SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Selected Chapters from the History of Education I - APD519002
Title: Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky I
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, C [HT]
Capacity: 65 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. doc. PhDr. et PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D. et Ph.D.
Teacher(s): prof. doc. PhDr. et PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D. et Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)











1. Elementární vzdělanost, praktické poučení; zbožnost a mravnost jako cíle<br>
lidového vzdělávání: vývoj „lidového“ vzdělávání v první polovině 19. století<br>
v českých zemích monarchie.<br>
2. Učitel a jeho „osvícensko-národní úkol“ počátky systematického vzdělávání<br>
učitelů lidového školství na konci 18. století a jeho vývoj v 19. století.<br>
3. Pedagogika na pražské univerzitě do roku 1882 rozvoj pedagogiky jako vědy do<br>
roku 1882: povinné čtení (V.E.Milde) a „svobodný“ rozvoj vědy, herbartismus<br>
v českých zemích.<br>
4. „Lidové a vyšší“: otázka vzdělanosti v 19. století, Exner-Bonitzova reforma<br>
středního školství. Rozvoj všeobecného a odborného středního školství<br>
v českých zemích monarchie v 19. století. „Krize“ klasického gymnázia na konci<br>
19. století, Hasnerův školský zákon v kontextu liberální éry.<br>
5. Pedagogická věda a její úloha ve formování moderní občanské společnosti po<br>
roce 1882: česká a německá (O.WiIlmann) pedagogická diskuse. Herbartismus,<br>
vliv učení Ch. Darwina na pedagogické myšlení, počátky českého pozitivismu v<br>
pedagogice: G. A. Lindner, J. Durdík, P. Durdík.<br>
6. Pozitivismus a české pedagogické myšlení – pozdní dílo G.A.Lindnera, význam<br>
J. Úlehly, F. Drtina, F. Čáda, B. Foustka, T.G. Masaryk, O. Kádner.<br>
Pedopsychologický výzkum v českých zemích monarchie v kontextu<br>
mezinárodního vývoje experimentální pedagogiky (E. Meumann, W. Wundt, S.<br>
Hall aj.)<br>
Vybrané osobnosti a směry konce 19. Století a meziválečného pedagogického myšlení ve<br>
světě: J. Dewey a pedagogický pragmatismus; koncept pracovní školy a jeho vliv na<br>
pedagogiku 20. století: G. Kerschensteiner; C. Freinet, A. Feriere; škola A. S. Neilla a<br>
její vliv na koncept tzv. venkovských výchovných ústavů-H. Lietz, G. Wyneken, K.<br>
Metzner; „zdravá škola“ a její modely – psychologizace a biologizace výchovy: O.<br>
Decroly, E. Claparede, M. Montessori, J. Piaget, psychoanalytická pedagogika;<br>
individualizační pokusy ve školství – daltonský plán, winnetská soustava, P. Petersen a<br>
jenský plán; celostní výchova a koncept R. Steinera.<br>
<br>
BASEDOW, Johann Bernhard a ŠTVERÁK, Vladimír. Johann Bernhard Basedow a jeho<br>
filantropinum. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980.<br>
BURKE, Peter. Společnost a vědění. Od Gutenberga k Diderotovi. Praha: Karolinum,<br>
2007. ISBN 978-80-246-1319-2.<br>
BURKE, Peter. Lidová kultura v raně novověké Evropě. Praha: Argo, 2005. ISBN 80-<br>
7203-638-6.<br>
CACH, Josef. Gustav Adolf Lindner: život a dílo zakladatele pedagogiky na filozofické<br>
fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1990. ISBN 80-7066-345-6.<br>
CACH, Josef a kol. Výchova a vzdělání v českých dějinách. III. díl, 2. část, (1848-1914):<br>
podobizny a jejich problémy. Praha: Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-461-4.<br>
CACH, Josef. František Čáda a mezioborové vztahy i experimenty: filozof, psycholog,<br>
pedopsycholog, pedopatolog, péče o děti a mládež. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-<br>
246-0026-9.<br>
DVOŘÁK, Karel J. a CACH, Josef. G.A. Lindner a jeho odkaz dnešku. Praha: Státní<br>
pedagogické nakladatelství, 1970.<br>
DEWEY, John a SINGULE, František, ed. Americká pragmatická pedagogika. Praha:<br>
Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-20715-4.<br>
FELBIGER, Johann Ignaz et al. Felbiger a Kindermann: reformátoři lidového školství.<br>
Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.<br>
KÁDNER, Otakar a CACH, Josef, ed. Pedagogika, školství a jejich dějiny. Praha: Státní<br>
pedagogické nakladatelství, 1981.<br>
KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN<br>
978-80-247-2429-4.<br>
KASPER, Tomáš a kol. Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě: profesionalizace<br>
učitelského vzdělávání: historické a systematické aspekty. Praha: Academia, 2015. ISBN<br>
978-80-200-2473-2.<br>
KOPÁČ, Josef. Dějiny české školy a pedagogiky v letech 1867-1914. Brno: Universita J.<br>
E. Purkyně, 1968.<br>
KREJČÍ, František. Positivism a výchova. Praha: Dědictví Komenského, 1906.<br>
LINDNER, Gustav, Adolf. Paedagogika na základě nauky o vývoji přirozeném,<br>
kulturním a mravním. Roudnice nad Labem: A. Mareš, 1911.<br>
SINGULE, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti.<br>
Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.<br>
TRETERA, Ivo. J. F. Herbart a jeho stoupenci na pražské univerzitě. Praha: Mezinárodní<br>
organizace novinářů, 1989.<br>
SINGULE, František a RÝDL, Karel. Pedagogické proudy první poloviny dvacátého<br>
století: určeno pro posl. fak. filozof. Praha: SPN, 1988.<br>
SINGULE, František. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha:<br>
SPN, 1966.<br>
SPENCER, Herbert. Vychování rozumové, mravné a tělesné. Překlad Josef Úlehla. V<br>
Praze: Rohlíček & Sievers, 1879.<br>
VESELÁ, Zdenka. Vývoj české školy a učitelského vzdělání. Brno: Masarykova<br>
univerzita, 1992. ISBN 80-210-0458-4.<br>
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html