also by developing independent pedagogical thinking, necessary for solving specific didactic situations.
Aim of the course - Czech
Last update: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (29.09.2021)

Cílem studijního předmětu je uvést studenty do problematiky didaktického myšlení a didaktických dovedností orientovaných ke školnímu prostředí. Seznámit účastníky vzdělávání se základními problémy didaktické teorie a školské praxe a s aktuálními otázkami vzdělávání a vyučování. Je zaměřen na to, aby studenti pochopili vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení a na základě tohoto porozumění formovali své kompetence vztahující se vzdělávání a výuce ve školních podmínkách. Nedílnou součástí cíle je vytvořit systém poznatků z obecné didaktiky a ukázat jejich význam v pedagogické praxi.

Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (29.09.2021)

Předmět vytváří podmínky pro:

·       porozumění základním aspektům výuky v podstatných souvislostech cílů – vzdělávacích obsahů – zprostředkování učiva   a sociálních vztahů

·       zformování komplexu základních dovedností vytvářet výukové plány, výuku realizovat a hodnotit

·       formování reflektivních schopností vztahujících se k těmto činnostem.

·       rozvíjení samostatného didaktického myšlení a schopnost chápat didaktiku z hlediska vývoje, změn a pedagogických inovací.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (29.09.2021)

Požadavky k zápočtu:

  • 80% účast v prezenční a distanční výuce
  • seznam prostudované a konspektované odborné pedagogické literatury, minimálně ze tří zdrojů ze základní a rozšiřující literatury v poměru (způsob uvedení konspektu např.: ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0 – odborná kniha zahrnuje šest kapitol, které se zabývají..., pro vlastní praxi využiji tato témata... a zdůvodnění proč).
  • vlastní tvůrčí práce na vybrané téma z oblasti výchovy, vzdělávání, pedagogické praxe – vytvoření výukových lekcí zaměřených na produktivní metody.  Rozsah minimálně 5 normostran A4 s uvedením využitých odborných zdrojů. 

Forma zápočtu:

  • ústní s obhajobou tvůrčí práce dle jednoho zvoleného tématu z předmětů Školní didaktika
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (29.09.2021)

Povinná

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing.

SKALKOVÁ, J. (2007).  Obecná didaktika. 2. rozšířené a aktualizované vydání Praha: Grada Publishing.

KALHOUS, Z., OBST O. a kol. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.

KYRIACOU, Ch. (1996). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.

Národní program rozvoje vzděláván v ČR. (2001). Praha: UIV, (tzv. Bílá kniha).

Doporučená

BELZ, H.-SIEGRIST, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.

BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál

CANGELOSI, J.S. (1998). Strategie řízení třídy.  Praha: Portál.

FENSTERMACHER, G.T., SOLTIS J.F. (2008). Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál.

GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex,

GFEN (Groupe français d'éducation nouvelle = Francouzská skupina nové výchovy). (1991). Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha: Karolinum.

JANÍKOVÁ, M. (2009). Základy školní pedagogiky. Brno: Paido.

KALHOUS, Z., OBST, O. (2003). Didaktika sekundární školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

KASÍKOVÁ, H. (2001, 2009). Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum.

KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ, J. (2011). Diverzita a diferenciace v základním vzdělání. Praha: Karolinum,

KOTRBA, T., LACINA, L. (2007). Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu.

MAŇÁK, J. (2003). Nárys didaktiky. Brno: Masarykova univerzita.

MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. (1989). Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN.

MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. (1996). Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita.

MUŽÍK, J. (1998). Andragogická didaktika. Praha: CODEX Bohemia,

PASCH, M.  a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.

PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.

Rámcové vzdělávací programy pro základní školu a gymnázium. (2004, 2005). Praha: MŠMT.

SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Praha: Grada.

ŠKODA, J., DOULÍK, P. (2011). Psychodidaktika. Praha: Grada.

TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál

TONUCCI, F. (1991). Vyučovat nebo naučit? Praha: PedF UK,

VALENTA, J. a kol. (1993).  Pohledy – projektová metoda ve škole a za školou. Praha, ARTAMA.

Pedagogická orientace. Brno: Masarykova univerzita. ISSN: 1211-4669 (print), ISSN: 1805-9511 (on-line). Dostupné také z: https://journals.muni.cz/pedor

Učitelské listy. Měsíčník pro příznivce změn. Praha: Agentura Strom. Dostupné také z: http://www.ucitelske-listy.cz

Učitelské noviny. Praha: Gnosis, Dostupné také z: http://www.ucitelskenoviny.cz

Teaching methods - Czech
Last update: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (29.09.2021)

Předmět bude zaměřen na aktivizaci studentů pro lepší pochopení a tvorbu vlastního portfólia. Studenti se budou učit na základě diskuzí a vlastních produktů činnosti pomocí aktivizačního učení i jako základ pro řešení situace ve třídě i ve škole, ale také ve vztahu k zákonným zástupcům žáků. Výuka bude také zaměřena na supervizi, pod kterou rozumíme poskytování různých forem konzultací, sociální a profesní opory, pomoci či podpory, skupinové reflexe získávaných zkušeností, poskytování pozitivní zpětné vazby. Dále budou studenti kultivovat své dovednosti pro práci ve vyučování, dovednosti řízení kooperativní skupiny, dovednosti spojené s řízením výuky, budovat kooperativní společenství prostřednictvím různých forem i metod. Studenti budou analyzovat  jak obsah vzdělávání, tak reálné situace ze školního života a procházet učebními aktivitami,. Výuka bude doplněna systémem konzultací ke studijní činnosti studentů, jejich výstupům z aktivit zadaných na výuce. Studenti budou vedení k zakládání elektronického portfolia pro reflexi výstupů z aktivit,

Modelové aktivity a popsané postupy jsou součástí modelu Rámec pro vyučování a učení – EUR, který je zaměřený na větší míru zapojování účastníků vzdělávacího procesu a jejich aktivní učení se a Kooperativní učení. Rámec pro vyučování a učení – EUR (dále jen „Rámec“) nabízí konceptuální základnu pro vyučování, kterou je možné realizovat systematicky při různých tématech vzdělávání. Když studenti použijí tento Rámec během samostatného myšlení a učení se, budou schopni propojovat nové vědomosti s už poznaným, aktivně se zapojovat do nového způsobu učení a budou uvažovat o tom, jak takováto nová učební zkušenost změní jejich chápání učiva.Kooperativní učení je celistvý model učení. Je pět elementů, pět základních opor, které dělají kooperativní učení kooperativním učením, efektivním při dosahování vyjmenovaných výsledků.

 

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (30.09.2021)

Předmět vytváří podmínky pro:

·       porozumění základním aspektům výuky v podstatných souvislostech cílů – vzdělávacích obsahů – zprostředkování učiva  a sociálních vztahů

·       zformování komplexu základních dovedností vytvářet výukové plány, výuku realizovat a hodnotit

·       formování reflektivních schopností vztahujících se k těmto činnostem.

·       rozvíjení samostatného didaktického myšlení a schopnost chápat didaktiku z hlediska vývoje, změn a pedagogických inovací.

  1. 1. Didaktika, její předmět, vztahy a význam.

               1.1   Základní východiska didaktického myšlení a jednání ve výuce

               1.2   Transmisní a Konstruktivní vyučování

               1.3    Vyučování jako vytváření podmínek (možností) pro konstruktivní učební aktivitu.

    2. Funkce cíle v procesu výuky

               2.1    Požadavky na cíle výuky

               2.2    Taxonomie cílů

    3. Kurikulum a jeho proměny v současnosti.

               3.1   Didaktická transformace učiva.

               3.2   Vzdělávací programy RVP a ŠVP.

    4. Výukové programy ve školním prostředí.

               4.1 Vyučovací modely, metody.

               4.2 Organizační formy a prostředky.

               4.3 Vyučovací strategie

           5. Didaktické koncepce

                      5.1 Koncepce slovně názorného vyučování

                      5.2 Asociační koncepce

                      5.3 Koncepce rozvíjejícího vyučování

                      5.4 Koncepce programového vyučování a učení

                      5.5 Koncepce pragmatického vyučování

                      5.6 Koncepce „mastery learning“

            6. Klíčové didaktické kompetence vyučujících se zaměřením na přípravu pedagoga na výuku, didaktická analýza učiva.

                      6.1 Kompetence se zaměřením na přípravu pedagoga na výuku.

                      6.2  Didaktická analýza učiva.

            7. Dovednosti vyučujícího se zaměřením na formativní hodnocení a reflexi ve výuce

                     7.1 Metody formativního hodnocení.

                     7.2 Zpětná vazba

            8. Vytváření výukových lekcí zaměřených na produktivní metody.

                     8.1 Příprava učitele na výukové lekce

            9. Dovednosti pro spolupráci ve školní komunitě (rodiče, kolegové, vedení  školy, specialisté aj.).

          10. Aktuální problémy školní didaktiky.

 

Sylabus je inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV.

Zapracované změny v oproti pilotní verzi jsou promítnuty v rozšířené podobě sylabu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html