SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychology of Learning - APD510017
Title: Psychologie učení
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2010
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 8
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: winter:unlimited / unlimited (unknown)
summer:unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Hana Krykorková, CSc.
Teacher(s): PhDr. Hana Krykorková, CSc.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Petr Volf (13.04.2010)
Předmět se zaměřuje na následující tematické okruhy:?
-analýza základních pojmů psychologie učení?
-nová východiska a přístupy relevantní pro školní učení:?
-kognitivní psychologie?
-vztah kognitivního, osobnostního a sociálního?
-pojmy reflexe, sebereflexe ?
-regulace, autoregulace ?
-metakognice?
-kognitivní socializace?
-vybrané systémy stimulace učení a poznání a jejich psychologická interpretaci (počítač a internet, Lipmannova filosofie pro
děti, Feuersteinovo instrumentální obohacování?.). ?
-psychologická interpretace nedostatků a handicapů v učebním a poznávacím procesu, které vznikly v důsledku
nejrůznějších podmínek a okolností, a které způsobují závažné problémy v kognitivním a osobnostním rozvoji dítěte.?
-možnosti psychodidaktické aplikace nových přístupů pro konkrétní podmínky vyučovacího procesu ?
-teoretické zpracování vybraných témat, která jsou považována jako nezbytná pro psychologickou připravenost učitele.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Petr Volf (13.04.2010)
Literatura základní:
Krykorková, H. a kol. Metakognice a autoregulace. Praha : FF UK, 2008.

Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1997.

Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.

Gardner, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-279-3

Sternberg, R.J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5

Literatura doporučená:
Většina prací je uveřejněna na www.metakognice.cz .

Rozvoj metakognice - cesta k hodnotnějšímu poznání (Krykorková, Chvál - Pedagogika 2/2001)

Motivační předpoklady rozvoje metakognitivních dispozic (Krykorková, Chvál - Pedagogika 1/2003) [zatím ke stažení ve formátu RTF]

  • Reflektivita impulsivita u dětí a možnost metakogntivního nácviku (Krykorková - Sborník katedry pedagogiky "Tradice a perspektivy pedagogických věd", Praha 2003) [též dostupné ke stažení ve formátu RTF ]

Psychodiadaktická aplikace metakognitivní teorie (Krykorková - Sborník konference "Historie a perspektivy didaktického myšlení", Praha 2004) [též dostupné ke stažení ve formátu RTF ]

Dvě kognitivní úrovně a možnost rozvoje učební kompetence (Krykorková, Praha 2008)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html