SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics: Seminar II. - APD519020
Title: Didaktický seminář II
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023 to 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (19.02.2022)
The aim of the seminar is to deepen knowledge and skills concerning curriculum and instruction. Students search the essential didactic cathegories in practice, they learn to discover, describe and analyze issues of practice by knowledge of these cathegories, by theoretical argumentation, ev. by models of teaching and learning. The subject is realized simultaneously with the subject of General Didactis II, they are interconnected .
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (06.03.2023)
Reflektovaný mikrovýstup v rámci semináře. Aktivní participace na reflexích, včetně rozboru didaktických kategorií.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)

Základní literatura: 

Fletcher-.Wood, H. (2021). Responzivní výuka. Praha: Edulab.

Kyriacou, Ch. (1996). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.

Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

Vališová, A., Kasíková, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.

 

Literatura doporučená:

Belz, H. & Siegrist, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.

Cangelosi, J.S. (1998). Strategie řízení třídy. Praha. Portál.

Fenstermacher, G.T. & Soltis, J. F. (2008). Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál. 

Ginnis, P. (2017). Efektivní nástroje pro učitele. Praha: Edulab.

Hattie, J. (2012). Prokazatelné učení. Praha: Edulab.

Hendrick, C. & MacPherson, R. (2021). Co ve třídě funguje. Praha: Edulab.

Christodoulou, D. (2016). Making Good Progress? Oxford University Press.

Janíková, M. (2009). Základy školní pedagogiky.Brno: Paido. 

Jedlička, R., Koťa, J. & Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele. Praha: Grada.

Jordan, A., Carlile, O. & Stack, A. (2008). Approaches to Learning. McGraw Hill: Open university Press,

Joyce, B. & Weil, M (1996). Models of Teaching. Boston: Allyn and Bacon. 

Kalhous, Z., Obst, O. et al. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 

Kasíková, H. (2010). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.

Kotrba, T. & Lacina, L. (2007). Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu.

Pasch, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál Škoda, J., Doulík, P. (2011). Psychodidaktika. Praha: Grada Publishing

Švaříček, R., Šeďová, K. & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál. 

Valenta, J. a kol. (1993). Pohledy – projektová metoda ve škole a za školou. Praha.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html