SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Educational Psychology - APD300013
Title: Pedagogická psychologie
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2016
Semester: winter
Points: 6
E-Credits: 9
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:3/0, C [HT]
summer s.:3/0, Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: APD100014
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Kristýna Krejčová, Ph.D.
Interchangeability : APD100014, APD400005
Is interchangeable with: APD400005, APD100014
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. (21.09.2014)


Vytvořit základ pro porozumění pedagogicko-psychologické problematice s ohledem na současné směry v pedagogické psychologii.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. (21.09.2014)

Doporučená literatura základní:

Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007.

Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: Příručka pro učitele. Praha: Portál, 2010.

Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.

 

Doporučená literatura dle jednotlivých okruhů:

(1)

Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.

Štech, S. O pedagogické psychologii jako součásti věd o výchově In Pešková, J., Lipertová, P.(eds.): Hledání učitele. Škola a vzdělání v proměnách času. Praha: UK-PedF, 1996.

 

(2) a (3)

Havlík, R. a kol. Učitelské povolání z pohledu společenských věd. Praha: UK-PedF, 1998.

Helus, Z. Učitelství - rozporuplné povolání pod tlakem nových společenských nároků. Pedagogika, 2007, vol. 57, č. 4.

Hrabal, V. ml., Pavelková, I. Jaký jsem učitel? Praha: Portál, 2010

Krykorková, H., Váňová, R. a kol. Učitel v současné škole. Praha: Karolinum, 2010.

Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.

Štech, S. Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 1994, vol. 44, no. 4, s. 310-320.

Štech, S. (Ed.) Stát se učitelem. Praha: UK-PedF, 1995.

Vališová, A., Kasíková, H. a kol: Pedagogika pro učitele. 2. vydání. Praha: Grada, 2011.

Povolání: učitel. Pedagogika, 1994, vol. 44, no. 4. Monotématické číslo.

Psychoanalytické inspirace pro výchovu. Pedagogika, 1999, vol. 49, no. 4. Monotématické číslo.

 

(4)

Helus, Z. Pojetí žáka a perspektivy jeho osobnosti. Praha: SPN, 1982.

Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007.

Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.

Pelikán, J., Helus, Z. Preferenční postoje učitelů k žákům. Praha: NUOV, 1984.

Výrost, J., Slaměník, I. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008.

 

(5) a (6)

Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007.

Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004.

Holt, J. Jak se děti učí. Praha: Agentura Strom, 1995.

Kučera, M. a kol. Typy žáků. Praha: UK-PedF, 1995.

Kučera, M. a kol. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005.

Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.

 

(7), (8), (9)

Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007.

Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997.

Helus, Z., Pavelková, I. Vedení žáků ke vzdělávací autoregulaci a humanizace školy. Pedagogika, 1992, vol. 42, no. 2, s. 197-208.

Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997.

Krykorková, H., Chvál, M. Rozvoj metakognice - cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika, 2001, vol. 51, no. 2., s. 185-196.

Krykorková, H. a kol. Metakognice a autoregulace. Praha: FF UK, 2008.

Kulič, V. Psychologie řízeného učení. Praha: Academia, 1992.

Lojová, G., Vlčková, K. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011.

Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.

Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.

Mareš, J. Učení z obrazového materiálu. Pedagogika, 1995, vol. 45, no. 4, s. 318-327.

Mareš, J. Elektronické učení a individuální styly učení. Československá psychologie, 2004, vol. 48, no. 3, s. 247-262.

Sternberg, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.

Zounek, J. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: MU, 2009.

 

(10)

Hrabal, V., Man, F., Pavelková, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1989.   

Man, F., Mareš, J. Výkonová motivace a prožitek typu flow. Pedagogika, 2005, vol. 55, no. 2, s. 151-171.

Man F., Mareš J., Stuchlíková I. Paradoxní účinky učitelových motivačních postupů. Pedagogika, 2000, vol. 50, s. 224-235.

Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.

Pavelková, I. Perspektivní orientace jako činitel rozvoje osobnosti. Praha: Academia, 1990.

Pavelková, I. Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: UK, 2002. 

Pavelková, I. Nuda ve škole In Krykorková, H., Váňová, R. a kol.: Učitel v současné škole.Praha: Karolinum, 2010.

Výrost, J., Slaměník, I. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008.

 

(11)

Číhalová, E., Mayer, I.: Klasifikace a slovní hodnocení. Praha: Agentura Strom, 1997.

Dvořáková, M. Hodnocení ve vyučování in Vališová, A., Kasíková, H. a kol: Pedagogika pro učitele. 2. vydání. Praha: Grada, 2011.

Kolář, Z., Šikulová, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005.

Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2008.

Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.

 

(12)

Gavora, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005.

Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995

Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005.

Šeďová, K., Švaříček, R., Šalamounová, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.

Vybíral, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005.

 

(13)

Čapek, R. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010.

Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007.

Grecmanová, H. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008.

Ježek, S. (Ed.) Psychosociální klima školy I. Brno: MSD, 2003.

Ježek, S. (Ed.) Psychosociální klima školy II. Brno: MSD, 2004.

Ježek, S. (Ed.) Psychosociální klima školy III. Brno: MSD, 2005.

Klusák, M. Vědět, jak zacházet s klimatem ve třídě. Pedagogika, 1994, vol. 44, no. 1, s. 61-67.

Mareš, J. Sociální klima školní třídy. Přehledová studie a manuál české verze dotazníku CES - Classroom Environment Scale. Praha: IPPP, 1998.

Mareš, J., Ježek, S. Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy. Pedagogická revue, 2006, vol. 58, no. 1, s. 30-45.

Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.

Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.

 

(14)

Bourdieu, P. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998.

De Singly, F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999.

Dopita, M. Pierre Bourdieu - o umění, výchově a společnosti: reflexe sociologie praxe Pierra Bourdieua v české sociologii. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007.

Katrňák, T. Odsouzeni k manuální práci. Praha: SLON, 2004.

Knausová, I. Ověření platnosti Bernsteinovy teorie jazykové socializace v českém prostředí. Pedagogická orientace, 2002, vol. 2, s. 99-107.

Knausová, I. Problémy jazykové socializace: Ověření platnosti Bernsteinovy

teorie jazykové socializace v českém prostředí. 1. vydání. Olomouc: Votobia, 2006.

Matějů, P., Straková, J., a kol. Nerovné šance na vzdělávání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006.

Matějů, P., Straková, J., Veselý, A. (Eds.) Nerovnosti ve vzdělávání: Od měření k řešení. Praha: SLON, 2010.

Prokop, J. Sociolog výchovy Pierre Bourdieu (1930-2002) a jeho teorie reprodukce. Pedagogická orientace, 2003, vol. 3, s. 96-107.

 

(15) a (16)

Havlík, R., Koťa, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002.

Možný, I. Sociologie rodiny. Praha: SLON, 1999.

Možný, I. Česká rodina pozdní modernity. Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika, 2004, vol. 54, no. 4, s. 309-325.

Rabušicová, M., Čiháček, V., Emmerová, K., Šeďová, K. Role rodičů ve vztahu ke škole - empirická zjištění. Pedagogika, 2003, vol. 53, no. 3, s. 309-319.

Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., Čiháček, V. Škola a (versus) rodina. Brno: MU, 2004.

Šeďová, K. Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia paedagogica, 2009, vol. 14, no. 1, s. 27-52.

Štech, S. Škola, nebo domácí vzdělávání? Teoretická komplikace jedné praktické otázky. Pedagogika, 2003, vol. 53, no. 4, s. 418-436.

Štech, S., Viktorová, I. Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In Kolláriková, Z., Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001, s. 57-94.

Vojtíšková, K. Interakce rodiny a školy pohledem matek. Pedagogika, 2010, vol. 60, no. 2, s. 115-116.

 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. (21.09.2014)

OSNOVA PŘEDMĚTU (OKRUHY KE ZKOUŠCE)

 

1.     Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět a metody pedagogické psychologie, vývoj oboru, vztah k jiným vědám.

2.     Učitelská profese - pohledy na učitelství "zvnějšku" a "zevnitř", příprava na učitelské povolání, charakteristiky učitelské profese, náročnost učitelské profese, učitel jako profesionál.

3.     Osobnost učitele, učitelovo pojetí výuky, vyučovací styl.

4.     Percepce žáka učitelem - učitelovy postoje a očekávání vůči žákům, výzkum percepce z hlediska "zkreslování", kauzální atribuce.

5.     Osobnost žáka a její struktura z pohledu školy - školní zdatnost, školní úspěšnost, žákovo pojetí školního neúspěchu.

6.     Dětské pojetí světa a žákovo pojetí učiva - teoretická východiska (J. Piaget, L. S. Vygotskij, J. Bruner, D. P. Ausubel, F. J. Dochy), proměny žákova pojetí učiva, diagnostické metody, ovlivňování žákova pojetí učiva.

7.     Učení ve školním kontextu: paměťní učení, senzomotorické učení, učení z textu, učení z obrazového materiálu, elektronické učení, kooperativní učení.

8.     Individuální zvláštnosti učení - kognitivní styl, učební styl (učební strategie, učební přístupy), ovlivňování (neovlivňování) stylů učení.

9.     Autoregulace učení - teoretické přístupy, metakognice a učení, vytváření metakognitivních dovedností ve vyučování.

10.  Motivace v pedagogických situacích - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, motivace žáků k učení, motivace a nuda, atribuční teorie a její aplikace ve školní praxi, ovlivňování učební motivace.

11.  Hodnocení ve škole - podstata, funkce, formy hodnocení, sebehodnocení.

12.  Komunikace ve škole.

13.  Klima školní třídy - vymezení pojmu, základní dimenze klimatu, výzkumy klimatu školní třídy. Kultura školy, klima školy.

14.  Sociokulturní background žáka, teorie sociokulturního handicapu (Kohn, B. Bernstein, P. Bourdieu).

15.  Rodinná a/versus školní socializace - výchovné styly v rodině, charakteristika modu socializace v rodině a ve škole, role rodiče a role učitele, osvojování role žáka.

16.  Vztahy mezi rodinou a školou - odlišnost pozic a vidění problémů, obtížnost komunikace a dialogu.

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html