SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of pedagogical research I - APD519017
Title: Metodologie pedagogiky I
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2021 to 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, C [HT]
Capacity: 65 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)
Cíl předmětu:
Studenti si osvojí základní metody výzkumu v pedagogice a budou schopni samostatně připravit návrh výzkumného
projektu.

Anotace studijního předmětu:
- Výzkum ve společenských vědách. Principy vědeckého poznání. Metodologické problémy pedagogického
výzkumu.
- Hlavní znaky kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Smíšený výzkum.
- Projekt kvantitativního výzkumu a jeho hlavní fáze. Formulace hypotéz. Kritéria kvality kvantitativního
výzkumu.
- Projekt kvalitativního výzkumu. Kritéria kvality kvalitativního výzkumu.
- Etické otázky pedagogického výzkumu.
- Metody sběru dat v pedagogickém výzkumu
- Zpracování, vyhodnocení a interpretace dat v pedagogickém výzkumu.

Požadavky:
Písemný test zjišťující orientaci v uvedených tématech.

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.

Literatura základní:
Borg, W.R., & Gall, M.D. (1989). Educational research. London, Longman.
Bryman, A. (1988). Quality and quantity in social research. London: Routledge.
Bryman, A. (2001). Social research methods. Oxford: Oxford University Press.
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido,
Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Pelikán, J. (2006). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
Průcha, J. (1995). Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

Literatura doporučená:
Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod zpracování dat. 4. vyd. Praha: Portál.
Chráska, M. (1999). Didaktické testy. Brno: Paido.
Chráska, M. (1998). Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Pedagogická fakulta UP.
Maňák, J. et al. (1994). Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: MU.
Skutil, M. et al. (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
Škaloudová, A. (1998). Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html