SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Andragogy - APD510020
Title: Andragogika
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2015
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, C [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Petr Volf (27.03.2014)
Předmět má seznámit studenty s vývojem andragogického myšlení, s andragogickými pojmy a s odbornou
terminologií; dále s historickými a sociálními souvislostmi a společenským významem vzdělávání dospělých.
Cílem kurzu je aktivní použití andragogického analytického aparátu k systematickému pohledu na problematiku
vzdělávání dospělých a rozvinutí schopnosti samostatně využívat odbornou literaturu.
Předmět seznamuje s povahou a vývojem andragogického myšlení, andragogickými pojmy a dále s historickými
a sociálními souvislostmi i společenským významem vzdělávání dospělých. Nabízí rovněž možnost poznat
vybraná dílčí témata andragogiky, která korespondují se studijním oborem psychologie. Zvláštní pozornost je
věnována specifikům dospělých jako účastníků vzdělávání a v souvislosti s tím i specifikům výuky dospělých, tedy
základním pojmům, kategoriím a konceptům didaktiky dospělých. Dalším cílem kurzu je rozvinout dovednost
používat andragogický analytický aparát k systematickému pohledu na problematiku vzdělávání dospělých.
Sledována je rovněž podpora schopnosti samostatně využívat odbornou literaturu na interdisciplinárním základě.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Petr Volf (27.03.2014)

Podmínkou udělení zápočtu je 100% účast na realizovaných seminářích a aktivní zapojení do výukového procesu. Alternativou je vypracování seminární práce na téma předem domluvené s vyučujícími.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Petr Volf (27.03.2014)

Literatura základní:

BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vydání. Praha: Grada, 2008, ISBN 978-80-247-2580-2.

DV MONITOR. [online] Dostupné z www: http://www.dvmonitor.cz/

EUROSTAT. Life-long learning. 2013a. [online] Dostupné z www:

MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Vydání neuvedeno. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.

MUŽÍK. Jaroslav. Androdidaktika. 2. přepracované vydání. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9.

KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. 1. vydání. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1.

RABUŠICOVÁ, M ilada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4779-2.

PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje: výkladový slovník. 1. vydání. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0950-7.

RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2002. ISBN 80-210-2858-0.

ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. 1. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.

ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. 1. vydání. Praha: Česká zemědělská univerzita, 2009. ISBN 978-80-213-2001-7.

Vzdělávání dospělých v České republice. Výstupy z šetření Adult Education Survey 2011. Praha: Český statistický úřad, 2013. ISBN 978-80-250-2354-9.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Petr Volf (27.03.2014)
Přehled témat
1. Celoživotní učení - vývoj konceptu vzdělávací politiky

2. Andragogika v rámci společenských věd

3. Vybrané teoretické koncepty vzdělávání dospělých

4. Aktuální situace vzdělávání dospělých v České republice

5. Socio-kulturní vzdělávání dospělých

6. Vzdělávání a učení (se) ve třetím věku

7. Dospělí a starší dospělí jako účastníci vzdělávacích aktivit

8. Motivace a bariéry dospělých ve vztahu k formálnímu i neformálnímu vzdělávání

9. Vzdělavatel dospělých a jeho kompetence

10. Cíle a obsah vzdělávání dospělých

11. Metody vzdělávání dospělých zaměřené na předávání informací

12. Metody vzdělávání dospělých zaměřené na facilitaci učení

13. Hodnocení a evaluace ve vzdělávání dospělých

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html