SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Philosophy of Education I. - APD516043
Title: Filosofie výchovy I.
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2019
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Jaroslav Koťa
doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: STROM3BF (30.09.2020)
Cílem předmětu je představit filosofii jako specifickou metodu k promýšlení výchovně-vzdělávací problematiky. <br>
Předmět je koncipován historicko-systematicky, přednášky jsou doprovázeny diskusemi základních textů z oblasti <br>
filosofie výchovy. Zaměření předmětu (1) sleduje u vybraných myslitelů otázku výchovných ideálů a (2) ideové <br>
předpoklady výchovně vzdělávacích systémů v dějinách pedagogického myšlení. Studenti by po jeho absolvování <br>
měli být schopni orientovat se ve filosofických teoriích výchovy a porozumět významu filosofické reflexe pro <br>
pedagogickou teorii i praxi.<br>
Osnova:<br>
1. Sókratovsko-platónský projekt dialogické výuky; koncept péče o duši a jeho tradice v dějinách <br>
pedagogiky<br>
2. Novověká skepse a humanistická koncepce člověka (M. Montaigne aj.)<br>
3. Pedagogický optimismus – filosofie a výchova u J. Locka<br>
4. Blaise Pascal – antinomie rozumu, inspirace pro následující generace.<br>
5. J.-J. Rousseau – jeho filosofie jako východisko k pedagogického reformismu <br>
6. Bildungstheorie a neohumanistická filosofie výchovy<br>
7. Nietzschova filosofie kultury a její specifická pedagogika<br>
8. Kierkegaardova filosofie subjektivity a její vychovatelský smysl<br>
9. Rekonstrukce ve filosofii, pragmatická pedagogika J. Deweyho a jeho následovníků<br>
10. Personalismus a existencialistická pedagogika<br>
11. Pozitivistická iniciativa a reakce hermeneutické pedagogiky<br>
<br>

Zápočet student obdrží za referát po domluvě s vyučujícím.

Od 1. 10. 2020 do odvolání probíhá výuka predmětu distančně

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a1a660b60681645b0ab8ca873f7cff906%40thread.tacv2/Filozofie%2520v%25C3%25BDchovy?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html