SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Philosophy of Education I - APD519005
Title: Filosofie výchovy I
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2021 to 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Jaroslav Koťa
doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)
Předmět je určen pouze oborovým studentům KPED

Cílem předmětu je představit filosofii jako specifickou metodu k promýšlení výchovněvzdělávací<br>
problematiky. Předmět je koncipován historicko-systematicky, přednášky jsou<br>
doprovázeny diskusemi základních textů z oblasti filosofie výchovy. Zaměření předmětu<br>
(1) sleduje u vybraných myslitelů otázku výchovných ideálů a (2) ideové předpoklady<br>
výchovně vzdělávacích systémů v dějinách pedagogického myšlení. Studenti by po jeho<br>
absolvování měli být schopni orientovat se ve filosofických teoriích výchovy a porozumět<br>
významu filosofické reflexe pro pedagogickou teorii i praxi.<br>

The aim of the course is to introduce philosophy as a specific method for thinking about educational
problems. The course is designed historically-systematically, lectures are accompanied by discussions of basic texts in the field of philosophy of education. Subject orientation (1) pursues the question of educational ideals among selected thinkers and (2) ideological assumptions educational systems in the history of pedagogical thinking. Students would post his they should be able to understand and understand philosophical theories of education the importance of philosophical reflection for pedagogical theory and practice.
Osnova:<br>
1. Sókratovsko-platónský projekt dialogické výuky; koncept péče o duši a jeho<br>
tradice v dějinách pedagogiky<br>
2. Novověká skepse a humanistická koncepce člověka (M. Montaigne aj.)<br>
3. Pedagogický optimismus – filosofie a výchova u J. Locka<br>
4. Blaise Pascal – antinomie rozumu, inspirace pro následující generace.<br>
5. J.-J. Rousseau – východiska k pedagogického reformismu<br>
6. Bildungstheorie a neohumanistická filosofie výchovy<br>
7. Význam humanitních studií a jejich koncepce v myšlení W. von Humboldta<br>
8. Nietzschova „filosofie kultury“ a její specifická pedagogika<br>
9. Personalismus a existencialistická pedagogika<br>
10. Rekonstrukce ve filosofii, pragmatická pedagogika J. Deweyho a jeho<br>
následovníků<br>
11. Krize výchovy – problematika vztahu mezi výchovou a kulturou u H. Arendt a<br>
T. Adorna

Outline: <br>
1. Socrates-Platonic project of dialogue teaching; Concept of soul care and its tradition in the history of pedagogy
2. Modern skepticism and humanistic conception of man (M. Montaigne et al.)
3. Educational Optimism - Philosophy and Education by J. Locke
4. Blaise Pascal - antinomy of reason, inspiration for future generations
5. J.-J. Rousseau - Basis for Educational Reformism
6. Bildungstheorie and non-humanistic philosophy of education
7. The importance of humanities and their conception in the thinking of W. von Humboldt
8. Nietzsche's "philosophy of culture" and its specific pedagogy
9. Personalism and existentialist pedagogy
10. Reconstruction in philosophy, pragmatic pedagogy of J. Dewey and his followers
11. Crisis of education - problems of relationship between education and culture by H. Arendt and T. Adorno

Studijní literatura
Základní literatura
Curren, R. (ed.) (2007). Philosophy of Education. Malden: Blackwell.<br>
Murphy, M. (2005). The History and Philosophy of Education: Voices of Educational<br>
Pioneers. Pearson.<br>
Reboul, O. (2016). La philosophie de l’éducation. Paris: PUF.<br>
Doporučená literatura<br>
Adorno, T. (2010). Schéma masové kultury. Praha: OIKOYMENH.<br>
Arendt, H. (1994). Krize kultury. Praha: MF.<br>
Dewey, J. (1932). Demokracie a výchova. Praha: J. Laichter.<br>
Dewey, J. (1997). Experience and Education. New York: The Free Press.<br>
Dewey, J. (1929). Rekonstrukce ve filosofii. Praha: Sfinx.<br>
Gadamer, H.-G. (2010). Pravda a metoda. I. a II. díl. Praha: Triáda.<br>
Gutek, G. L. (2008). New Perspectives on Philosophy and Education. Columbus:<br>
Pearson.<br>
Hager, F.-P. (1994). Platón a platonismus v dějinách výchovy. Praha: Karlova univerzita.<br>
Herbart, J. F. Obecná pedagogika vyvozená z cíle výchovy. In Kyrášek (1977). J. J. F.<br>
Herbart a jeho pedagogika. Praha: SPN.<br>
Jaeger, W. Paideia. (1934-47). Die Formung des griechischen Menschen. Berlin (angl.<br>
překlad Paideia: The Ideals of Greek Culture. 3 Vols. OUP 1986 .; franc. překlad Paideia:<br>
la formation de l’homme grec. Paris: Gallimard 2007).<br>
Locke, J. (1984). O výchově. Praha: Svoboda.<br>
Marcel, G. (1971). K filosofii naděje. Praha: Vyšehrad.<br>
Montaigne, M. (2001-02). Essais I-III. Paris: Folio Essais.<br>
Nietzsche, F. (2010). Lidské, příliš lidské I, II. Praha: OIKOYMENH.<br>
Nietzsche, F. (2005). Nečasové úvahy. Praha: OIKOYMENH.<br>
Ortega y Gasset, J. (1993). Vzpoura davů. Praha: NV.<br>
Pascal, B. (2001). Pensées. Paris: Le livre de poche.<br>
Platón. (2003). Spisy I-V. Praha: OIKOYMENH.<br>
Rousseau, J.-J. (1926). Emil, čili o vychování. Olomouc: nakl. A. Promberg.<br>
Soëtard, M. (2012). Méthode et philosophie. La descendance éducative de l’Émile. Paris:<br>
L’Harmattan.<br>
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html