SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Current Issues of Education - APD510027
Title: Úvod k aktuálním otázkám výchovy
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2015
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
Is interchangeable with: APEV10002
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D. (11.11.2019)
Cíl předmětu:Cílem předmětu je uvést studenty do interdisciplinárního uvažování o výchově a pedagogice, naučit je klást otázky po podstatě výchovného setkání a promýšlet aktuální témata výchovného procesu.

Objective of the course - aims of the course unit: The aim of the course is to introduce students to interdisciplinary thinking about education and pedagogy
is to ask questions about the essence of the educational meeting and to reflect the current topics of the educational process.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D. (11.11.2019)

Požadavky: Písemný záznam besedy s více než 2 účastníky  nad aktuálním problémem výchovy

Requirements: Written record of the discussion with more than 2 participants on the current problem of education

* Literatura povinná:
MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, 1995.
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995.
PELIKÁN. J.:Pomáhat být. Praha : Karolinum.Acta universitatis, 2002
PELIKÁN,J.Hledání těžiště výchovy. Praha : Karolinum, 2007
ROGERS, C.R. Způsob bytí. Praha : Portál, Edice Spektrum, 1998
* Literatura doporučená:
PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha : SPN, 1991.
NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995.
MICHÁLEK, J. Topologie výchovy. Praha : OIKOYMENH, 1996.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : SLON, 1994.
ARENDTOVÁ, H. Krize kultury. Praha : Mladá fronta, 1994.
FROMM, E. Anatomie lidské destruktivity. Praha : LN, 1997.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997.
VÝROST, J ; SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie / Sociálna psychológia. Praha : ISV, 1997.
GOULD, S. J. Jak neměřit člověka. Praha : NLN, 1998.
WINNICOTT, D. W. Lidská přirozenost. Praha : Psychoanalytické nakladatelství, 1998.
PELCOVÁ, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha : Karolinum, 2000.

Registration requirements - Czech
Last update: PhDr. Petr Volf (03.10.2014)

Předmět pro ak rok 2014-15 vypisován pouze u kombinovaného studia.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html