Last update: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (18.09.2021)
Cíle předmětu:<br>
vědomosti: podstata kooperativního sociálního vztahu, jeho odlišení od jiných sociálních<br>
vztahů v úkolové situaci, podstata kooperativního učení, jeho principy, aplikační stránka<br>
kooperativního učení, vymezení kooperativních dovedností, jejich klasifikace, schéma<br>
nácviku kooperativních dovedností, zásady týmové práce a jejího řízení<br>
dovednosti: rozpoznat situace vhodné pro kooperativní vztahy, uspořádat situaci na<br>
základě kooperativního vztahu, dovednosti pro práci v kooperativní skupině, dovednosti<br>
řízení kooperativní skupiny, dovednosti spojené s řízením kooperativních skupin ve<br>
vyučování nebo vně školní instituce<br>
Základní témata předmětu:<br>
1.Podstata kooperace v sociálně psychologickém a pedagogickém rámci, její význam v<br>
současnosti. Učící se společnost.<br>
2. Různá uspořádání sociálních vztahů v úkolových situacích – kooperace, kompetice,<br>
individualistické uspořádání.<br>
3. Vzdělávací a výchovné prostředí a problematika kooperace. Virtuální prostředí a<br>
kooperace. Škola a kooperace.<br>
4. Kooperativní učení v různých vzdělávacích prostředích: škola, profesní vzdělávání.<br>
5. Principy kooperativního učení a jejich aplikace v různých vzdělávacích prostředích.<br>
6. Metodologické a metodické otázky kooperativního učení, hodnocení v tomto systému.<br>
7. Problémy kooperace spojené se zaváděním do vzdělávací praxe, praxe školy.<br>
8.Vztah kooperace ve školních podmínkách k profesní sféře.<br>
9. Formování kooperativních sociálních dovedností.<br>
10. Možnosti týmové práce učitelů na škole. Týmová práce v jiných institucích. Řízení<br>
participativních týmů.<br>
Studijní literatura<br>
Základní literatura:<br>
Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. (2007).<br>
Praha: Karolinum.<br>
Senge,P.M. (2012). Pátá disciplína. Praha. Management Press.<br>
53<br>
Literatura doporučená:<br>
Belbin, M.R. (2012). Nové obzory týmů. Walter Kluwer.<br>
Bennet, T, B., Rolheiser – Bennet, C., Stevahn, L. (1991). Cooperative learning. Where<br>
heart meet mind. Toronto: Educational connections.<br>
Cohen, E.G. (1994). Designing Groupwork. Strategies for the Heterogenous Classroom.<br>
New York: Teacher College Press.<br>
Hermochová, S. (2006). Teambuilding. Praha: Grada Publishing.<br>
Jacques, D (1991). Learning in Groups. London: Kogan Page.<br>
Johnson, D. W.; Johnson, R. T.; Johnson Holubec, E. (1990). Circles of Learning.<br>
Cooperation in the Clasroom. Edina: Interaction Book Company.<br>
Kasíková, H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.<br>
Kasíková, H. (2009). Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy.<br>
Praha: Karolinum.<br>
KaíkováH. (2009) Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, o.s.<br>
Kasíková, H. (Ed). (2007). Učíme (se) kooperaci kooperací. Náměty – výukové materiály.<br>
Kladno: AISIS, o.s.<br>
Pol, M.; Lazarová, B. (1999). Spolupráce učitelů – podmínka rozvoje školy. Praha:<br>
STROM.<br>
Polechová, P. (2000). Interaktivní a kooperativní strategie v evropských projektech škol.<br>
Praha: PedF UK.<br>
Sitná, D. (2009). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha:<br>
Portál.<br>
Slavin, R. (1983). Cooperative learning. New York: Longman.<br>