SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of pedagogical research II - APD519018
Title: Metodologie pedagogiky II
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2021 to 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)
Cíl předmětu:
Studenti získají hlubší teoretický vhled do metodologie výzkumu v pedagogice.

Anotace studijního předmětu:
- Měření v pedagogickém výzkumu. Kvantitativní výzkum, formulace a testování hypotéz, statistické metody
užívané při testování hypotéz.
- Vývoj kvalitativního výzkumu, školy a teorie (fenomenologie, Chicagská škola, Frankfurtská škola, konstruktivismus aj.).
- Základní přístupy kvalitativního výzkumu (případová studie, etnografický výzkum, zakotvená teorie,
fenomenologické zkoumání, biografický výzkum, zkoumání dokumentů, historický výzkum, akční výzkum).
- Designy kvalitativního a kvantitativního výzkumu.
- Pedagogické pozorování (druhy, vlastnosti, techniky standardizovaného pozorování, zúčastněné, nezúčastněné
aj.)
- Dotazník v pedagogickém výzkumu (konstrukce dotazníku, vlastnosti dobrého dotazníku, dotazníkové šetření
aj.)
- Rozhovor v pedagogickém výzkumu (strukturovaný, nestrukturovaný, polostrukturovaný, skupinový, narativní aj.
- Didaktické testy (konstrukce didaktického testu, testové úlohy, vlastnosti didaktického testu, standardizace)
- Sociometrie v pedagogickém výzkumu (sociometrický test, sociometrická matice, sociogramy, indexy)
- Výzkumná zpráva.

Literatura základní:
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. (Eds.). (2005). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage.
Glaser, B. G. (1992). Basics of grounded theory analysis. Mill Valley, CA: Sociology Press.
Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál.
Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod zpracování dat. 4. vyd. Praha: Portál.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie.
Boskovice: Albert.
Škaloudová, A. (1998). Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods. London: Sage.

Literatura doporučená:
Anděl, J. (1993). Statistické metody. Praha: Matfyzpress.
Byčkovský, P. (1982). Základy měření výsledků výuky. Tvorba didaktického testu. Praha: ČVUT.
Gavora, P. (1996). Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido.
Chráska, M., & Janák, V. (1990). Statistika pro pedagogy. Olomouc: Pedagogická fakulta UP.
Chráska, M. (1999). Didaktické testy. Brno: Paido.
Chráska, M. (2005). Hypotézy a jejich ověřování v klasických pedagogických výzkumech. Olomouc: Votobia,
Pedagogická fakulta UP.
Kučera, M. (1992). Školní etnografie: přehled problematiky. Praha: Pedagogická fakulta UK.
Maňák, J., & Švec, V. (2004). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: MU.
Nezvalová, D. (2003). Akční výzkum ve škole. Pedagogika, 53 (3). 300-308.
Silverman, D. (2003). Interpreting Qualitative Data. Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. 2nd Edition.
London: SAGE.
Silverman, D. (2000). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London: SAGE.
Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie.
Boskovice: Albert.
Stöckelová, T., Y., & Abu Ghosh (Eds.). (2013). Etnografie: Improvizace v teorii a terénní praxi. Praha: SLON.
Švec, Š. (2009). Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním
výzkumu. Brno: Paido.
Zounek, J., & Šimáně, M. (2014). Úvod do studia dějin pedagogiky a školství: Kapitoly z metodologie
historickopedagogického výzkumu. Brno: Masarykova univerzita.


 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html