SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Multicultural Education II. - APD190031
Title: Multikulturní výchova II
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023 to 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
Obsah:
Nabízí hlavní didaktické postupy pro realizaci multikulturní výchovy

Osnova předmětu:
Multikulturní výchova – význam a poslání a současné trendy.
Důsledky multikulturalismu - multikulturní idealismus ("multikulturní člověk“), multikulturní skepse ("selhání multikulturalismu")
Multikulturní výchova ve vzdělávání - teorie učení
Realizace multikulturní výchovy ve škole a mimo ni - příklady, aktivity, diskuse
Cíle multikulturní výchovy podle zvolené formy
Tvorba prostředí, které podporuje multikulturní výchovu.
Příprava a plánování multikulturní výchovy.
Efektivní postupy v multikulturní výchově.
Hodnocení multikulturní výchovy, evaluace multikulturní výchovy
Metody multikulturní výchovy.

Learning outcomes of the course unit The course provides theoretical background for multicultural education, basics for using multicultural education methods, shows the main methods of multicultural education. It develops intercultural understanding and intercultural competences of future teachers. It offers the main didactic procedures for the implementation of multicultural education
Course syllabus:
Multicultural education - meaning and mission and current trends.
Consequences of multiculturalism - multicultural idealism ("multicultural man"), multicultural skepticism ("multicultural failure")
Multicultural education in education - theory of learning
Implementation of multicultural education in and outside school - examples, activities, discussions
Objectives of multicultural education according to the chosen form
Creating an environment that supports multicultural education.
Preparation and planning of multicultural education.
Effective procedures in multicultural education.
Evaluation of multicultural education, evaluation of multicultural education
Methods of multicultural education.y




Literature - Czech
Last update: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)

Studijní literatura:

Barša, P., Baršová, A. (2005). Přistěhovalectví a liberální stát. Brno: MU,
Batelaan, P., Coomans, F. (1999). The international basis for intercultural education including anti-racist and humanrights education: A selection of articles from relavant documents, adopted by the governments of member states of the United Nations, UNESCO, the Organisation on Security and Co-operation in Europe, and the Council of Europe / Compiled and introduced by; International Association for Intercultural Education
Beneš, Z. et.al. (2002). Rozumět dějinám. Praha: Gallery.
Daniel, B. (1994). Dějiny Romů. Olomouc: Pedagogická fakulta UP.
Gagliardi, R. (1994). An integrated Model for Teacher Training in Multicultural Contexts.Geneva: International
Bureau of Education Sign.: VI 7598/
Gellner, E. (1993). Národy a nacionalismus. Praha: Hříbal.
Jaspers, K, (1991). Otázka viny. Praha: Mladá fronta.
Kropáček, L. (2002). Islám a Západ. Praha: Vyšehrad.
Murphy, R. F. (2004). Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: Slon.
Pavlát, L. (1997). Židé – dějiny – kultura. Praha: Židovské museum.
Pelcová, N. (2004). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum.
Průcha J. (2000). Multikulturní výchova. Teorie – praxe – výzkum. Praha: ISV.
Průcha J. (2004) Interkulturní psychologie. Praha: Portál.
Šatava, l. (2001). Jazyk a identita etnických menšin. Praha: Cargo Publisher.
Šotolová, E. (2000). Vzdělávání Romů. Praha: Grada Publishing,
Vojtíšek, Z. (2004). Encyklopedie náboženských směrů v České republice. Praha: Portál.
Walterová, E., Ježková, V. (1999). Žijeme v Evropě. Praha: Ped FUK.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html