SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory of Education - APD300018
Title: Teorie výchovy
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2018
Semester: winter
Points: 2
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:3/0, --- [HT]
summer s.:3/0, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course is intended for doctoral students only
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
Guarantor: doc. PhDr. Jiří Pelikán, CSc.
Comes under: PVP Individuální studijní povinnosti
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Markéta Dvořáková, Ph.D. (02.03.2004)
Osobnost a její výchova. Genetická a sociální podmíněnost formování osobnosti. Utváření osobnosti v prenatálním a ranném věku. Různé koncepce osobnosti a její výchovy. Proces utváření osobnosti. Důsledky pro výchovu. Situace jako pedagogický problém. Sociologické a psychologické aspekty výchovy. Prožitková, citová a kognitivní stránka výchovného procesu. Pedagogická interakce. Význam empatie pro pedagogickou komunikaci. Roviny pedagogického působení.Preferenční postoje učitele k žákům.Kauzální atribuce a autoatribuce. Pedagogická práce se sociální skupinou. Bipolární a substancionální model pedagogické interakce. Socializace a individualizace. Vliv sociální skupiny na utváření osobnosti jejích členů. Hledání optimálního modelu pedagogicky účinného působení na rozvoj osobnosti prostřednictvím sociální skupiny. IRIO skupiny (integrované, respektující individualitu osobnosti) jako nový model výchovné skupiny. Sebereflexe, sebepoznání, sebehodnocení a sebevýchova. Rozhodovací proces jako prostředek výchovy ke svobodě a zodpovědnosti. Výchova k utváření pozitivní životní pozice. Výchova k prosociálnímu jednání a chování. Provázející výchova.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html