SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Selected Chapters from the History of Education II - APD519003
Title: Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky II
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. doc. PhDr. et PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D. et Ph.D.
Teacher(s): prof. doc. PhDr. et PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D. et Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)

1. Škola a národ – úloha institucionálního vzdělávání v kontextu národního<br>
sebeuvědomování Čechů a Němců v druhé polovině 19. století v českých zemích<br>
monarchie. Vznik Německého školského spolku a Ústřední matice školské.<br>
Národní „boj“ o školu. Postavení jazyků ve vzdělávání v českých zemích<br>
monarchie. „Národnostní“ otázka a vzdělávání v ČSR – menšinový zákon, vývoj<br>
českého a německého školství v ČSR. Občanský a etnický koncept národa a jeho<br>
vliv na pedagogické uvažování.<br>
2. Vývoj pedagogického myšlení v ČSR – česká a německá pedagogika: O.<br>
Kádner, O. Chlup, J. Uher, J. Hendrich, V.Příhoda, C. Stejskal, S. Velínský, W.<br>
Toischer, E. Otto, W. Weigel, R. Lochner.<br>
3. Vývoj „národního školství“ v ČSR a snaha o školskou reformu. První desetiletí<br>
školských reforem – koncepce, osobnosti, příklady: česká a německá diskuse.<br>
Druhé desetiletí reforem – role MŠMT, učitelských spolků.<br>
4. Reformní koncept jednotné vnitřně diferencované a společenské školy – tzv.<br>
příhodovská reforma. Příklad pražského pokusného školství (měšťanské školy<br>
Praha Nusle, Michle). Atheneum jako středoškolský reformně školský ústav –<br>
koncept, program, realizace. Příklad zlínského reformního školství v kontextu<br>
firemního města Zlína.<br>
5. Vývoj středního školství v ČSR a snaha o reformu střední školy v ČSR – české a<br>
německé příklady. Snahy o reformu vzdělávání „národních“ škol.<br>
Profesionalizace učitelstva v meziválečné ČSR.<br>
6. Vývoj školství v protektorátu Čechy a Morava. Výchova v totalitární<br>
společnosti. Perzekuce židovského obyvatelstva v školské oblasti. Výchova a její<br>
možnosti za zdmi ghetta – Terezín a výchova<br>
Vývoj socialistického školství po roce 1948. Výchova socialistického člověka – cíle,<br>
prostředky, formy. Pedagogická věda v poutech marxisticko-leninské ideologie. Vývoj<br>
pedagogiky v době komunistické totality. Vzdělávání učitelů po roce 1945.<br>
Studijní literatura:<br>
CIGÁNEK, Radim. Politický zápas o jednotnou státní školu 1945-1949. Praha:<br>
Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1611-7.<br>
FRANC, Martin a KNAPÍK, Jiří. Volný čas v českých zemích 1957-1967. Praha:<br>
Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2229-5.<br>
KNAPÍK, Jiří. V zajetí moci: kulturní politika, její systém a aktéři 1948-1956. Praha:<br>
Libri, 2006. ISBN 80-7277-316-X.<br>
KASPER, Tomáš. Teorie výchovy v české meziválečné pedagogické diskusi. In<br>
JEDLIČKA, Richard. (eds.) Teorie výchovy- tradice, současnost, perspektivy. Praha:<br>
Karolinum, 2014, s. 35-48. ISBN 978-80-246-2412-9.<br>
KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana; PÁNKOVÁ, Markéta. „Národní“ školství<br>
v první Československé republice. Praha: Academia, 2018, v tisku.<br>
KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana, PÁNKOVÁ, Markéta. Ed. Meziválečná školská<br>
reforma v Československu. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2496-1.<br>
KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana. National, state and civic education in the Czech<br>
lands of the Austro-Hungarian Empire, and, after 1918, in Czechoslovakia. In History of<br>
Education and Childrens Literature. vol 10, no. 1, 2015, s. 251-278.<br>
KASPER, Tomáš. Německý pedagogický seminář v Praze v letech 1876-1945. In<br>
Pedagogika. vol. 53, no. 4, 2003, s. 375-395.<br>
KASPER, Tomáš. Die deutsche und tschechische Pädagogik in Prag. In HÖHNE, Steffen,<br>
UDOLPH, Ludwig. Eds. Deutsche-Tschechen-Böhmen. Kulturelle<br>
IntegrationundDesintegrationim 20. Jahrhundert. Köln-Weimar-Wien: Böhlau, 2010, s.<br>
231-243.<br>
KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. Německé mládežnické hnutí a spolky mládeže v<br>
ČSR v letech 1918-1933. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2624-8.<br>
KASPEROVÁ, Dana Československá obec učitelská. Praha: Academia, 2018, v tisku.<br>
KASPEROVÁ, Dana. Výchova průmyslového člověka a firma Baťa v meziválečném<br>
Zlíně. Liberec: Technická univerzita, 2014. ISBN 978-80-7494-176-4.<br>
KASPEROVÁ, Dana. Výchova a vzdělávání židovských dětí v protektorátu a v ghettu<br>
Terezín. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2010. ISBN 978-80-7308-327-4.<br>
RÝDL, Karel; NEJEDLÁ, Dana. Ed. Stanislav Velinský a Václav Příhoda a empirické<br>
myšlení v pedagogice. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-<br>
7290-062-5.<br>
VÁŇOVÁ, Růžena. Československé školství ve 30. letech: (příhodovská reforma). Praha:<br>
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995.<br>
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html