SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory of Man II. - APD519016
Title: Teorie člověka II
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2019
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Teacher(s): doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (02.02.2021)
link pro připojení k výuce LS 2020 - 2021: Teorie člověka II st 14.10 ‒ 15.45 139/C Doc.Koťa
APD519016
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad91c9c0d44244d289c1ca2233c2628bc%40thread.tacv2/Teorie%2520%25C4%258Dlov%25C4%259Bka%2520II?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917


Letní semestr navazující na Teorie člověka I. podává přehled o základních teoriích pojetí<br>
člověka a lidské osobnosti ve filosofii a vědách o člověku v období novověku a moderny<br>
(s důrazem na 20. století). S tím souvisejí otázky vztahu člověka k sobě samému, k druhým<br>
a ke společnosti, člověka a světa, člověka a světového názoru, člověka a dějin, člověka ve<br>
vztahu k umění, k poznání a jednání, člověka ve vztahu k bytí, filosofii, teologii a vědě.<br>
Pozornost je věnována založení filosofické antropologie. Vzhledem k orientaci<br>
přednášejícího je předmět završen úvodem do fenomenologického pojetí člověka. Zvláštní<br>
pozornost je věnována tematizaci přirozeného světa, teorii hry a hermeneutické<br>
problematice

The summer semester following the Theory of Man I. gives an overview of the basic theories of conception of man and human personality in philosophy and human sciences in the period of modern times and modernism (with an emphasis on the 20th century). Related to this are questions of the relationship of man to himself, to others and to society, man and the world, man and world opinion, man and history, man in relation to art, to knowledge and action, man in relation to being, philosophy, theology and science. Attention is paid to the foundation of philosophical anthropology. Given the orientation of the lecturer, the course is completed with an introduction to the phenomenological concept of man. Special attention is paid to the themes of the natural world, game theory and hermeneutic issues.

Studijní literatura<br>
Doporučené přehledové publikace:<br>
Buber, M. (1997) Problém člověka. Praha: Kalich.<br>
Cassirer, Ernst (1977). Esej o člověku. Bratislava: Pravda.<br>
Cassirer, Ernst (1996) Filosofie symbolických forem I.: Jazyk. Praha: Oikoymenh.<br>
Cassirer, Ernst (1996) Filosofie symbolických forem II.: Mytické myšlení. Praha:<br>
Oikoymenh.<br>
Coreth, E. (1994) Co je člověk? Základy filozofické antropologie. Praha: Zvon.<br>
Člověk v moderních vědách. (1992) Praha: FÚ ČSAV.<br>
Fink, E. (1992) Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta.<br>
Fink, E. (1993) Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel.<br>
Gadamer, Hans-Georg (1999) Člověk a řeč. Praha: Oikoymenh.<br>
Gadamer, Hans-Georg (2010), Pravda a metoda I. Nárys filosofické hermeneutiky. Praha:<br>
Triáda.<br>
24<br>
Gadamer, Hans-Georg (2011), Pravda a metoda II. Praha: Triáda.<br>
Gehlen, Arnold (1972). Duch ve světě techniky. Praha: Svoboda.<br>
Heidegger, M. (2008) Bytí a čas. Praha: Oikoymenh.<br>
Janke, W. (1995) Filosofie existence. Praha: Mladá fronta.<br>
Letz, J. (1994) Filozofická antropológia: Príspevik ku kreačno-evolučnému porozumeniu<br>
človeka. Bratislava: Edicía Filozofickej sekcie ÚSKI a SKA.<br>
Koťa, J. (2006) Svět a horizont našeho života. In: Poněšický, J. Člověk a jeho postavení<br>
ve světě. Filosofické otázky – psychologické odpovědi. Praha: Triton,<br>
Koťa, J. (2009) Na cestě od Huizingova pojetí homo ludens k Finkově fenomenologii hry<br>
(tři klasické ludologické analýzy a jejich pojetí významu hrových aktivit). In Koťa, J.<br>
(Edit) Dobro, zlo a řeč v psychoterapii. Praha: Triton.<br>
Michálek, Jiří. (1996). Topologie výchovy. Místo výchovy v životě člověka. Praha:<br>
Oikoymenh.<br>
Mlynář, Jakub; Paulíček, Miroslav; Šubrt, Jiří. (2017) Člověk v perspektivě společenských<br>
věd. Praha: Karolinum.<br>
Pelcová, N. (2001) Vzorce lidství: Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV.<br>
Pešková, J.; Schücková, L. (1992) Já člověk... Jak dělat vědu o člověku dnes a zítra.<br>
Praha: SPN.<br>
Seilerová, B. (1995) Človek ve filozofickej antropológii. Bratislava: Iris.<br>
Scheler, M. (1968) Místo člověka v kosmu. Praha: Academia.<br>
Singule, F. (1966) Pedagogické směry XX. století v kapitalistických zemích. Praha: SPN.<br>
Singule, F. (1992) Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha:<br>
SPN.<br>
Sokol, J. (2002) Filosofická antropologie. Praha: Portál.<br>
Stark, S. (2000) Problematika člověka v současné filosofii. Plzeň: ZČU v Plzni.<br>
Na webových stránkách katedry studující má k dispozici seznam cca 200 titulů na výběr.<br>
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html